cultura

Cultura

Apòstols del rock

diàleg · Francesc Fàbregas ha incorporat els déus dels escenaris a la col·lecció d'art sacre del Museu de Lleida cinc espais · L'exposició també ha portat ‘The Boss' a la UdL; Canet Rock, a l'Arxiu Històric; la nova música catalana, als Serveis Territorials de Cultura, i paisatges íntims, a la Biblioteca Pública estrena · És la primera mostra que el fotoperiodista fa a les terres de Ponent

“Tenia imatges molt mésgamberres que no m'ha semblat escaient incorporar”

S' ha reservat un simbòlic 1% perquè encara té “molta feina a fer” i moltes coses a dir. 99% Francesc Fàbregas és el títol d'una gran exposició del fotoperiodista especialitzat en música que es pot veure a Lleida fins al 10 de gener. Més de 200 instantànies –algunes d'inèdites– en què Fàbregas mostra el seu treball com no havia fet mai fins ara. Tina Turner, Sting, Robbie Williams, Kiss, The Ramones, Lou Reed, Nina Haggen, Joe Cocker i Patti Smith són algunes de les estrelles que presenta com a apòstols del rock. Literalment. Fàbregas els ha incorporat a la col·lecció d'art sacre del Museu de Lleida. El resultat no deixa indiferent. “He d'admetre que la idea no va ser meva, sinó del comissari, el lleidatà Javier de Castro. A mi em va costar de veure-ho, fins i tot. Però després vaig disfrutar molt.” Fàbregas és conscient que l'exposició és transgressora. “Però des del respecte. Tenia imatges molt més gamberres que no m'ha semblat escaient incorporar en obres d'art religiós, encara que sóc conscient que sempre hi pot haver algú que es molesti.” Hi ha treballat durant més de dos anys, i ha fet algunes fotos expressament per a la mostra. “Quan ja vaig tenir clara l'exposició, anava als concerts buscant el moment en què es produeix aquesta comunió gairebé mística amb els fans.” Fàbregas assegura que l'experiència ha estat fantàstica.

99% Francesc Fàbregas és una gran exposició, la primera que fa a Lleida, dividida en cinc espais temàtics. A banda de les obres que hi ha al Museu de Lleida, l'anomenat Triangle de la Maternitat, on es concentren diversos equipaments culturals en pocs metres, porta el segell del fotoperiodista de Sant Just Desvern.

A l'Arxiu Històric, Fàbregas hi ha ubicat la mostra Canet Rock i el seu temps, un testimoni del que va ser aquest gran concert a l'aire lliure, que va néixer el 1975, es va deixar de fer després de tres anys i es va recuperar el 2014. Als Serveis Territorials de Cultura, s'hi pot veure El nou univers musical català, amb instantànies inèdites del naixement i la popularització de nous noms sorgits als Països Catalans des de la darrera dècada del segle XX. Bruce Springsteen té el seu propi espai a l'edifici del rectorat de la Universitat de Lleida. Boss-celona recull imatges de The Boss a la Ciutat Comtal, fonamentalment del 1981, quan va fer el seu primer concert a la capital catalana i Fàbregas va ser l'únic fotoperiodista acreditat. Però no tot és música. El recorregut acaba a la Biblioteca Pública de Lleida amb una panoràmica de Paisatges sense pàtria, tal com ha titulat aquesta exposició més íntima i personal. “M'han dit que recorda la que va fer Wim Wenders a la Fundació Sorigué: per a mi és un honor que m'hi comparin.”

I d'entre les més de 200 imatges, una d'especial. “La d'Ovidi Montllor, sens dubte: la vaig fer al camerino de l'Ateneu de Sant Just Desvern el 1974 i és la primera foto meva que considero professional.”

Francesc Fàbregas
Nascut a Sant Just Desvern, Fàbregas es defineix com un fotògraf a qui li agrada jugar amb la llum i el color. És un referent del periodisme musical.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.