cultura

Crítica

teatre

Vibra l'alosa, fuig el rossinyol

Àlex Rigola ha fet màgia per pre­sen­tar unes imat­ges pre­ci­o­ses d'una ambi­gua opa­ci­tat. Fede­rico García Lorca adver­tia que aquell text, que cap amic seu ente­nia, seria un èxit al cap de les dècades. Han pas­sat quasi 90 anys i encara avui és incom­pren­si­ble, però traça un viatge magnífic (i aquí l'encert de Rigola és abso­lut des de la trans­for­mació de la Sala Gran) amb un punt de fantàstic i un quilo de cru­el­tat. La con­tra­dicció de l'autor, en com­ba­tre el seu pri­mer èxit de públic amb Mari­ana Pineda i bus­car la com­prensió dels seus exa­mics sur­re­a­lis­tes, el va por­tar a aquesta peça, tota plena d'imat­ges cor­pre­ne­do­res i pre­ci­o­ses, nar­rant la cru­el­tat però il·lus­trant-ho amb una pre­ci­osa poe­sia (de ver­sos que drin­guen) i imat­ges com­mo­ve­do­res.

Romeo vol mar­xar de la cam­bra de Juli­eta quan veu el ros­si­nyol. Juli­eta l'adver­teix que es con­fon d'ocell, que pot estar-se fins a l'arri­bada de l'alosa que s'hi apropa a la mati­nada, que el ros­si­nyol és ocell de cap­ves­pre. Lorca manté una contínua reflexió entre el tea­tro al aire libre (el popu­lista) i el de bajo la arena (el més sin­cer i radi­cal). És en aquest estadi on les màsca­res (del tea­tre i les per­so­nals) cauen irre­mis­si­ble­ment.

El públic clama per un espec­ta­cle vis­ce­ral. Com el que Anto­nin Artaud pro­mourà amb el seu mani­fest del Tea­tre de la Cru­el­tat el 1948. O com el que por­ta­ran a la pràctica els Living The­a­tre a finals del 60. Lorca no pretén fer més revo­lució que la poètica (tot i que coin­ci­di­ria en donar veu i presència als més humils). El mis­teri és com un mandón de Fuen­te­va­que­ros(amic de gita­nos i cam­pe­rols) va tro­bar l'hones­te­dat de qüesti­o­nar-se ober­ta­ment. Efec­ti­va­ment, és incom­pren­si­ble que un lati­fun­dista pro­mo­gui una revolta que li segui els pri­vi­le­gis. Lorca sap que podria espe­rar l'alosa, però tria pel ros­si­nyol, se sacri­fica pot­ser inne­cessària­ment el temps pla­ent.

El público
Autor: Federico García Lorca
Director: Àlex Rigola
Intèrprets: Nao Albet, David Boceta, Ferran Carvajal, Juan Codina, Laia Duran, Irene Escolar, Miranda Gas, Jaime Lorente, Pau Roca, Jorge Varandela, Nacho Vera, Guillermo Weickert
Dijous, de 17 de desembre (fins al 3 de gener) a la Sala Gran del TNC


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia