cultura

Crítica

teatre

Aire i terra d'Irlanda a Barcelona

Irlanda ronda per Bar­ce­lona. Al Romea es con­voca l'aire, l'amor tràgic, el fill que ha d'enten­dre com la seva bona acció es trans­forma en mort. A l'Espai Lliure, en canvi, es decanta per l'intent de curar feri­des, per una violència sem­pre latent, i només s'hi pot con­viure. La sang, la terra, la violència es con­cen­tren en un pub que té poc d'aire ances­tral on es des­ple­guen històries a par­tir d'una expli­cació sinu­osa (com també es pot tro­bar a El bon lla­dre a l'off del Romea, encara fins al 12 de juny). Aire i terra, ter­ro­risme latent i con­seqüències d'una violència mai apa­gada. Raó de la mort i plors per la recon­ci­li­ació. Un díptic casual de la car­te­llera que tras­passa el rao­na­ment i l'emoció des d'òpti­ques antagòniques.

Broggi es decanta per una altra història èpica i tràgica al Romea: Els cors purs. Arti­gau i Broggi unei­xen dos con­tes amb res­sons melancòlics, de pèrdues, entre Joyce i Kes­sel. Cal anar pre­pa­rat a ser seduït i obert al fet que pot­ser no es tro­ba­ran les con­tinuïtats de tots els per­so­nat­ges. El fill Gerald de la novel·leta de Kes­sel és el marit que fa el dis­curs nostàlgic, en el de Joyce. La neu, que tot ho emblan­quina, fa la resta.

El tre­ball acto­ral par­teix de par­tir-se la nar­ració, mig repre­sen­tada. Hi ha més diàleg que en La mort d'Ivan Ílitx i la nar­ració no frag­menta tant les fra­ses. Els actors no s'inter­can­vien per­so­nat­ges però sí que en man­te­nen uns quants de dife­rents que, para­do­xes del tea­tre, es con­vo­quen en un mateix esce­nari dècades dife­rents. Per això cal adver­tir que, per a un espec­ta­dor des­pis­tat, és com­pli­cat seguir quan Gerald és fill i quan torna a ser el marit de Molly. A Els cors purs hi ha la volun­tat de man­te­nir un qua­dre preciós, tuls que repro­du­ei­xen imat­ges neva­des, qua­dres feréstecs, soli­ta­ris, freds, desan­ge­lats. La qui­e­tud és una carac­terística i també aquells ins­tants d'ingra­vi­desa. És bonic veure com tot es juga amb ele­ments ben arte­sa­nals. Fins les inter­ven­ci­ons musi­cals juguen a favor d'expli­car el conte de la manera més pre­ci­osa pos­si­ble, bus­cant l'exqui­si­desa, la pausa, la nota afi­nada, la imatge de postal.

És en el text de Kes­sel on es plan­teja el veri­ta­ble con­flicte.Broggi busca altres mane­res d'expli­car sense trair el seu gust per la fus­te­ria tea­tral més autèntica, de polit­ges i pin­tes des d'on pugen i bai­xen ele­ments a vista del públic. Si Al nos­tre gust hi va haver un cert empatx de rèpli­ques que s'amun­te­ga­ven sense que els actors sabes­sin des d'on dir-les, en aquesta altra obra es limita a expli­car amb una cadència vol­gu­da­ment lenta, assa­bo­rint noms i cançons. Del trio d'actors, la veu de Miranda Gas, cer­ta­ment, atrapa, men­tre que Borja Espi­nosa des­grana uns per­so­nat­ges sem­pre pene­dits de les deci­si­ons i Jacob Tor­res gau­deix d'una vari­e­tat de per­so­nat­ges que li per­met veure una pàtina més gran d'emo­ci­ons, tot i que el to del seu dis­curs és de dia­pasó, mesu­rat amb els ver­sos dels com­panys.

Madico pro­posa un qua­dre antagònic, de nota­ble inten­si­tat i una violència latent en segon pla. Amb la capa­ci­tat de sal­tar dels fets mun­dans als de gran trans­cendència, el mun­tatge ense­nya les feri­des del ter­ro­risme: les evi­dents (que reben­ten apa­ra­dors i esquit­xen de carn de víctima el car­rer) i les més pro­fun­des (que man­te­nen la ferida oberta, supu­rant odi i incom­prensió durant anys). Els argu­ments d'un “sol­dat” en guerra en con­tra d'un sis­tema polític impo­sat (sigui quin sigui) res­pon a paràmetres comuns i l'autor els sap rela­ci­o­nar. El con­flicte és irre­ver­si­ble. La huma­ni­tat no podrà evi­tar-lo però sí que ha d'apren­dre a con­viure-hi. L'ora­li­tat dels per­so­nat­ges prin­ci­pals al pub, amb uns monòlegs que saben trans­por­tar l'espec­ta­dor i ima­gi­nar-se els qua­dres i les vícti­mes de l'explosió és un altre dels grans reclams de la peça.

Els cors purs
Autor: J.Joyce/ S. Kessel
Dramat.: O. Broggi i M. Artigau
Director: Oriol Broggi
Intèrprets: Miranda Gas, Borja Espinosa, Jacob Torres
Dimarts, 17 de maig (fins al 19 de juny), al Teatre Romea
En veu baixa
Autor: Owen McCafferty
Director: Ferran Madico
Intèrprets: Francesc Garrido, Òscar Rabadán, Xisco Segura
Dissabte, 21 de maig (fins al 12 de juny), a l'Espai Lliure


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia