PERE PONSATÍ
JUNT AMB EL SEU GERMÀ JOSEP ÉS FUNDADOR I SOCI D’INTERACTIU DE CORNELLÀ DEL TERRI, EMPRESA DE DISSENY I DESENVOLUPAMENT DE WEBS I APLICACIONS PER A MÒBILS
“Una bona app ha de ser fàcil d’utilitzar”
L’evolució de la seva companyia il·lustra la importància que té per als negocis la presència a la xarxa
Diu que s’han de veure les noves tecnologies com una oportunitat, i no com una amenaça
TRETZE ANYS DE VIDA
Pere (assegut) i Josep Ponsatí, nascuts a Banyoles el 1985 i el 1983, van fundar Interactiu fa tretze anys, arran d’un encàrrec per dissenyar un web per a un empresari local. De treballar en una habitació de casa seva han passat a unes oficines a Cornellà del Terri i un equip de 18 persones
Ens pensem que ja està tot inventat i, en canvi, cada dos per tres surten aplicacions noves. És qüestió de posar-hi imaginació
Una de les línies de negoci d’Interactiu és Cap Empresa Sense Web. Vol dir que encara en queden, d’empreses sense web?
Sí, encara en queden! Cap Empresa Sense Web és un producte que vam crear fa més de set anys, en plena crisi, per democratitzar l’accés a un bon web a qualsevol empresa, per petita que fos. En aquell moment, la majoria no tenien web. Ara la balança està invertida i la majoria de clients que venen a Cap Empresa Sense Web ja tenen web i el volen renovar. Per un preu de 29 euros al mes, el client disposa d’un web que evoluciona, adaptat a dispositius mòbils, amb nom de domini i adreces de correu electrònic pròpies, autogestionable i amb un bon servei d’assessorament inclòs.
Ens hem de malfiar d’una empresa que no sigui present a internet?
Per descomptat! Ningú té cap dubte que internet forma part del nostre dia a dia i, per tant, també del que ens envolta. Encara que no vulguem ser-hi, els usuaris de la xarxa parlaran de nosaltres. Per això és bàsic tenir una bona reputació a internet i controlar el que es diu del nostre negoci. Moltes vegades, si estem davant l’ordinador i ens truquen per fer-nos publicitat d’algun producte o servei, en pocs segons podem disposar de més informació que la que té la mateixa persona que ens està trucant.
Com i quan neix Interactiu? Vostès partien d’una experiència prèvia?
Va néixer fa tretze anys, quan el meu germà Josep i jo estàvem estudiant a la Universitat (a la Politècnica de la UdG). Uns anys abans, quan es començava a popularitzar l’accés a internet, vam construir un web personal que recollia programari en català, arxius d’àudio, informació sobre Banyoles... El propietari d’un petit negoci volia fer un web i algú li va parlar de nosaltres. Va ser a partir d’aquell encàrrec concret que ens vam plantejar fer webs per a altres.
I ara, quantes persones formen el seu equip?
Som divuit persones. No vam començar en un garatge, com marca el tòpic, però sí en una habitació de casa. Quan el volum de feina ens va obligar a contractar algú vam haver de buscar un local, unes oficines. Amb una seu pròpia aconsegueixes més visibilitat i t’arriba més gent. El creixement ha estat gradual, consolidant-ne les bases. Ens hem especialitzat en l’assessorament i desenvolupament de projectes a mida i hem creat l’esmentat Cap Empresa Sense Web, que té més de 1.200 clients.
Els seus productes a mida són principalment webs?
No. Podem desenvolupar qualsevol solució relacionada amb les noves tecnologies: webs, aplicacions per a mòbil, solucions de realitat augmentada, aplicacions i programari en línia... Per exemple, per al Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Girona estem desenvolupant una eina per dur a terme el control d’obra des de qualsevol lloc. Això els permetrà poder documentar el seguiment del projecte des de peu d’obra de forma instantània i no haver d’esperar a arribar al despatx per abocar totes les dades recollides.
Normalment és el client qui marca la pauta o es deixa aconsellar?
Es deixen aconsellar, si bé deixem que les decisions finals les prenguin ells basant-se en els escenaris que els plantegem. Hi ha clients que pensen que amb la idea que han tingut es faran rics. Moltes vegades toca fer-los tocar de peus a terra. No hi ha fórmules màgiques, però sí que podem transformar aquella idea en un producte o servei viable, tant des del punt de vista tecnològic com econòmic. És fonamental treballar braç a braç amb ells, formant equip.
Moltes aplicacions (app) deuen tenir una vida efímera.
El 99% moren aviat perquè no aconsegueixen arribar al seu públic. Hi ha aplicacions molt bones que no triomfen perquè ningú s’assabenta que existeixen. El repte és guanyar usuaris de forma exponencial.
Quines són les característiques indispensables que ha de tenir una bona aplicació?
Ha de tenir una funcionalitat concreta, que es diferenciï de la resta. També és molt important que sigui fàcil d’utilitzar, que es faci servir de manera intuïtiva. La nostra feina és transformar la idea del client en un projecte únic i fàcil de fer servir. Pensa que el client sol venir aquí amb un munt d’idees, que cal anar reduint a un concepte que les resumeixi, que en sigui l’essència. Hem de donar una resposta senzilla a la pregunta: “Aquesta aplicació què fa, per a què serveix?”
