Economia

empresa

Fruita de proximitat per a la gamma d’Elixirs de Ponent

L’empresa, amb seu a Almacelles, experimenta amb noves varietats després de la bona acollida del Llimonetti

El desafiament és fidelitzar el client i aconseguir un forat en un mercat amb tanta competició com és el dels licors

Licor de llimona natural per ajudar a pair els àpats i deixar un bon gust de boca. És la proposta estrella d’Elixirs de Ponent, una jove empresa amb seu a Almacelles i que es vol fer un forat en el disputat mercat dels licors digestius. “És un món complicat perquè els licors industrials treballen a un preu molt ajustat i és difícil competir-hi”, diu Gerard Barsalà, el fundador d’Elixirs de Ponent. Té clars els seus punts forts. “Jo dic als clients que una cosa és el nostre licor de llimona i una altra cosa ben diferent és beure licors que són àcid pur”, afirma aquest enginyer de mines, de 32 anys d’edat, que va decidir-se a provar sort en el món dels licors motivat per les felicitacions que generaven els beuratges que repartia entre amics i familiars. “Fer licor era el meu hobby, i com que tothom em deia que em quedaven bons vaig pensar que potser valia la pena dedicar-m’hi professionalment”, diu.

A començaments d’any va posar en marxa l’empresa i tancarà el primer exercici amb una facturació propera als 40.000 euros. Produeix 500 ampolles mensuals del que ha batejat com a Llimonetti, una beguda que té 25 graus i que li ha servit per guanyar la medalla d’or del Catavinium World Wine and spirit Competition.

Gerard Barsalà admet que fer mescles de licors sempre li ha provocat interès i diu que ha passat hores, juntament amb el seu cosí Eloi, fent proves i experiments per combinar ingredients i descobrir sabors.

El Llimonetti es produeix sobre comanda i Gerard Barsalà ja té al cap ampliar la gamma de productes incorporant-hi fruites de proximitat com ara la pera o la cirera. En aquest sentit, valora positivament el fet de tenir la seu de l’empresa a Almacelles i, per tant, tenir ben a prop diferents varietats de fruita i no haver de patir per la matèria primera. Es planteja com un repte personal potenciar la fruita de la terra. Paral·lelament, també prova d’introduir altres sabors de temporada com són la taronja, el te negre, la maduixa o les mores silvestres. “No és fàcil perquè el licor de llimona és allò a què estem més acostumats”, explica.

El seu mercat principal és Catalunya, però gràcies a la venda en línia també ha aconseguit clients al País Valencià, les Balears i al País Basc. “Jo tot sol m’encarrego de la producció, de l’embotellament, de l’etiquetatge i de la comercialització”, indica. Té previst doblar producció el 2018 però assumeix que “fidelitzar el client és potser encara més difícil que no pas vendre-li la primera ampolla”.

La restauració és el seu mercat més fèrtil, però no sempre resulta fàcil accedir-hi. “El que vol l’amo d’un restaurant és una cosa barata per poder invitar els clients quan acaben l’àpat i reben la factura. Però jo el que els dic és que es gastin una mica més, no gaire perquè també treballo amb els marges molt ajustats, i almenys així el client beu una cosa bona i li queden ganes de repetir-ho un altre dia”, diu Gerard Barsalà.”

Elixirs de Ponent es fixa un horitzó ambiciós. Ja disposa d’un distribuïdor per a les comarques de Lleida i n’està buscant un altre per cobrir Barcelona, Tarragona i Girona. “Les instal·lacions les tenim preparades per assumir més producció. Podem arribar a les 1.000 ampolles mensuals, cosa que seria molt positiva i que em faria molta il·lusió perquè representaria que estic en disposició de poder contractar personal.”

Vinculació estreta amb el territori

Un dels objectius que es fixa Gerard Barsalà per definir la identitat empresarial d’Elixirs de Ponent és establir una col·laboració estreta i directa amb el seu territori més proper. En aquest sentit, més enllà d’intentar assortir-se de fruita de proximitat per elaborar les noves varietats de licors, Elixirs de Ponent treballa amb entitats socials per donar ocupació temporal a persones que pateixen discapacitats. “Per Nadal, voldria col·laborar amb entitats que tracten amb gent que té necessitats especials i m’agradaria encarregar-los la feina d’etiquetatge de les ampolles o de preparació dels lots, per exemple”, explica Barsalà.

El fundador de l’empresa estudia diverses opcions per reaprofitar la part de la fruita que no li serveix per a l’elaboració del producte final: “Per fer licor jo només necessito la pell de la llimona i m’agradaria trobar un ús a la polpa.”

Des de l’experiència que li atorga haver deixat les mines i els explosius per convertir-se en emprenedor, Gerard Barsalà destaca que “ho vius sempre des de zero; hi ha coses que havies previst i es compleixen però també n’hi ha d’altres que fallen”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia