cultura

Mirador

L'aportació de Lluís Miñarro

La seva actitud, originada en
la passió per la bellesa del cine, fa difícil creure en una jubilació

Pot­ser una certa decepció com­pren­si­ble durant la nit dels Gaudí, que només va reconèixer Ste­lla cadente amb els pre­mis a la millor direcció artística i el millor ves­tu­ari sense que els acadèmics del cinema català con­si­de­res­sin les 11 nomi­na­ci­ons res­tants, va con­tri­buir al fet que Lluís Miñarro anunciés l'endemà una decisió que medi­tava i ja devia haver pres: tan­car Eddie Saeta, la pro­duc­tora que, sobre­tot en els últims 15 anys, ha donat suport a nous direc­tors cata­lans, ha aju­dat a fer pos­si­ble pel·lícules de cine­as­tes que fan una obra per­so­nal a banda dels impe­ra­tius comer­ci­als i ha par­ti­ci­pat en pro­jec­tes de grans autors del cinema con­tem­po­rani, com ara Manoel de Oli­veira, Naomi Kawase, Apic­hat­pong Wee­ra­set­hakul i Lisan­dro Alonso. El cas és que Miñarro feia temps que par­lava dels pro­ble­mes de l'empresa per con­ti­nuar pro­duint un cinema amb vocació artística. Pro­ble­mes amb una admi­nis­tració pública que va reduint el suport a la cre­ació i que, en el seu cas, fins i tot li posava entre­bancs. Pro­ble­mes amb dis­tribuïdores i exhi­bi­dors per fer visi­bles els films produïts.

Fa uns mesos, entre­vis­tant-lo a propòsit de l'estrena de Ste­lla cadente, va dir-me: “No sé què faré. Pot­ser m'hauré de rein­ven­tar com a pro­duc­tor o pot­ser em jubi­laré. No sé si la meva funció s'ha aca­bat: ara hi ha molts de cine­as­tes joves capaços d'auto­pro­duir-se.” Miñarro també sap que con­ti­nua havent-hi pro­duc­tors que, cre­ient en el cinema d'autor, resis­tei­xen con­tra el gre­ga­risme cul­tu­ral i el pur mer­can­ti­lisme. Pot­ser, de fet, ell mateix ho con­ti­nuarà essent perquè la seva acti­tud, ori­gi­nada en una passió per la bellesa del cinema, fa difícil creure en una jubi­lació. Hem de pen­sar que es rein­ven­tarà com a pro­duc­tor i que, a més, inten­tarà donar con­tinuïtat a una car­rera com a direc­tor que ha ence­tat en la madu­resa i que, de moment, ha apor­tat dues obres sin­gu­lars: el docu­men­tal Familys­trip, un retrat preciós dels seus pares, i Ste­lla cadente, una ficció a propòsit de la figura històrica d'Ama­deu de Savoia, el rei refor­mista con­dem­nat al fracàs, per par­lar irònica­ment del pre­sent i, amb un espe­rit hedo­nista, sobre­tot per afir­mar-hi el plaer, la importància de la bellesa i de la lli­ber­tat cre­a­tiva amb la qual està feta. Miñarro pot­ser diri­girà bona part de les seves pel·lícules en el temps de la jubi­lació, com ho ha fet el seu admi­rat Manoel de Oli­veira, al qual, sen­tint-se'n orgullós, va aju­dar a fer pos­si­bles Sin­gu­la­ri­da­des de una chica rubia i El extraño caso de Angélica.

Tan­ma­teix, davant el tan­ca­ment d'Eddie Saeta, és impos­si­ble no tenir un sen­ti­ment de pèrdua. També una certa inqui­e­tud en relació amb l'estat de les coses en el món del cinema i de la cul­tura. No només sap greu, sinó que fa pen­sar el fet que no pugui con­ti­nuar exis­tint la pro­duc­tora que va donar un impuls a Albert Serra, par­ti­ci­pant en la pro­ducció d'Honor de cava­lle­ria i d'El cant dels ocells, i que ha produït En la ciu­dad de Syl­via, de José Luis Guerín, i Les mans bui­des, de Marc Recha, pel·lícules cata­la­nes que han par­ti­ci­pat en alguns dels més impor­tants fes­ti­vals de cinema inter­na­ci­o­nal; que ha aju­dat a rea­lit­zar els seus pri­mers llarg­me­trat­ges a Pere Vilà, Chris­tophe Far­na­rier, Óscar Pérez-Mia de Ribot, Pablo García, entre d'altres; que va gua­nyar la Palma d'Or a Canes amb Tio Boon­mee recu­erda sus vidas pasa­das, d'Apic­hat­pong Wee­ra­set­hakul. D'això últim fa uns cinc anys. Miñarro ales­ho­res estava entu­si­as­mat i tenia entre mans diver­sos pro­jec­tes. Tot és molt fràgil i més les coses bones, però encara més si hi ha unes ins­ti­tu­ci­ons públi­ques i una soci­e­tat prou insen­si­bles al valor de la lli­ber­tat artística com a antídot a l'embordeïment de la vida. El cinema català deu molt a Lluís Miñarro, que l'ha fet més divers i més inter­na­ci­o­nal, i és lamen­ta­ble que no se li reco­ne­gui prou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia