cultura

QUATRE-CENTS anys de la mort de shakespeare

j.b

Una deu inesgotable

El 85% del públic de Parking Shakespeare és d'adaptacions de les seves comèdies

Propeller i Temporada Alta han viscut un idil·li

Pere Riera, a Infàmia, volia fer una obra en què es parlés sobre l'art de l'actor d'entrar i sortir d'uns personatges. Quina trama va triar? El diàleg entre Hamlet i Ofèlia. Quin dramaturg ha tingut un festival propi a Catalunya? El festival Shakespeare, impulsat per Paco Azorín a Santa Susanna, va traslladar-se posteriorment a Mataró i a Barcelona per trobar una viabilitat econòmica que no es va produir però que encara molts planyen. El 2014 va ser la darrera edició. I és que Catalunya (com probablement tots els països) és molt receptiva als grans clàssics del dramaturg. Tot i que habitualment, es plantegen produccions més humils que les ideades pel dramaturg, són una constant al llarg de la temporada. A Barcelona, hi han coincidit una desena aquest curs. Qui és el més fidel, però? Un 7,5% de la programació del Teatre Akadèmia parteix de la ploma afilada de Shakespeare: fins a uns 6.172 espectadors a Romeu i Julieta (13/14), No pot l'oblit regnar sobre aquests mots (13/14), Com us plagui (14/15) i Falstaff (15/16). Fora de la temporada estable, Parking Shakespeare s'ha compromès a signar una producció cada juliol al Parc del Nord, a l'Arc de Triomf. Dels 38.783 espectadors comptabilitzats de les seves 11 produccions, 32.783 són per a adaptacions de Shakespeare: el 84,8%!

Avui ha desaparegut el Festival Shakespeare, però el Temporada Alta va generar una fidelitat insòlita amb la companyia Proppeller. Des del 2005 van programar múltiples sessions del Teatre de Salt al Municipal de Girona. És la companyia internacional més programada: 2005, 2006, 2010, 2011, 2012, i 2013) amb perfecta sintonia amb els espectadors. Després de dos anys sense Propeller s'esperava la catarsi del 2016 amb una marató d'espectacles (les cinc tragèdies històriques). El que havia de ser el reclam de la 25a edició del festival no es podrà fer perquè la companyia es va dissoldre, ara fa un any aproximadament, segons confirmen fonts del festival.

Cal dir que les apostes de Shakespeare d'aquesta temporada han tingut molt bona resposta. Per exemple, ja hi ha confirmada la repetició de temporada al TNC de la versió d'Àngel Llàcer a Molt soroll per no res. I se sap que el Hamlet dirigit per Pau Carrió tindrà segona vida al Lliure. Amor & Shakespeare va ser una peça que, després d'enfrontar-se al difícil amfiteatre Grec l'estiu passat, va fer temporada (amb prou bon resultat) al Poliorama. I els de l'Akadèmia, que havien servit dues peces els dos Nadals anteriors amb la direcció d'un actor de la companyia Propeller, Dugald Bruce-Lockhart (Romeu i Julieta i posteriorment Al nostre gust) han volgut trobar complicitat amb un director de la casa que perseguia un projecte des de feia dècades: una construcció del personatge de Falstaff. Per cert, els de Parking Shakespeare ja esperen el públic al juliol al Parc del Nord amb l'adaptació de Les alegres casades de Windsor, dirigida per Marc Rosich.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia