la crònica

Relaxant muscular

Assistir a Business is business, de la companyia francesa Pas de Dieux, va ser com prendre's un relaxant muscular després de la transcendència bíblica dels israelians Tiberias Municipal Theatre i abans de la segona exhibició d'arts plàstiques, la de Joan Baixas, que ens ha encolomat fins ara el festival. Tot això va passar dijous, segona jornada, ventosa i rúfola, del 12è Festival Internacional de Mim i Teatre Gestual, el Cos. Pas de Dieux fa tres anys ja va ser al festival amb Don Qui, un espectacle basat en el Quixot que va agradar per la incorporació que proposava de la gestualitat del teatre tradicional japonès i coreà (com a mínim això és el que va escriure llavors la cronista). Ara ha presentat Business is business, un muntatge que fa broma de la competitivitat despietada del món dels negocis, amb una concatenació de gags realment divertits i esplèndidament executats pels tres actors de l'espectacle. El públic aplegat al teatre de l'IES Baix Camp vam agrair la proposta, més que res perquè molts veníem de l'Orfeó Reusenc, on poc abans els Tiberias havien presentat I Déu va crear la dona, una recreació de les vides de les dones de l'Antic Testament (Eva, Sara, Rebeca...). Si es té en compte que el catolicisme no ha ensenyat mai als seus fidels la Bíblia, sinó el catecisme, que és molt diferent, i que la veu en off de l'espectacle parlava en hebreu (o potser era rus o alemany, jo què sé), s'entén que bona part de l'argument resultés bastant incomprensible per al públic. Per això la cronista es va concentrar al màxim en el magnífic treball de l'actriu Judith Grinshpan, sobre la qual recau tota la responsabilitat de la gestualitat i la manipulació de titelles de l'espectacle. La intèrpret aconsegueix fer del tot expressiva una màscara rígida, i per això va ser ovacionada.

I després dels Tiberias, corrents cap al Bravium Teatre, on s'havia programat Zoé, un espectacle concebut, dirigit i cointerpretat per Joan Baixas, històric del teatre visual català (Mori el Merma). Zoé ofereix un brillant exercici de pintura en directe, manipulació de titelles, ombres xineses i altres efectes audiovisuals que reforcen un conte una miqueta banal sobre una pobra noia de la selva amazònica que acaba fent de prostituta a la gran ciutat brasilera, on assassina un pocavergonya que s'ho mereixia, motiu pel qual acaba al manicomi. És paradoxal que enguany, que el centre d'art Cal Masó està tancat per obres, el Cos ja ens hagi presentat sengles muntatges que hi haurien encaixat com un guant. Dimecres van ser els russos Akhe i el seu devessall de teatre visual i de tècnica, però poca cosa més, i després Joan Baixas, que pinta en directe millor que ningú. Les arts escèniques estan en plena ebullició. Només cal trobar-hi el punt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
exposició

Al fons del mar, al centre de la Terra i a la lluna amb Jules Verne

barcelona
música

Fonso Castillo publica ‘Las ganas de verte’, una cançó per afrontar una pèrdua

girona
TEATRE

Carme Sansa capitalitza un drama sobre l’empatia entre jueus i palestins

BARCELONA
Cultura

Mor Juan Brujo, líder de la banda d’extrem metal Brujería

patrimoni

La Sagrada Família escalarà l’any que ve els 172’5 metres

Barcelona
cultura

El festival Premià del Mal reunirà escriptors de novel·la negra i criminòlegs

premià de mar
Lluís Riera
Novel·lista

“Volia escriure un ‘thriller’ negre i cru ambientat a la Catalunya interior”

Barcelona
MÚSICA

Músics d’Els Pets, Umpah-Pah, Sopa de Cabra i Lax’n’Busto homenatjaran Marc Grau

barcelona
CRÒNICA

Lucia Fumero enamora a Vic amb el seu ‘Folklore’