cultura

Cultura

Exposició sobre el transatlàntic ‘Titanic'

El nou viatge del ‘Titanic'

Tarragona és la primera ciutat del món a exposar la maqueta més del gran del transatlàntic

Es va inaugurar ahir i serà al refugi 1 del moll de Costa fins al 22 de maig

La mostra reuneix una quarantena d'objectes originals del mític transatlàntic

L'any 1912, el transatlàntic Titanic, el més gran del món, iniciava des del port de Southampton el seu viatge inaugural. Quatre dies després de salpar, el viatge es va estroncar: el vaixell va topar contra un iceberg, es va enfonsar i més de 1.500 persones –de les més de 2.200 que anaven a bord– hi van perdre la vida. Amb el naufragi, que va commocionar el món, començava també el mite, engreixat per les produccions cinematogràfiques que en reproduïen les desgràcies individuals i col·lectiva. Ahir, 104 anys després de la tragèdia, una maqueta del Titanic, la més gran que s'ha fet mai, va iniciar al port de Tarragona el seu nou viatge per arreu del món. Aquesta reconstrucció minuciosa i impressionant del vaixell s'exposa al refugi 1 del moll de Costa de Tarragona, com a element central de l'exposició Titanic. The reconstruction. És el primer lloc on es pot veure. I a partir del 22 de maig, el muntatge expositiu salparà de Tarragona –la ciutat que ara pren l'esperit de Southampton– per iniciar una gira mundial que passarà per Vigo, Bilbao, Barcelona i diverses capitals europees i americanes (Roma, Milà, Nova York...). “A Tarragona comença un viatge llarguíssim. Em costa dir-ne exposició, perquè el que volem és explicar una història, la mateixa que ens van explicar els supervivents.” Ho va dir Jesús Ferreiro, president de la Fundació Titanic, que va poder entrevistar 39 dels supervivents.

La reproducció s'ha fet a escala 1:30, i l'eslora fa 12 metres de llarg. També es reprodueix una part del moll on estava atracat abans de salpar. El visitant hi pot veure amb tot detall i minuciositat les parts interiors. Una rèplica en tres dimensions que mostra la mítica escalinata i el saló del piano, els luxosos menjadors, els passadissos, les cabines, la piscina, i la sala de màquines, que està en marxa, entre moltes altres parts. La maqueta incorpora so i llum i, per il·luminar-la, han calgut fins a set quilòmetres de fibra òptica.

La maqueta es va començar a construir fa un any i mig a les drassanes de la població alt-empordanesa de Castelló d'Empúries i posteriorment es va traslladar a Granada, on es va dur a terme el muntatge final. Però l'exposició també reuneix una quarantena d'objectes originals del llegendari transatlàntic, com ara l'anell i una brusa de qui va ser la passatgera més petita, un violí i un clarinet dels valents músics que formaven part de la tripulació, una placa informativa de bronze, un megàfon del capità i el Brush del 1909, conegut com el cotxe del Titanic. També s'hi exposen els reblons que unien la carcassa del vaixell i que, segons Ferreira, van ser una de les causes principals del naufragi, per la baixa qualitat del material amb què es van fer, i que van provocar que les cobertes del vaixell es desprenguessin en xocar contra l'iceberg. Deu ser, com va dir ahir el president de la Diputació, Josep Poblet, que “les grans proeses sempre tenen un punt de feblesa”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.