Economia

agricultura

fruita

La poma ecològica de muntanya es consolida i doblega la inexperiència

Els productors de la marca Bio Lord superen els obstacles propis d'arrencar un projecte gairebé des de zero i afermen les 100 tones anuals

Els productors de poma ecològica de muntanya, agrupats sota la marca Bio Lord, s'han sobreposat a la inexperiència de conrear un cultiu novell i preveuen que la producció d'enguany arribarà a les 100 tones. Ara es troben a l'equador de la campanya de recol·lecció i aquesta setmana començaran a collir la varietat Golden, de les set que conreen.

La iniciativa va néixer fa quatre anys de la mà d'un grup de propietaris de la Vall del Lord (Solsonès) amb una plantació pionera de dues hectàrees, i actualment el projecte té una quinzena de socis del Solsonès, la Cerdanya i el Pallars Sobirà. En conjunt disposen de 17 hectàrees. Tot i les dificultats amb què s'han trobat els productors “per la manca d'experiència en les plantacions de muntanya”, segons ha explicat el president de l'Associació Agrària Ecològica de Muntanya, Josep Pintó, “cada any incrementem superfície i la resposta del mercat ha estat molt bona”.

La marca Bio Lord és un projecte que té la seva inspiració en l'experiència dels Alps italians i els cultius de fruiters en alçada que allà es duen a terme.

Consolidant les 100 tones de producció, la mateixa fita que ja van assolir l'any passat, la marca aconsegueix una estabilitat i s'ha sobreposat a les dificultats que porta aparellades engegar un cultiu nou començant pràcticament des de zero.

Tot i aquest creixement exponencial en els últims anys, Josep Pintó no amaga les incerteses que comporta cultivar un producte d'aquestes característiques. “Hem començat un projecte molt agosarat, amb material vegetal que no coneix ningú i, sobretot, ens falta informació i experiència en cultivar productes a muntanya”, detalla l'empresari.

Tot i que la producció de la poma ecològica de muntanya encara és petita, la demanda és creixent. Pintó relata que “el resultat comercial és molt millor del que havíem suposat, principalment perquè la poma també és molt millor del que pressuposàvem”. A més, el president de l'associació ha donat valor al fet que les pomes Bio Lord també han entrat en el mercat convencional, “tot i que costen quatre vegades més que una poma de la plana i no ecològica”.

Tres diferències per marcar caràcter propi

Totes les pomes de la marca Bio Lord es cultiven a més de 700 metres d'alçada. “Les característiques que dóna la terra i la propietat són molt diferents de les de la plana.” La poma de muntanya té tres característiques que la diferencien de la resta. El primer és el color, “que és més intens per l'oscil·lació tèrmica que hi ha entre el dia i la nit”. La segona és la “crocanticitat de la polpa” i, finalment, l'acidesa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.