crítica de dansa / «dies irae»

Carn de litúrgia sacra

Com a pro­posta no deixa de ser interes­sant assis­tir a tot un ritual escènic en què la luxúria gua­nya la repressió i el plaer, la ira. La balla­rina i coreògrafa Marta Car­rasco ens pro­posa una apro­xi­mació a alguns dels seus mons, pot­ser sub­cons­ci­ents, i a par­tir del poema medi­e­val Dies Irae (Dia de la ira), que forma part de la missa de difunts, i de les melo­dies del Rèquiem en re menor de Mozart, recrea tota una esce­no­gra­fia que té molt a dir sobre el paper que ha jugat l'Església catòlica en la repressió feme­nina. Car­rasco ha sabut recrear una atmos­fera pròpia d'un acte ritual, una espècie d'híbrid entre la part més tene­brosa del món cristià (aque­lla pro­pera al càstig, la repressió i el pecat) i un món antagònic recre­ant esce­nes pròpies d'una secta induïda a la luxúria sexual i esca­brosa. Durant gai­rebé més d'una hora, ens manté immer­sos en una pulsió que par­ti­cipa d'ambdós extrems. L'espec­ta­cle, més pro­per al tea­tre de per­for­man­ces que a la dansa, desen­vo­lupa tot un seguit d'esce­nes, les quals, al seu torn, ofe­rei­xen de forma indi­vi­dual imat­ges mera­ve­llo­ses. El con­junt apel·la direc­ta­ment al sub­cons­ci­ent col·lec­tiu, i en clau, podríem dir, de tra­gi­comèdia porta fins al límit situ­a­ci­ons que mal­grat que se'ns pre­sen­ten llu­nya­nes, en alguns casos ens recor­den quel­com pro­per. La core­o­gra­fia sap dia­lo­gar a la per­fecció amb l'escena, el ves­tu­ari i les melo­dies, les quals mar­quen la inten­si­tat en tot moment. Els intèrprets se sub­mer­gei­xen com­ple­ta­ment en la pro­posta, adop­tant per a cada situ­ació una expressió engen­drada en el llin­dar del món. Mal­grat tot, podem reconèixer alguns dels gags que Car­rasco ha uti­lit­zat en altres espec­ta­cles, imat­ges amb un potent efecte visual que ja for­men part de la tra­jectòria de la coreògrafa. Ombres i fos­cor, men­ti­des i pecats dei­xen pas al desen­fre­nat desig. Tota una decla­ració de prin­ci­pis que apel·la direc­ta­ment a la farsa que con­ti­nua venent l'Església catòlica en l'actu­a­li­tat.

Creació, direcció i escenografia: Marta Carrasco. Lloc i dia: Teatre de Salt, 29 d'octubre del 2009.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.