RGB: 20 anys i 10.000 concerts
La promotora gironina celebrarà el seu aniversari dissabte vinent
Ha representat Sopa de Cabra, Ja T'ho Diré, Lax'n'Busto, Els Pets i la Dharma, entre altres grups
Diu Glòria Castellví, responsable de contractació i producció d' RGB Músic , que mai no ha entès i encara menys compartit la passió dels periodistes per les xifres. “Quan organitzàvem el festival Senglar Rock, cada any ens esforçàvem per millorar les condicions tècniques i la comoditat del públic, i al final els periodistes només preguntaven quanta gent hi havia assistit”, recorda Castellví, acompanyada pel mànager general i fundador d'RGB, Xavi Fortuny, i de Jordi Planagumà, a càrrec de la sala de concerts La Mirona, la Casa de la Música de Salt-Girona i el Black Music Festival.
I aquí estem un altre cop, intentant reflectir la importància que RGB ha tingut per a l'escena musical gironina i catalana a través de les xifres: els 20 anys que l'empresa gironina celebrarà dissabte vinent amb una gran festa a La Mirona en què actuaran músics de 38 dels prop de 60 grups amb què ha treballat durant aquestes dues dècades; els més de 10.000 concerts que ha organitzat, uns 1.300 dels quals a La Mirona, l'epicentre del projecte, però també en festivals, festes majors, etc. Les xifres que avalen la trajectòria d'RGB són potents –també ho és, en negatiu, el 21% d'IVA, “un menyspreu absolut” a la cultura–, però encara ho són més els músics que han confiat en RGB, ja sigui com a empresa de management i discogràfica –una amplíssima representació del rock català– o com a promotora de festivals i concerts: des de pares fundadors com ara Chuck Berry, John Mayall i Johnny Winter fins als Stones, Bill Wyman i Mick Taylor, Manu Chao –que el 2012 va protagonitzar el concert número 1.000 de La Mirona–, Texas, John Cale i un etcètera molt ampli i impressionant, tant en l'àmbit nacional com internacional.
Diuen que La Pontenca és la mare de La Mirona, perquè aquella inoblidable sala del barri de Pont Major va ser el punt de partida d'aquesta història, en una notable mostra d'activisme cultural sorgida com a reacció a la política de l'Ajuntament de Girona, quan “es va carregar tot el moviment que hi havia al voltant del carrer Nou del Teatre”, el ja mític carrer dels Torrats.
Oficina de Sopa de Cabra
L'Associació Cultural Alternativa La Pontenca es va constituir a finals del 1993, amb l'objectiu prioritari de crear la sala de concerts que els seus impulsors –entre els quals, Xavi Fortuny– trobaven a faltar a Girona. El febrer del 1994, Sopa de Cabra estava gravant el seu disc Al·lucinosi en una masia de Montfullà i el grup va recórrer a La Pontenca per resoldre el seu subministrament de cervesa durant la gravació. Per a la gira de presentació del disc, Sopa de Cabra va fitxar Fortuny, primer com a conductor, però després també aprofitant les seves habilitats com a bateria, que ja havia demostrat amb D'Estranquis: Pep Bosch, el bateria de Sopa, va tenir un accident de moto i Fortuny el va substituir durant bona part de la gira. El desembre del 1994, ara fa 20 anys, RGB es va crear com a oficina de management de Sopa de Cabra, amb Xavi Fortuny al capdavant. Però en aquella època, després de la fallida de Mundo infierno, a Sopa de Cabra no li sobraven els concerts, així que el 1995 Ja T'ho Diré també es va incorporar a RGB, que va tenir la seva primera oficina al carrer Auriga, a tocar del carrer dels Torrats. RGB va anar ampliant la seva llista de representats amb altres grups com ara Lax'n'Busto, que hi va entrar el 1996, i Els Pets, que ho va fer el 2001. Les dues bandes continuen amb ells, com també és el cas de Cris Juanico, el més antic de la casa, des dels temps de Ja T'ho Diré.
A finals del 2001, RGB va fer un salt endavant important amb la inauguració de La Mirona, convertida en poc temps en una de les millors sales de concerts de Catalunya. Aviat van arribar també els festivals: el primer de gran format va ser el Senglar Rock, que va tenir lloc entre el 1998 i el 2008, durant onze edicions repartides entre Prades, Montblanc i Lleida. El 2002, va néixer el Black Music Festival, primer com a Festival de Blues de Salt, i més tard RGB va entrar també en el terreny dels festivals d'estiu, a Cadaqués i a Begur. A més, el 2002 l'empresa gironina va ser impulsora de l'Associació de Sales de Concerts de Catalunya (Asacc) i, el 2005, del projecte de les Cases de la Música , que integra també locals de l'Hospitalet de Llobregat, Manresa, Terrassa i Mataró. La Casa de la Música de Salt-Girona promou iniciatives socials i formatives com ara l'escola tècnica de so i llum Etecam, els bucs d'assaig de la Marfà i les festes integradores Boomerang. “Volem promoure la participació ciutadana i que hi hagi una altra manera de viure la música.”
El 2008, va néixer el segell discogràfic RGB Suports, ja amb més de 50 discos editats –inclou també la gestió editorial i de drets–, de manera que RGB ha completat ja el seu projecte de “360 graus”, que ofereix tots els serveis possibles als músics professionals i emergents.