cultura

d'ara i d'aquí

montse frisach

Tragicomèdia humana

Paris Hilton es repenja en el nas de l'autoretrat de Francis Bacon. Kate Moss camina amb un got de cafè a la mà sobre els cabells de Frida Kahlo. El Hitler que prega, l'emblemàtica obra de Maurizio Cattelan, apareix agenollat en el paisatge assolat per les bombes del Guernica, mentre el Yoda de La guerra de les galàxies s'ho mira des del cel.

Aquest és el món caòtic, barroc i grotesc de Lluís Barba. L'artista crea anacronismes constants en obres dels mestres del passat, que esdevenen dolorosament actuals. L'art clàssic i la bogeria i vanitats de la societat del segle XXI es donen la mà en l'obra d'aquest artista barceloní, no gaire profeta a la seva terra i que, en canvi, triomfa sense problema als Estats Units i la Gran Bretanya, països on exposa habitualment. De fet, la seva obra ha estat adquirida per les mateixes Kate Moss i Paris Hilton.

Per això, Barba és molt feliç de presentar per primer cop la seva primera exposició institucional a la seva ciutat natal, a l'Espai Volart2 de la Fundació Vila Casas (Ausiàs Marc, 22), on ha recollit una mostra molt significativa del seu treball, basat majoritàriament en immensos i detalladíssims fotomuntatges.

La base d'aquestes peces sempre són obres mestres de la història de l'art: el Guernica, de Picasso; El jardí de les delícies, de Bosch; els gravats dels pecats capitals de Brueghel, i els autoretrats de Picasso, Goya, Van Eyck, Van Gogh i Matisse. Barba, però, repobla literalment aquestes obres cèlebres, dotades d'un alt contingut filosòfic i moral, amb personatges actuals del món del cinema, de la moda o de l'art, que s'hi passegen, frívols, i vivint en la més total de les inconsciències. Barba vol, així, homenatjar l'art del passat, “que malauradament, sobretot aquí, acostumem a no veure gaire”. “Sense aquests artistes, no seríem on som”, hi afegeix.

El Viatge en el temps (títol de la mostra) que Lluís Barba proposa en aquesta exposició no té res a veure, doncs, amb màquines del temps ni trasllats per l'univers quàntic. El forat negre que permet el viatge és la interrelació entre l'art antic i el contemporani.

I de la mateixa manera que els mestres del passat feien, Lluís Barba pretén denunciar els pecats capitals de la societat que li ha tocat viure. Ho fa de manera concreta en una sèrie d'obres sobre Els altres pecats: “Són els pecats que no preveu l'Església i que a mi em semblen tant o més greus. Trobar-me contínuament persones que remenen en els contenidors em sembla un pecat salvatge, o l'explotació infantil o la contaminació... En canvi, l'Església troba que és pecat l'ús de les cèl·lules mare. És absurd.” De la mateixa manera, a la seva espectacular reinterpretació del Guernica, Barba ha afegit una àmplia catifa de fotografies en blanc i negre de totes les guerres actuals, que evidencien que l'escena que Picasso va pintar durant la Guerra Civil Espanyola no ha perdut actualitat.

Paral·lelament a la mostra de l'Espai Volart, oberta fins al 19 de juliol, Lluís Barba també exposa obra recent a la galeria Contrast de Barcelona (Consell de Cent, 281).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.