Cinema Critica

CRÍTICA

Àngel Quintana

Crònica d'una degradació moral

L'any 1955, durant el fran­quisme, José Anto­nio Bar­dem va expli­car a Muerte de un ciclista la història d'un pro­fes­sor d'uni­ver­si­tat i la seva amant que atro­pe­lla­ven un ciclista. Perquè no es des­cobrís la seva relació van deci­dir ama­gar el cas. Bar­dem va fer un retrat exhaus­tiu de les pors i misèries de la bur­ge­sia fran­quista i de les seves deri­ves morals.

Uns anys després, el direc­tor i guio­nista Paolo Virzì, nas­cut a Liorna el 1964, ens explica també la història d'un ciclista atro­pe­llat. En aquest cas, no són dos amants adúlters sinó uns joves que després de les ten­si­ons acu­mu­la­des en una festa atro­pe­llen un des­co­ne­gut i el dei­xen aban­do­nat.

El capi­tal humano, que s'ha con­ver­tit en el dar­rer gran èxit del cinema italià, fun­ci­ona com un potent retrat de la crisi i de la degra­dació moral de dues clas­ses soci­als ita­li­a­nes: la vella aris­tocràcia i la bur­ge­sia afec­tada per la crisi immo­biliària. Els vells rics han de tapar totes les deri­ves morals de la situ­ació, men­tre que els bur­ge­sos, que somien treure pro­fit de la seva relació amb els rics, han de bus­car la manera de sor­tir del pou en què estan.

Virzì cons­tru­eix un relat d'intriga a par­tir de tres punts de vista dife­ren­ci­ats que es cre­uen i que expli­quen les pos­si­bi­li­tats d'un món en què els joves esde­ve­nen les vícti­mes de l'amo­ra­li­tat i dei­xa­desa dels seus pares. Els joves són vis­tos com la gene­ració per­duda que ha vis­cut a remolc dels interes­sos dels seus pro­ge­ni­tors. Men­tre que els pares han sobre­vis­cut, ells no han tro­bat les opor­tu­ni­tats i estan obli­gats a assu­mir el paper de vícti­mes de l'entorn vital actual.

El capi­tal humano fun­ci­ona com a retrat dels jocs fos­cos de les clas­ses soci­als, però s'enca­lla en el cali­dos­copi d'històries que vol expli­car i amb l'afany que tota la trama esti­gui sòlida­ment ajus­tada per donar més força a la metàfora.

El capital humano
Direcció: Paolo Virzì Intèrprets: Valeria Bruni Tedeschi, Fabrizio Bentivoglio Any: Itàlia, 2014


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia