cultura

Una obra porta ‘Hedda Gabler' a l'actualitat

L'obra d'Aleix Aguilà i Pau Miró es pregunta qui és Hedda Gabler i, per extensió, quin és el paper de la dona avui dia

A par­tir de la veu de Hedda Gabler, tor­nada a escol­tar des de les cir­cumstàncies actu­als, neix ara Filla del seu pare, l'obra que ha escrit el jove dra­ma­turg Aleix Aguilà i diri­gida per Pau Miró i que revisa i actu­a­litza l'uni­vers del clàssic d'Hen­rik Ibsen. El mun­tatge, que s'estrena avui a Tem­po­rada Alta (Sala La Pla­neta, a les 21 h), es pre­gunta qui és Hedda Gabler i, per extensió, quin és el paper de la dona avui dia. Pau Miró diri­geix Pol López en el paper de Lov­borg, Pau Vinyals fent de Tes­man i Júlia Bar­celó com a Hedda, atra­pada en la super­fi­ci­a­li­tat de la soci­e­tat.

“Parla de nosal­tres, de què sig­ni­fica encai­xar en una soci­e­tat i bar­re­gem molts gèneres”, explica el direc­tor, Pau Miró. Segons ell, és una obra de con­tras­tos cons­tants, que “passa d'una apa­rent fri­vo­li­tat a una gran pro­fun­di­tat, d'un vode­vil a una cosa més fosca i com­plexa”. La versió de l'Aleix Aguilà, remarca, “con­serva l'essència dels per­so­nat­ges ori­gi­nals, la seva potència i com­ple­xi­tat, però els porta al pre­sent. És una obra sense com­ple­xos i que parla de nosal­tres, d'aquesta gent que sent que no encaixa i refle­xi­ona sobre què sig­ni­fica exac­ta­ment encai­xar en aquesta soci­e­tat actual”.

En l'adap­tació de la Com­pa­nyia Solitària de Tea­tre, la hiperac­ti­vi­tat, la pro­ducció i la falta de trans­parència són els pilars del mun­tatge. És una pro­ducció plena de con­tras­tos que arrenca amb un estil de vode­vil per anar avançant cap a un món més com­plex, fosc, on es bar­re­gen molts gèneres. “De l'apa­rent fri­vo­li­tat es passa a una gran pro­fun­di­tat, amb la Com­pa­nyia Solitària de Tea­tre ens ha cos­tat molt per poder tro­bar aquest punt d'equi­li­bri”, ha subrat­llat Miró. Aquesta serà la pri­mera vegada que la for­mació tea­tral actua dins del fes­ti­val, tot i que ja s'ha cata­pul­tat com una de les grans reve­la­ci­ons del pano­rama tea­tral català.

Els encar­re­gats de posar veu als per­so­nat­ges són Pol López, Pau Vinyals i Júlia Bar­celó, que recrea Hedda Gabler, una dona “molt ines­ta­ble”, tal com la des­criu l'actriu. “Et posa en una tes­si­tura molt ines­ta­ble, entre el sí i el no, sem­pre al límit. Sap tocar unes tecles molt deli­ca­des”, explica. Per la seva banda, Pau Miró subrat­lla i insis­teix que el pro­jecte també intenta retra­tar el paper de la dona avui dia.

Temporada Alta entra en la recta final

La traca final del festival gironí esgotarà tota la pólvora aquests dies. Per una banda, Sol Picó porta al Teatre Municipal (21 h) el seu nou espectacle que reivindica la feminitat, ‘W.W. (We women)' oferint un potent còctel de danses que es mouen entre la tradició i la modernitat. Demà, a La Planeta, Pablo Messiez presenta dues peces separades en el temps, ‘Los bichos / Las plantas', però properes de plantejament. I com a colofó, la cantant de Palafrugell, Sílvia Pérez Cruz, festejarà el comiat amb música, fusió de la seva veu vellutada acompanyada per un quartet de corda clàssic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia