Calbet anuncia més creixement orgànic per abans de l'estiu
La cadena d'electrodomèstics encara el futur també amb adquisicions i aliances estratègiques en logística
Una ferreteria que va aixecar la persiana a Viladecans el 1951 va ser l'inici d'Electrodomèstics Calbet, avui capitanejada per la tercera generació de la família i que disposa de 36 botigues a Catalunya i Balears, 110 treballadors i una facturació per al 2016 que es preveu al voltant dels 20 milions d'euros, en espera del tancament de l'exercici. Arribar fins aquí ha estat de tot menys senzill. La davallada de gairebé el 60% en vendes que va suposar la bombolla immobiliària en el conjunt del sector va colpir Calbet que, a més, va haver de fer front, el 2012, a un incendi que va convertir en cendres les oficines i el magatzem.
“L'incendi ens va fer reaccionar. Vam canviar el model de negoci. Era renéixer de les cendres o tancar definitivament”, comenta Joan Carles Calbet, director general de Calbet i president de l'Associació de Comerciants d'Electrodomèstics, que destaca el suport que va rebre del sector “en un dels dies més tristos de la meva vida”.
En el gir estratègic, Calbet va posar en pràctica una política d'austeritat, racionalitzant les despeses i impulsant aliances estratègiques amb altres operadors i fabricants del sector, amb els quals compateix magatzem i logística. “Vam traslladar el cost fix de tenir un magatzem a un cost variable en què paguem en funció del que comprem.” Explica que el seu objectiu ara “està orientat a reduir la despesa al màxim i aguantar els marges tot el que sigui possible”.
La crisi es va acarnissar amb el sector dels electrodomèstics, que va passar de vendre gairebé 11 milions d'unitats el 2007 als poc més de 6,5 milions comptabilitzats l'any passat. “Abans ens dedicàvem a a equipar llars i ara ens hem convertit en un mercat bàsicament de reposició”, explica Calbet.
Tot i que les xifres de la cadena són lluny de les del 2008, quan va arribar a sumar 42 establiments propis, Calbet continua endavant amb la seva estratègia de creixement. Segueix obrint nous punts de venda. L'últim, el mes passat a Olot, el 36è de la cadena. Però, a més a més, anuncia que enguany continuarà en aquesta línia amb l'obertura de més establiments, alhora que està enllestint noves adquisicions per abans de l'estiu, tant a Catalunya com a Balears.
Optimisme.
Focalitzats en la venda dels seus productes estrella –frigorífics, rentadores, televisors i electrònica–, l'equip humà de Calbet està abocat a satisfer les necessitats dels clients. “La política de ser a prop del client ja la feia el meu pare fa trenta anys. El tracte personal és un dels nostres actius. Volem que el client se senti còmode i trobi allò que busca”, explica. Els seus empleats, amb una rotació testimonial, reben formació tant de venda com de producte, posant “molt d'èmfasi en el tracte al client”, rebla Calbet.
Centrats en el país.
Els Calbet també són uns grans defensors de la llengua. “I que consti que durant uns anys no va ser gens fàcil”, puntualitza. L'empresa sempre ha utilitzat el català en la publicitat, la documentació interna i els programes dels seus ordinadors. Tampoc no s'han amagat mai, ben al contrari, del seu barcelonisme. Tant és així, que durant uns anys van fer publicitat al Palau Blaugrana i van patrocinar la mascota de l'equip de bàsquet. A les seves botigues no hi falta el racó blaugrana, on s'exposen els productes del fabricant turc Beko, uns dels patrocinadors del Barça.
Liderant l'empresa familiar
Joan Carles Calbet presideix, des del juliol del 2014, Comertia, l'associació catalana de l'empresa familiar del retail, una entitat que agrupa al voltant de 60 marques comercials que sumen més de 4.000 punts de venda, amb una facturació conjunta de més de 4.000 milions d'euros anuals i al voltant de 37.000 empleats. Comertia va anotar un creixement conjunt del 3,6% en vendes el gener passat, mentre el 24% dels socis van ampliar plantilla i preveuen més contractacions per a aquest febrer.