Cinema Critica

Crítica

Àngel Quintana

La lluita de classes encara existeix

Entre els nombrosos tòpics que marquen certs nous discursos polítics hi ha el que considera que parlar de dretes i esquerres és parlar del passat perquè des que es va inventar la classe mitjana, la lluita de classes no existeix. Resulta confortant veure com una pel·lícula com Una segunda madre, d'Annea Muylaert, rebat aquesta hipòtesi. La peculiaritat és que no ens trobem amb una pel·lícula de tesi fidel a cap ortodòxia política, sinó amb una obra honesta que no fa més que retratar una realitat que existeix a Llatinoamericana i que té a veure amb els fluxos migratoris i amb la concentració de la riquesa.

Anne Muylaert ens explica de forma molt clara que en el Brasil del Partit dels Treballadors –governat per Lula da Silva i Dilma Rousseff– les desigualtats també existeixen en el cor de les classes acomodades. Per explicar-nos això no ens retrata una vegada més la violència en les faveles, sinó que prefereix explicar-nos la història simple d'una dona que va abandonar la seva filla per convertir-se en minyona d'una família rica. Val –excel·lent Regina Cassé– va abandonar la seva filla per cuidar una altra família. Va instal·lar-se en el cor d'una societat en la qual el diner tot ho compra i en la qual les criades esdevenen fidels servents però també dones de segona categoria. Val no pot banyar-se a la piscina dels senyors, no pot seure a la seva mateixa taula i ho ha de fer tot per a ells, fins al punt de privilegiar-los per damunt de la seva família. L'arribada de Jèssica, la filla de Val que ha de passar la selectivitat i començar els seus estudis a São Paulo, servirà per demostrar com en una democràcia les coses poden ser d'una altra manera. El drama que relata Una segunda madre funciona sobretot com el d'una presa de consciència. Val no pot trair els principis i les regles de la seva classe social com a serventa, però la seva filla pot ajudar-la a fer-li veure que els privilegis dels altres no fan més que alterar i destruir la seva vida.

L'honestedat d'aquesta Una segunda madre radica en la manera com amb pocs elements retrata alguns temes claus sobre la persistència de les classes socials. El problema no són les regles amb les quals els rics controlen els pobres en determinades comunitats d'Amèrica Llatina, sinó la persistència d'un sistema de classes que converteix els emigrants en ciutadans de segona, en marginats del propi sistema social.

Una segunda madre
Que horas ela volta?
Direcció: Anna Muylaert Intèrprets: Regina Cassé, Camila Márdila País: Brasil Any: 2015


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera