Economia

JOAN BARBERÀ

PRESIDENT DE L’ESTACIÓ NÀUTICA DE SANT CARLES DE LA RÀPITA

“Allò que feu a l’estiu i que tant us agrada, podeu fer-ho tot l’any”

Una iniciativa conjunta, del sector privat i de l’Ajuntament, busca convertir la Ràpita i la badia dels Alfacs en atractiu turístic relacionat amb el mar i les activitats nàutiques, dotze mesos l’any

L’Estació Nàutica de la Ràpita i la regidoria de Turisme de l’Ajuntament rapitenc posen en marxa la campanya ‘Temporada alta’, destinada a captar turistes entre els mesos d’octubre i juny. Es vol potenciar l’atractiu de la zona fora dels mesos d’estiu, a partir d’una programació amb activitats gastronòmiques, nàutiques, ambientals i culturals. Batejar com a ‘Temporada alta’ una iniciativa per portar gent a la Ràpita durant l’època de temporada baixa turística és un desafiament a la lògica?
Aquesta és la idea. És que no té sentit que quan arriba l’11 de setembre i els nens comencen el col·legi tothom deixi d’anar al mar. Una de les coses que té la Ràpita, junt amb un paisatge i un clima fabulosos, és que reuneix unes condicions magnífiques per fer activitats nàutiques durant tot l’any. A diferència del que passa a altres llocs, aquí practicament és estiu tot l’any. El missatge que volem difondre és aquest: allò que feu a l’estiu i que tant us agrada, ho podeu fer tot l’any.
Catalunya té molta franja litoral. Aquesta versatilitat estacional és exclusiva de la badia dels Alfacs? No es troba 100 quilòmetres més al nord?
Les condicions que es donen dins de la badia són un privilegi molt difícil d’igualar. Les onades sempre són baixes. La serra del Montsià tapa el vent del nord, el mestral, i això és gairebé exclusiu de la Ràpita. Jo visc al Poblenou del Delta i els dies de vent la diferència és notable perquè la Ràpita queda a recer. El que aquí anomenem la mar de fora, és a dir, la mar de l’altre costat del Trabucador, hi ha dies que té unes onades terribles i en canvi la badia és una bassa d’oli.
No són prou coneguts aquests atractius?
Realment, hem de fer que la gent conegui les possibilitats de les activitats nàutiques a aquesta zona. Si ho aconseguim, l’activitat a la badia es multiplicarà. El que passa amb les activitats nàutiques és que és un món que ha canviat molt en poc temps. La tecnologia ha estat clau per fer aquesta evolució i avui sortir al mar és accessible a gent de totes les condicions. Temps enrere, quan passava l’estiu el mar només era per a gent capaç de fer surf d’estel o activitats d’alta exigència física. Actualment les possibilitats s’han multiplicat i tens des del lloguer d’embarcacions sense titulació fins al caiac o el surf de rem. Un bon exemple és el que ha passat amb el surf de vela. Calia ser un superhome i tenir un punt d’obsessionat per dominar-lo amb destresa però avui en dia les planxes i les veles s’han fet més manejables i s’ha simplificat fins al punt que, en un parell d’hores, ja tens resultats.
Algú potser li diria que és un pèl massa optimista.
És com el que va passar amb l’esquí a partir de la instal·lació de telecadires. Abans, per baixar esquiant per la neu, calia que, primer, pugessis a peu la muntanya. Només els molt aventurers eren capaços de fer-ho. L’evolució va fer-ho molt més accessible per a tothom. Amb les activitats nàutiques passa el mateix.
El tema de la nàutica sempre ha dut penjada l’etiqueta d’activitat cara.
Això també ha canviat molt. El que passava abans és que l’única manera d’accedir a les activitats del mar era a través dels clubs nàutics. Només en aquest tipus d’instal·lacions es donaven tots els condicionants per poder accedir al mar i, com que els clubs havien hagut de fer inversions i tenien uns costos, ho repercutien en els socis i usuaris. Això ja no és així. A més, el preu dels materials també s’ha normalitzat i s’ha fet més assequible. Hi ha més competència i això s’ha notat en els preus. En aquest sentit, una peça fonamental és el vestit de neoprè. Si anéssim a esquiar amb texans es faria tan incòmode que poca gent voldria esquiar. El paper que juguen a la neu els pantalons tècnics i les jaquetes, al mar el juga el neoprè. Aporta una comoditat i unes prestacions que no tenen res a veure amb el material que s’usava antigament i que era car, rígid i incòmode.
L’objectiu de captar públic fora de l’estiu va acompanyat d’oferta hotelera?
És cert que necessitem moltes més places hoteleres perquè els apartaments turístics tampoc no són una solució. Però per atraure inversió cal que l’inversor vegi que hi ha gent més enllà de juliol i agost.
Quin perfil de visitant busquen?
Ens enfoquem molt a atraure el turisme familiar. La nostra badia és tan calmada que dona moltes opcions amb un nivell altíssim de prestacions de seguretat. Tenim un públic proper que hem de fer venir i el gran mercat és Barcelona. Tampoc no renunciem al públic internacional, hi ha turisme que es mou per les activitats nàutiques. El que volem és aprofitar el nostre recurs natural per posar-lo al servei de l’usuari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia