Economia

empresa

Ibercóndor obrirà oficina a Mèxic per créixer a Amèrica

La firma d'importació i exportació impulsa una xarxa iberoamericana d'operadors logístics i duaners

A les seus de Madrid, València, Saragossa, Xangai i Milà, també n'hi afegirà una a Tarragona

Tarragona i Mèxic seran les pròximes implantacions de l'empresa catalana de logística internacional Ibercóndor, que ja disposa d'oficines a Madrid, València, Saragossa, Milà i Xangai. El cas concret de la filial mexicana s'emmarca en una aposta estratègica pel mercat de l'Amèrica Llatina, que la firma catalana vol convertir en àrea de creixement preferent de la companyia. De fet, conjuntament amb Àsia, els països de l'Amèrica Llatina ja estan entre les principals àrees geogràfiques per operacions i activitat per a les divisions marítima i aèria; Europa ho és per a la terrestre. Però l'evidència és que el potencial és molt gran.

Ara bé, darrere el mite segons el qual és fàcil comerciar amb l'Amèrica del Sud per la qüestió de la llengua, s'hi amaga una realitat ben diferent. Cada país té les seves barreres duaneres i la seva idiosincràsia logística, per la qual cosa el comerç entranya una gran complexitat: “Per al nostre sector és molt important la previsibilitat de l'actuació duanera, per poder complir el calendari”, explica Antonio de la Ossa, director general de la companyia. I al final, això fa que moltes empreses es tirin enrere. Per superar aquests entrebancs s'ha optat per impulsar la creació d'una xarxa iberoamericana d'operadors logístics i duaners de confiança, que n'hauria de facilitar l'accés. Si es compleix el calendari, la xarxa s'activarà a final d'any.

El moviment d'Ibercóndor també s'entén per la necessitat d'apostar per l'activitat exportadora, que reporta més marges a l'empresa que no la importadora. Els nòlits d'importació des d'Àsia han caigut fins a una desena part de fa uns anys, fins i tot han arribat a ser negatius. En canvi, els d'exportació s'han mostrat més estables. A més a més, l'aposta per l'Amèrica Llatina reforça els vincles d'Ibercóndor amb el sector exportador del país i, de retruc, ha de reportar més beneficis a l'empresa.

El creixement internacional és un pilar del pla estratègic 2015-2018 que ha impulsat Antonio de la Ossa d'ençà de la seva incorporació a la companyia, fa tres anys, provinent de l'àmbit públic -De la Ossa va ser director territorial de Duanes de Catalunya i després, director de Duanes de l'Estat espanyol.

L'altre pilar és el creixement inorgànic: “Estem a l'expectativa d'absorbir empreses que ens proporcionin fons de comerç”, explica De la Ossa. La firma logística intenta reduir la dependència dels grans clients, que actualment són un 20% del total però són responsables del 80% de la facturació.

Ibercóndor va començar com una empresa de logística especialitzada en serveis aeris, però la pròpia dinàmica del comerç internacional ha situat el mitjà terrestre com el més utilitzat per la companyia en aquests moments. El primer representa el 19% d'operacions, el mateix percentatge que el marítim. En l'àmbit terrestre (62%) disposen de línies regulars amb diverses destinacions, però no tenen flota pròpia.

Un 15% de vendes de la companyia són els servei duaners i de consultoria, que s'han incorporat més recentment. És tracta d'una part del negoci que amb la liberalització del sector ha tendit a la reducció de preus, però la companyia la considera estratègica.

Ibercóndor transporta tot tipus de mercaderia si bé s'ha especialitzat en determinades càrregues singulars com ara les restes humanes (expatriació de cadàvers d'immigrats als països d'origen, sobretot), obres d'art, mercaderies perilloses, productes químics i farmacèutics i confecció. L'any passat van fer un total de 40.735 operacions, cosa que significa un 8,4% més que l'any anterior. Això representa uns 23,6 milions d'euros.

RSC.

La companyia destaca el compromís amb la responsabilitat social, que canalitzen amb projectes en tres àmbits geogràfics: el més pròxim o de veïnatge, el nacional i l'internacional.

En aquest capítol, sobresurt la seva aposta per la logística solidària com a proveïdors de l'ONU.

La incidència d'aquest compromís en els treballadors és la incorporació de persones amb alguna discapacitat. D'altra banda, durant la crisi es va apostar perquè la caiguda de l'activitat no tingués repercussió en la plantilla, i van fer esforços per tal d'atraure activitat.

Ibercóndor és una empresa propietat al 100% de l'empresari Luis Miguel Sala. El pla estratègic de la companyia amb l'horitzó del 2018 preveu un creixement orgànic i a través de fusions que impulsarà la plantilla que actualment és de 80 persones.
Facturació
23,6 M€
Treballadors
80
Any de fundació
1982
El mapa del negoci

Àsia és el 44% del negoci

L'activitat d'importació i exportació amb Àsia ara per ara representa el 43,7% del negoci d'Ibercóndor. Hi segueix Europa, que concentra gairebé el 22% d'activitat. El continent americà és una quarta part del total, però domina l'Amèrica Llatina, amb el 15,3% en relació amb els Estats Units i el Canadà, que és prop del 9%. Més lluny hi ha el Pròxim Orient, amb el 7,3% i Àfrica, el 3%.

Per mode de transport i volum d'operacions, destaquen les exportacions i importacions terrestres (62% del total).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.