cultura

festival de teatre d'avinyó

vicenç batalla

D'‘El rei Lear' al Niño de Elche

El festival d'Avinyó celebra Shakespeare, però no abandona la llibertat de les ‘performances'

Al'ante­rior direcció bicèfala del Fes­ti­val d'Avinyó (Vin­cent Bau­dri­llerd-Hor­tense Arc­ham­bault) se li retreia haver-se obli­dat del text en les seves pro­pos­tes cada vegada més trans­ver­sals i arris­ca­des. El nou direc­tor des de l'any pas­sat, el dra­ma­turg, direc­tor i actor Oli­vier Py, no només s'encar­rega de la pro­gra­mació artística del cer­ta­men (4-25 de juliol), sinó que pre­senta obres seves i fa ver­si­ons de clàssics com El rei Lear, de Shakes­pe­are, al mateix pati d'honor de Palau dels Papes. Aquesta és la força i també la debi­li­tat d'algú omni­pre­sent a tota la ciu­tat emmu­ra­llada i que ha aca­bat sent engo­lit per les for­ces divi­nes dels peri­o­dis­tes per la seva exces­siva gran­di­loqüència sobre la tragèdia d'una guerra sense fi.

Asse­gut a la gra­de­ria al cos­tat de la minis­tra de Cul­tura, Fleur Pelle­rin, Py va viure, però, un inici de fes­ti­val molt més tran­quil que el de la seva estrena. Els mis­sat­ges dels inter­mi­tents de l'espec­ta­cle, per defen­sar el seu esta­tut, han des­a­pa­re­gut dels pro­legòmens de les repre­sen­ta­ci­ons. I aquesta va ser la pri­mera vegada en molt de temps que el minis­tre del ram no era rebut amb una inter­venció sor­presa dels sin­di­ca­lis­tes. Una para­doxa, tenint en compte que, en aquesta edició, la pro­gra­mació s'ha reta­llat en dos dies perquè l'Estat no ha cobert els diners que es van dei­xar de gua­nyar el 2014 per l'anul·lació d'una desena de fun­ci­ons.

Una sere­nor estra­nya, també, perquè l'esde­ve­ni­ment es vol una caixa de res­sonància dels mals de la soci­e­tat actual i el con­ti­nent camina cap a una des­mem­bra­ment de socis d'arrels tea­trals tan pro­fun­des com Grècia. Alguna cosa d'aques­tes es podia lle­gir a la con­tun­dent rein­ter­pre­tació d'un altre Shakes­pe­are, Ricard III, del direc­tor de la Shaubühne de Berlín, Tho­mas Oster­me­ier, en mans del seu actor estre­lla Lars Eidin­ger. A l'Òpera Gran Avinyó, amb un Eidin­ger volant per sobre dels caps dels espec­ta­dors, un hi podia veure unes auto­ri­tats ale­ma­nyes exer­cint una tira­nia que també els pot aca­bar enfon­sant.

Encara que les pro­pos­tes més sug­ge­ri­do­res i emo­ci­o­nants dels pri­mers qua­tre dies del fes­ti­val van pro­ve­nir de l'est d'Europa. Aques­tes i la ben­vin­guda incon­tinència ver­bal d'El viver dels noms, del franco-suís Valère Nova­rina. Al polonès Krys­tian Lupa, els diàlegs i monòlegs inte­ri­ors de Tho­mas Bern­hard amb un cer­cle cul­tu­ral austríac als anys vui­tanta abso­lu­ta­ment deca­dent i ser­vil dels Arbres a aba­tre li ser­veix per escru­tar la des­com­po­sició artística de capi­tals com Cracòvia. El mes­tre Lupa fa sal­tar els seus actors al nou espai de La Fabrica de l'escena al vídeo i tre­ba­lla el pen­sa­ment com un escàner.

Més emo­ci­o­nant resulta per això la recre­ació d'Els idi­o­tes, la pel·lícula dogma del danès Lars Von Trier, per part del direc­tor del Gogol Cen­ter de Mos­cou, Kirill Sere­bren­nikov. Les situ­a­ci­ons de rebel·lia aso­cial tenen aquí el fil con­duc­tor de la Rússia para­noica i agres­siva de Putin i les con­seqüències són més greus. A Mos­cou, part del públic se'n va per por. A Avinyó, l'últim ball dels cig­nes a càrrec de veri­ta­bles joves dis­minuïts psíquics deixa sense paraula.

I una altra pro­posta que fa fugir els espec­ta­dors més timo­rats és la del Tea­ter N099 estonià, que sota el títol La meva dona m'ha fet una escena i ha esbor­rat totes les fotos de vacan­ces des­en­ca­dena una autèntica boge­ria ado­les­cent amb un ritme des­fre­nat i un final més poètic del que molts dels que se n'ana­ven es podien ima­gi­nar.

Com a colofó i en un con­text més íntim, l'hete­ro­dox i inde­fi­ni­ble Niño de Elche (Fran­cisco Con­tre­ras) con­ti­nua amb el seu des­plaçament de la veu i el cos que l'allu­nya cada cop més del fla­menc. Amb el ballarí eslovè Matej Kej­zar, pro­ta­go­nit­zen la tro­bada de mitja hora Rave. O com fer res­so­nar veu inte­rior i ball. “Quan tu t'escol­tes a tu mateix, és quan tot et comença a fer por”, ens resu­mia Con­tre­ras del seu iti­ne­rari.

Mentides
Sis joves autors europeus graten les Mentides que ens envolten, en un encàrrec de la companyia francesa Le Zéphyr que es va poder veure en un reeixit esbós als jardins i claustres de la cartoixa de Villeneuve-lès-Avinyó. Entre ells, l'ubic català Josep Maria Miró, que hi aporta El col·laborador “o el pacte oficial, com una cosa que porta diferents mentides a sota”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia