Economia

TANTXTANT

Calen empreses més grans?

Encara està força arre­lat el con­ven­ci­ment que les empre­ses, per defi­nició, han de créixer perquè d’aquesta manera gua­nyen com­pe­ti­ti­vi­tat. Molt sovint és l’admi­nis­tració pública que ali­menta aquesta creença i ho fa de manera genèrica, com si la recepta de fer-se gran fos vàlida per a tot­hom. I no ho és. En el cantó opo­sat hi tro­bem un altre tòpic, que va fer furor fa alguns anys, en el sen­tit de l’small is beau­ti­ful, que venia a posar en relleu que al pot petit hi ha la bona con­fi­tura, tot un suport a les empre­ses de petita dimensió.

Ni una cosa ni l’altra són veri­tats abso­lu­tes. Que sigui oportú aug­men­tar la dimensió de l’empresa depèn de mol­tes vari­a­bles, entre les quals la dimensió del mer­cat que es vol o es pot abas­tar. Bona part dels ser­veis per­so­nals, del comerç inde­pen­dent espe­ci­a­lit­zat, de la res­tau­ració, entre molts altres, acos­tu­men a ope­rar en mer­cats locals de manera que el seu crei­xe­ment pre­senta mol­tes limi­ta­ci­ons. Resulta atrac­tiu en la decisió de créixer poder dis­po­sar d’avan­tat­ges com­pe­ti­tius (en cos­tos, en espe­ci­a­lit­zació, etcètera) que s’obte­nen amb una orga­nit­zació més gran. Això i tot, també es donen casos d’empre­ses que són massa grans, que estan sobre­di­men­si­o­na­des pel mer­cat que abas­ten, i lla­vors haver cres­cut és un fracàs.

En la pràctica, el que real­ment compta no és tant si una empresa ha de ser més gran, sinó que com­pleixi un reque­ri­ment fona­men­tal: ser com­pe­ti­tiva en el mer­cat en què opera i estar en con­di­ci­ons (pre­pa­rada, amb recur­sos humans, finan­cers, tec­nològics... sufi­ci­ents) de con­ti­nuar essent com­pe­ti­tiva. En aquest dilema, cal pre­gun­tar-se com va l’empresa en un actiu de valor incal­cu­la­ble com la il·lusió empre­sa­rial, l’empenta, la tena­ci­tat, l’esforç. Tot ple­gat es fa per acon­se­guir una ren­di­bi­li­tat finan­cera sense la qual un empre­sari no s’hi posa, però també la ren­di­bi­li­tat emo­ci­o­nal que suposa superar rep­tes de mer­cat i de com­pe­ti­dors. Es reque­reix ser efi­ci­ent, i això, es pot acon­se­guir tant aug­men­tant la dimensió com, encara que pugui sonar estrany, dis­mi­nuint-la.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.