cultura

Noves òptiques del foc

La Biennal de Fotografia d'Olot presenta una mostra de fotografies de Quim Dasquens, que retrata els correfocs des de dins

L'exposició
recull 15 imatges que són exemple del potencial creatiu de les festes de foc
L'Aquelarre
de Cervera,
l'últim cap de setmana d'agost, és el correfoc més multitudinari
Cada cop hi ha
més diversitat de bèsties i el material pirotècnic que
hi incorporen llueix molt

El sol s'ha ama­gat fa estona. La colla de dia­bles ho té tot a punt. El carro és ple de mate­rial pirotècnic. Les bèsties estan pre­pa­ra­des. Un coet. La gen­tada comença a acos­tar-se, les car­re­ti­lles estan col·loca­des. Un altre coet. Els cre­ma­dors ja s'aple­guen al cen­tre de la plaça. Unei­xen les for­ques, s'hi res­pira emoció. I un ter­cer coet. El bufa­dor de foc encén les car­re­ti­lles i el cor­re­foc comença amb força. “El moment de l'encesa és bru­tal.” El fotògraf Quim Das­quens és ben a prop, aga­fant amb força la seva càmera. Sap que, pro­ba­ble­ment, haurà de can­viar el fil­tre que pro­te­geix l'objec­tiu fins a tres vega­des, perquè la calor sem­pre el crema. Però no li importa: “M'agrada estar sota el foc, el lluïment de l'espec­ta­cle, cap­tar les expres­si­ons dels dia­bles.”

Fa més de vint-i-cinc anys que segueix els balls de dia­bles arreu de Cata-lunya i ha après a moure-s'hi, a conèixer com fun­ci­o­nen, a inter­pre­tar d'una manera molt per­so­nal una tra­dició cen­tenària pre­sent a totes les comar­ques. “Amb els anys aprens que cada com­po­sició pirotècnica té el seu so, una llum pecu­liar, i una manera d'encen­dre's dife­rent.” Das­quens, dis­se­nya­dor gràfic i fotògraf, ha dedi­cat gran part de la seva tra­jectòria a la foto­gra­fia de natura i de viat­ges i, espe­ci­al­ment, a foto­gra­fiar actes en què el foc té el paper pro­ta­go­nista.

Aquest mes d'agost par­ti­cipa en la Bien­nal de Foto­gra­fia d'Olot amb una mos­tra de 15 imat­ges que es podran veure fins al dia 30 a l'Ofi­cina de Turisme (d'11 h a 14 h i de 17 h a
20 h). For­mar part d'un cor­re­foc és una aven­tura i també té els seus ris­cos, però el fotògraf, ja des que hi anava amb els rodets, sap com “s'ha d'evo­lu­ci­o­nar amb l'espec­ta­cle, fer-lo lluir i no entor­pir-lo”. Les seves foto­gra­fies donen una visió inte­rior dels cor­re­focs a través del movi­ment. “És útil saber dis­tin­gir la car­re­ti­lla, el titani, el patum, el francès o el que han bate­jat fa poc com a escaldàrium, que fa com uns llan­ti­ons, així sé quins efec­tes faran en la imatge i quina inten­si­tat de llum donen”, explica. Com ell, altres fotògrafs s'han apas­si­o­nat pel món del foc i recor­ren la geo­gra­fia cata­lana moguts per una passió difícil d'expli­car, com és el cas de Jordi San­ta­cana, Marta Mateu, Assensi Méndez i Ani­bal Trejo, entre d'altres.

Cor­re­focs sin­gu­lars

Els cor­re­focs no es poden defi­nir d'una mateixa manera, ja que cada poble o ciu­tat té arre­lats cos­tums que en fan espec­ta­cles pecu­li­ars, d'acord amb la pròpia història i les idees de les colles que hi par­ti­ci­pen. Das­quens parla amb orgull de l'Escaldàrium, la festa del foc i l'aigua de Cal­des de Mont­bui, casa seva, que ja ha com­plert 20 anys: “El foc i l'aigua són pro­ta­go­nis­tes a parts iguals, ser­veix per expli­car l'ori­gen de les aigües ter­mals, hi ha música com­posta expres­sa­ment per Ramón Solé i tocada en directe.”