Quins sectors econòmics tenen més tirada cap a aquests productes?
En el nostre cas, la demanda principal és del sector de serveis, del sector turístic i de l’industrial. Per a les indústries, aquestes noves tecnologies són vitals per a la seva evolució perquè els permeten deixar enrere processos manuals.
El sector primari (pagesos, ramaders) estaria a la cua, pel que diu.
També s’estan fent moltes coses, no et pensis. Per exemple, es posen sensors a les cisternes de pinso per controlar les existències i realitzar una comanda de forma autònoma; o es posen xips a les vaques que permeten calibrar quin és l’aliment que els va millor en cada moment... La nova tecnologia està penetrant en tots els sectors, el que passa és que en alguns té més visibilitat que en altres.
I de què en farem del tracte personal?
El que fa la tecnologia no és només automatitzar processos, sinó també guanyar velocitat i eficiència, i això no és incompatible amb les relacions personals. Les relacions personals s’hi mantenen i fins i tot hi són més presents pel fet que la tecnologia ens permet tenir una relació més directa i bidireccional amb els nostres clients, que fins ara no teníem.
Abans deia que una aplicació bona ha de ser un producte únic, s’ha de diferenciar. A hores d’ara queden buits per omplir?
Sí, sí. I si no són úniques, han de tenir trets diferencials que les distingeixin. Ens pensem que ja està tot inventat i, en canvi, cada dos per tres surten aplicacions noves, a partir d’unes idees que penses: “Ostres, i per què no se m’havia ocorregut a mi abans?” És qüestió de posar-hi imaginació, també.
La seva empresa ha guanyat dos premis Cactus, un per un web i l’altre per una aplicació. Ens els pot descriure?
A l’edició de l’any passat, un dels nostres projectes va ser escollit com a millor botiga en línia. Es tracta de Dormitum, una botiga de matalassos de Banyoles especialitzada en matalassos de gamma alta. En tractar-se de la venda d’un producte específic, per tal de sobreviure, calia expandir-se. L’expansió, o bé la fas obrint botigues presencials en moltes ciutats o utilitzes internet. Actualment, més del 75% de les vendes de Dormitum es fan a través del web. El client ha passat de vendre matalassos a Banyoles a vendre’n arreu d’Europa. Fins i tot, n’ha arribat a vendre algun a l’Àfrica i al Japó. Moltes d’aquestes vendes s’han produït quan el client ha dormit en un hotel i s’ha sentit molt a gust al llit on ha dormit. En fixar-se en la marca del matalàs i cercar-lo a Google, ha trobat el web de Dormitum gràcies al seu bon posicionament.
Què ha de tenir un web perquè Google el tracti bé?
Doncs ha de ser ràpid, ha de contenir unes paraules clau en relació amb el producte o servei que ofereix, ha d’estar adaptat als dispositius mòbils, ha de ser dinàmic, ha d’estar enfocat als usuaris... Al final és sentit comú, ja que el que Google valora és que els resultats que mostra siguin els més satisfactoris per a l’usuari que fa la cerca.
L’altre premi ha estat per una aplicació.
Exacte, Twinapp Running, que posa en contacte corredors locals amb turistes als quals els agrada córrer i volen conèixer el territori. Per una banda, el corredor local pot trobar algú amb qui sortir a córrer, i per l’altra el turista pot descobrir noves rutes acompanyat d’algú que coneix el territori i que compareix la mateixa afició que ell. La idea va sorgir d’en Miquel, un pescador de Palamós a qui li agrada córrer i creia que els turistes que els visitaven podien tenir una millor experiència coneixent nous paratges. Aquesta aplicació, precisament, potencia el tracte personal i les connexions entre persones.
M’imagino que, sobre la marxa, aquestes aplicacions van evolucionant.
Sí, i aquí és molt important escoltar bé i entendre les opinions del usuaris que la utilitzen per tal d’anar-la fent evolucionar. L’avantatge dels webs i les aplicacions és que són vius. Les millores i noves funcionalitats que s’hi introdueixen estan disponibles per als usuaris en qüestió de minuts.
El mòbil està desplaçant l’ordinador com a eina per estar connectat. El pas següent, quin serà?
Les grans companyies estan apostant amb força per la realitat virtual, sigui a través d’ulleres de realitat augmentada o fins i tot lents de contacte digitals. Dispositius que mostren la informació no en una pantalla sinó directament sobre l’entorn físic, i les pantalles es converteixen així en prescindibles.
No comencem a dependre massa de la tecnologia?
Sempre hem tingut dependències. Per exemple, abans per viatjar depeníem del mapa de carreteres que guardàvem a la guantera del cotxe i en canvi ara depenem del Google Maps. No ens ho hem de prendre com una amenaça sinó com una oportunitat, i aquí la clau és saber-ne fer un bon ús. És indispensable estar educats en l’ús correcte de les noves tecnologies.
Entén que hi hagi gent a qui no li faci gaire gràcia que estiguin acumulant tanta informació nostra?
Sí, per descomptat! I no en som prou conscients. No ens imaginem tota la informació que es té de nosaltres. El debat és com es pot utilitzar aquesta informació en un futur. Sense anar gaire lluny, les piulades de Quim Torra de què s’ha parlat tant aquests dies van ser esborrades per ell mateix fa més de tres anys.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.