la crònica

La Bíblia, Harry Potter i el catàleg d'Ikea

Els tres elements que apareixen al titular d'aquesta crònica semblen inconnexos. Però no és així. Són les tres publicacions amb més difusió al món. I per aquest ordre. La Bíblia, és obvi. Harry Potter, un fenomen de masses. I el catàleg d'Ikea... qui no ha comprat un catàleg d'Ikea? L'any passat se'n van vendre 198 milions arreu del món. Ho va explicar Marino Maganto, director d'Ikea Badalona, en una xerrada a la Fundació de la Universitat de Girona. Una conferència per explicar la clau de l'èxit d'aquest grup empresarial. Una companyia fundada fa 65 anys per un ciutadà suec humil que primer va començar venent mistos; després, postals de Nadal, i va anar incorporant productes fins arriscar-se a la importació de mobles i, posteriorment, a la producció. Actualment té 301 botigues arreu del món, 565 milions de visitants anuals, 127.800 treballadors, 21.200 milions d'euros de facturació el 2008 i 1.380 proveïdors.

Maganto, en una exposició distesa malgrat estar carregada de dades, va anar desgranant per què Ikea ven més que ningú. Va explicar com s'ho fan perquè una tauleta que fa uns anys valia 29,99, ara la puguis adquirir a 4,99. La idea bàsica té dues branques: fabricar productes funcionals i barats i reduir costos a través del client. Que un mateix es munti el moble i que cada cop hi hagi més persones que comprin a Ikea ha provocat una reducció dels costos del 30% en 13 anys a l'Estat espanyol. Ràpida producció i de més volum. Un altre aspecte prioritari: que el seu target, el públic al qual s'adrecen, sigui la majoria.

I Ikea no pensa parar. La filosofia de l'empresa és que tothom tingui una botiga com a màxim a una hora de casa. I té dissenyat un pla d'expansió fins al 2020 en què continua marcat com a prioritat establir-se a les comarques gironines. Ho reconeixia Maganto abans de la xerrada. «El pla inclou set noves botigues a Catalunya. Cinc a la demarcació de Barcelona, una a Girona i l'altra a Lleida o Tarragona», va dir. Maganto, però, va mantenir la línia d'Ikea de no revelar més del que vol. S'ha parlat de Figueres, Girona, Sant Gregori i, també, de Perpinyà. Ell ni confirma ni desmenteix. «Girona és un mercat prioritari per a nosaltres. A la botiga de Badalona, un 10% dels clients són gironins o del sud de França.» Però no diu res més enllà d'això. Se li pregunta per una data. Tampoc aconseguim res. «Tot depèn de com evolucionin els plans d'expansió a Barcelona.»

Per tant, tot fa pensar que tindrem Ikea. No sabem on ni quan. Però diuen que en tindrem. Haurem d'esperar. Segurament, però, serà una estona més llarga del que ens ocuparia llegir tota la saga de Harry Potter i els versicles de l'Antic i del Nou Testament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.