La festa és un refe­rent de la cul­tura del poble i alhora s'ha con­ver­tit en un ele­ment dina­mit­za­dor de la vida local; un cap de set­mana ple d'acti­vi­tats, a final de juny, com ara tallers infan­tils, xer­ra­des sobre cul­tura popu­lar i música a la fresca. Pot­ser el cor­re­foc més cone­gut arreu del país és l'Aque­larre de Cer­vera, que enguany se cele­bra els dies 29, 30 i 31 d'agost. Una festa de tot tipus de brui­xes, dia­bles i dimo­nis, i per­so­nat­ges fantàstics, lide­rats pel Mas­cle Cabró. Paral·lela­ment la ciu­tat es con­ver­teix en una tro­bada esotèrica a la Fira del Gran Boc, i també hi ha acti­vi­tats per als més menuts. “L'Aque­larre és un dels cor­re­focs més mul­ti­tu­di­na­ris, però hi ha colles d'arreu, sobre­tot les cen­tenàries, que ofe­rei­xen espec­ta­cles molt plàstics, com ara el de Sant Quintí de Medi­ona, on cre­men entre 300 i 400 car­re­ti­lles de cop!”, exclama Das­quens. A Tor­re­lles de Llo­bre­gat, per exem­ple, la tra­dició del foc està molt arre­lada, tot i que la colla de dia­bles és molt jove. Edgar Ramon, el cap de bèsties, explica que fan “pocs cor­re­focs però amb el for­mat tra­di­ci­o­nal”, en què es pot afe­gir qual­se­vol per­sona sem­pre que vagi ben equi­pada. “Ens agrada més interac­tuar amb la gent que no pas que el cor­re­foc sem­bli una cer­ca­vila”, afe­geix.

És impos­si­ble triar-ne un: el cor­re­foc de Vila­nova i la Geltrú, el de Tar­rago-na, el de Bla­nes, el del Ven­drell... Des­ta­quen la Car­re­ti­llada de l'Arboç, l'Esca­pada a Negra Nit de les San­tes de Mataró i el cor­re­foc de Vila­franca del Penedès, el més antic del país. A Bar­ce­lona hi ha un cor­re­foc a Gràcia i també el de la Mercè. “Llàstima que la Via Laie­tana és massa ampla i perd l'encant dels llocs petits”, explica Das­quens.

L'atrac­tiu dels espec­ta­cles de foc i el seu valor dins l'ide­ari de cul­tura cata­lana fan que la tra­dició passi de pares a fills. Les colles es retro­a­li­men­ten a si matei­xes i últi­ma­ment estan gua­nyant més difusió com a objecte cre­a­tiu, sobre­tot a través de la foto­gra­fia, per això alguns muni­ci­pis pre­mien les millors imat­ges. L'efecte tec­nològic també s'ha notat en la difusió dels cor­re­focs: l'eti­queta #dia­bles a Ins­ta­gram no para de créixer, hi ha colles que ges­ti­o­nen els seus comp­tes pro­pis, com ara els dia­bles de Riu­doms i els de Sit­ges. Das­quens explica: “El món digi­tal ha demo­cra­tit­zat la foto­gra­fia i, fins i tot, hi ha bèsties de foc que por­ten càmeres Go Pro per fer-se sel­fies dins el cor­re­foc.”

Encara que s'han anat posant límits legals i més exigències de segu­re­tat a aquesta festa, la tra­dició con­ti­nua ben viva. La prova és que n'hi ha molts que la volen expli­car.

Els entremesos de Corpus, l'origen

El correfoc és la màxima expressió de les colles de diables i bèsties del foc, un espectacle festiu en el marc de les festes populars d'arreu de Catalunya. S'arrela en els balls de diables, una festivitat que es remunta a l'edat mitjana i escenifica la lluita entre el bé i el mal, encarnat en Llucifer.

En un primer moment, formava part de la festa de Corpus, però amb els segles el ball ha evolucionat i ha perdut la connotació moral. Queden el foc, els tabals, la festa i les llegendes, amb un exemple molt clar en la Patum de Berga, que no és un correfoc sinó un entremès de Corpus. A més, en alguns punts del Baix Camp i del Priorat, encara hi ha balls de diables parlats, que tenen un discurs satíric i de crítica social, o els versots de correfoc, més pròxims al teatre. Les festes del foc no només són objecte de fotògrafs arriscats, també se n'han fet discos, llibres i exposicions itinerants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia