Opinió

dissociacions

D. Sam Abrams

‘Tender Buttons'

É
És un dels llibres més revolucionaris del moviment de l'Alta Modernitat del segle XX, una fita literària insuperable de la radicalitat experimental

Entre maig i setembre del 1912 Gertrude Stein va fer el seu segon viatge a Espanya en companyia d'Alice B. Toklas, amb qui havia format una parella estable des del 1908. Durant cinc mesos Stein i Toklas van fer parades més o menys llargues a Burgos, Valladolid, Àvila, Madrid, Toledo, Còrdova, Sevilla, Gibraltar, Tànger, Ronda i Granada. A cada lloc van visitar els museus i monuments de rigor i van seguir de prop l'oferta cultural i gastronòmica. A certes ciutats, com ara Àvila o Granada, Stein va reservar un espai de temps cada dia per dedicar-se a l'escriptura. Les pàgines es van anar amuntegant.

En tornar a París, al seu mític domicili al número 27 de la Rue de Fleurus, Stein va procurar posar ordre als textos que havia escrit al llarg del viatge. Es va adonar de l'existència de tota una sèrie de breus poemes en prosa sobre elements de la realitat propera, sobretot objectes i menjars. Aquest va ser el punt de partida del llibre Tender Buttons (Botons tendres). Va dividir la sèrie única en tres –Objectes, Menjar, Cambres– i va continuar escrivint, entre París, Itàlia i Londres, fins a completar l'original segurament la primavera del 1914. A través d'un amic i admirador entusiasta, el famós fotògraf Carl Van Vechten, va entrar en contacte amb un jove poeta, crític musical i periodista, Donald Evans, que va publicar el llibre a la seva petita editorial Claire Marie Press, a Nova York, el maig del 1914, en una edició de 1.000 exemplars. Segons l'eslògan publicitari Claire Marie editava “nous llibres per a gustos exòtics”.

Tot i que Tender Buttons tingués alguna cosa a veure amb els estudis de biologia, medicina i psicologia de l'autora a Harvard i Johns Hopkins, les teories del pensador William James, la lliure associació del Dr. Sigmund Freud, la fenomenologia d'Edmund Husserl i el cubisme de Pablo Picasso, era i és definitivament una creació original de Gertrude Stein i un dels llibres més revolucionaris del moviment de l'Alta Modernitat del segle XX. Encara ara, al segle XXI, podem considerar els 58 textos d'Objectes, els 51 textos de Menjar i el text llarg únic de Cambres una fita literària insuperable de la radicalitat experimental a nivell conceptual i formal.

Massa sovint els crítics han defugit el repte intel·lectual i exegètic que planteja el llibre a base de declarar que es tracta d'un aplec de textos volgudament abstractes i incomprensibles. És cert que Tender Buttons voreja perillosament els límits de la raó discursiva, però mai hi cau del tot. Cadascun dels 110 textos del conjunt és una aproximació exigentíssima a la complexitat de la realitat a partir d'elements aparentment anodins i inofensius com ara un paraigua, un paper, la llet o unes patates.

A través dels seus petits poemes en prosa, escrits en una llengua fresca de gran potència inventiva i cognitiva, Stein posa al descobert l'envitricollat procés d'aprehensió de la realitat, tota la xarxa de factors objectius, subjectius, emotius, irònics, lúdics, memorialístics, temporals, sensitius, lingüístics, associatius, imaginatius i intel·lectuals, que es posa en joc. Quan arriba als 100 anys de Tender Buttons, tot just estem començant a veure la magnitud real de Stein i la seva obra tan irrepetible.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.