Teatre

CRÍTICA

jordi bordes

El suïcidi de la raó, l'esclat de la doctrina

L a capa­ci­tat de LAMi­ni­MAL a ter­gi­ver­sar una rèplica és nota­ble. Tant sigui una cita, apa­rent­ment sen­zi­lla i con­clo­ent, com un movi­ment. Can­viar un ítem d'una frase des­co­breix un món de sig­ni­fi­cats dife­rents. La jove com­pa­nyia, que tre­ba­lla seguint el joc de l'ale­a­to­ri­e­tat que pre­co­nitza José Sanc­his Sinis­terra, pre­senta aquests dies a La Seca un mun­tatge que satura de dicció però que, en canvi, per­se­gueix una dra­matúrgia que es pot reconèixer. La com­pa­nyia busca en el caos la inde­fensió de l'espec­ta­dor. Tot i trac­tar-lo sem­pre amb molta cor­recció, el porta a llocs en què aquest se senti inse­gur i, per tant, la funció no pot ser pas­siva. La tri­lo­gia Fer sonar una flor busca aquesta certa inco­mo­di­tat (encara que con­vi­din a vi i a pata­tes fre­gi­des i sem­pre se sigui molt cor­dial). Els tex­tos breus de l'autor es veuen per­ver­tits per titu­lars del diari. De sobte, que una cosa sigui poca cosa, es con­ver­teix en l'anar­quia, o la impotència.

Segu­ra­ment, l'encert d'El suïcidi de l'ele­fant hipo­te­cat és que es poden reconèixer bé els per­so­nat­ges. No són rea­lis­tes (l'exer­cici de movi­ment rei­te­ra­tiu obliga a unes inter­pre­ta­ci­ons fre­des) però sí que es per­cep com el seu dis­curs va fent-se cada cop més sim­ple, com si caigués per un embut, i els mati­sos que­des­sin fora de la bote­lla. No és gratuït que els titu­lars els extre­guin de dia­ris com ara La Razón, El Mundo i ABC. Les altres capçale­res es tro­ben expo­sa­des, com si fos una opinió que no es vol dis­cu­tir; es deixa mar­cir als quios­cos. El que compta és la segu­re­tat d'una classe que s'atre­veix a dis­cre­par en les moti­va­ci­ons del suïcidi. Com la de l'ele­fant que, després de dotze anys de pro­var de fer un salt per sor­tir del zoo de Tunis i veure que no n'era capaç, va aca­bar dei­xant-se caure. I morint.

L'interès a mos­trar la sim­plesa (xim­plesa) política d'uns per­so­nat­ges con­trasta amb altres tex­tos que sac­se­gen. Els dic­ci­o­na­ris són, avui, un cemen­tiri de fèretres perquè les parau­les han mort, bui­des de sig­ni­fi­cat, mani­pu­la­des un cop i un altre. I pro­vo­cant un des­encís amb aquells que dis­fru­ta­ven uti­lit­zant-les, fent-les drin­gar ben sono­res, per cons­truir un dis­curs il·lusi­o­na­dor.

Un altre encert que trenca amb un qua­dre massa cos­tu­mista, de per­so­nat­ges esti­rats que estan per sobre del bé i del mal i que con­si­de­ren que la resta de la soci­e­tat pateix la crisi perquè ha vis­cut “per sobre de les seves pos­si­bi­li­tats” és la música en directe. L'emoció impacta per la veu, el vio­lon­cel i la gui­tarra. I també per una core­o­gra­fia, ara sí, harmònica, que denota huma­ni­tat per les abraçades i pels cla­te­llots, ben sonors. L'exer­cici arriba a bon fi. La pre­gunta, doncs, és obli­gada: per què si encer­ten l'exer­cici en un joc tea­tral útil en la pri­mera peça a La super­vi­ven­cia de las luciérna­gas, estre­nada més tard, la satu­ració de plans, veus, i sons no anava gaire enlloc? Cele­brem, doncs, aquest ele­fant.

EL SUÏCIDI DE L'ELEFANT HIPOTECAT
LAMiniMAL
Dramatúrgia i direcció: Daniel de Vecchi, a partir de textos breus de José Sanchis Sinisterra
Intèrprets: Eloi Benet, Anna Berenguer, Cristina Codina, Esperança Crespí, Toni Figuera, Xesco Pintó i Carla Rovira
Dia i lloc: Dijous, Dimecres 8 d'octubre (fins al 26) a La Seca.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia