economia
Un mapa dona visibilitat a les cooperatives del territori
L’Ateneu Cooperatiu ha presentat un mapa interactiu de l’economia social i solidària de la Catalunya Central, que inclou 184 empreses
Vol també ser eina per a consumidors que aposten pel consum responsable i social
L’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central ha creat un Mapa de l’Economia Social i Solidària de la Catalunya Central per donar visibilitat a les cooperatives del territori i també per fer-les més accessibles als consumidors que aposten pel consum responsable i social. El mapa interactiu permet situar 184 cooperatives i societats laborals de la regió. També ha elaborat un catàleg de bones pràctiques. Amb les dues eines, l’ens vol promoure la difusió i foment del model cooperativista.
El mapa interactiu que ha creat l’Ateneu Cooperatiu neix amb la intenció de donar a conèixer les cooperatives del territori, donar-los visibilitat i facilitar que els consumidors hi puguin accedir i fomentar la col·laboració entre elles. El mapa dona accés a les dades de 184 de les 208 cooperatives que hi ha a les comarques centrals. Cada empresa té el seu punt en el mapa, el qual desplega una fitxa on s’explica de manera succinta l’activitat de l’empresa i se’n facilita el contacte: tant telèfon com pàgina web, adreça electrònica i xarxes socials. Es pot acotar la cerca per comarques, per municipis, per tipus d’activitat i per sector. El motiu que no hi apareguin totes és que algunes no han donat el consentiment per aparèixer en aquest mapa.
La idea és anar complementant el mapa i també el catàleg de bones pràctiques (vegeu peça) a mesura que, a través de l’acció del mateix Ateneu, es vagi reforçant el sector cooperatiu de la Catalunya Central. L’any vinent es completarà el mapa amb altres tipus d’empreses que també poden englobar-se dintre l’economia social i solidària, com poden ser les empreses d’inserció laboral o associacions amb activitat econòmica ja que actualment hi ha bàsicament cooperatives i societats laborals.
Aquesta eina s’ha presentat aquesta setmana a Berga, on va tenir també lloc la tercera Taula Territorial de l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central. A la presentació hi van participar Laura Vilagrà, delegada del govern a la Catalunya Central; Alba Rojas, coordinadora de l’Ateneu Cooperatiu; Bernat Marquilles, soci de la cooperativa L’Arada i membre de l’equip que ha elaborat el mapa i el catàleg de bones pràctiques, i Rosa Pujols, coordinadora de direcció de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà.
Alba Rojas, coordinadora de l’Ateneu Cooperatiu va fer un balanç positiu dels primers mesos de treball. Tot i això, admetia que “els objectius màxims costaran d’assolir perquè s’ha hagut de fer molta feina de difusió”, segons recull l’agència ACN. Per part seva, la delegada del govern a la Catalunya Central, Laura Vilagrà, va reafirmar l’aposta del govern per aquest projecte i va anunciar que és a punt de sortir la nova convocatòria d’ajuts que hi donarà continuïtat. “És un projecte que al govern ens fa molta il·lusió i que volem que tiri endavant amb èxit”, va assegurar.
El projecte de l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central va néixer el mes de febrer per impulsar noves iniciatives d’economia social i cooperativa al territori. La iniciativa, en la qual el Departament de Treball ha invertit un total de 214.833 euros, ha d’assolir abans d’acabar aquest any tres objectius: crear 50 llocs de treball, atendre 1.000 persones interessades en l’economia social i fer néixer 30 empreses cooperatives. De moment, s’han creat 40 llocs de treball, 19 cooperatives i han atès més de 900 persones.
LES XIFRES
Catàleg de bones pràctiques
Paral·lelament, l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central ha elaborat també el catàleg de bones pràctiques, que inclou 84 exemples de bones pràctiques en societats laborals, empreses d’inserció i associacions amb activitat econòmica de la regió. Una de les que més s’ha detectat és la creació d’espais de decisió per als treballadors més enllà dels espais de presa de decisions dels socis. En les cooperatives de creació més recent, és remarcable la presència de bones pràctiques en àmbits com ara l’impacte social o mediambiental. També és de destacar el fet que moltes cooperatives, sobretot en àmbits urbans, tinguin una interrelació més estreta o hagin desenvolupat espais de promoció conjunta o d’intercooperació. Pel que fa a la internacionalització, i a causa de l’activitat de moltes cooperatives (agràries o de construcció) la gran majoria de les empreses treballen en l’àmbit de la comarca, la vegueria o català.