El comerç de Platja d’Aro vol rellançar la destinació
L’associació de comerciants i hostalers vol redefinir la marca i trobar nous incentius
Plantegen una direcció turística col·legiada amb el consistori
El sector del comerç i l’hostaleria de Castell-Platja d’Aro, a través de l’Associació d’Empresaris (Adem) del municipi, vol donar un nou impuls a la imatge i marca de la destinació, que tot i continuar sent un actiu, ja no és un referent internacional com dècades enrere. El president de l’entitat, Manel Canadell, defuig el pessimisme. “De visitants no ens en falten, i els negocis que treballem no parem de fer reformes, però amb la feina bona de cadascú no en fem prou”, justifica. I avança diverses accions en què treballen, amb el consistori, per tornar a treure el cap a l’exterior, i posa com a exemples el mercat francès, per proximitat, i l’italià, d’on ja no arriben tants turistes com dècades enrere.
El llistó és amunt, les dècades d’or dels anys seixanta i setanta del segle passat, quan les discoteques –amb Pacha, Maddox o Tiffany’s al capdavant– o la promoció de l’emissora clandestina Radio Mi Amigo –al Benelux– van posar la població al mapa. L’oci nocturn ha declinat en els darrers anys, però per l’Adem tampoc es tracta de l’única tecla que es podria activar: “En aquells anys va ser un gran reclam, i continua sent necessari perquè calen alternatives de lleure per a la gent jove, però l’oci nocturn ha anat a menys, perquè molta gent fa esport i té altres aficions que requereixen llevar-se d’hora”, hi contraposa Canadell. Aposta més aviat per “noves activitats, més enllà de les que ja es fan, però potser massa orientades als visitants habituals o segons residents”. A més de la diferenciació, també han plantejat al govern local la creació d’una figura conjunta “que dirigeixi i professionalitzi la promoció turística”.
Dependria alhora del consistori i de l’associació privada, una fórmula que el tinent d’alcalde de Promoció Econòmica, Maurici Jiménez, no veu malament del tot, però aposta per reflexionar-hi més amb vista al nou mandat. “En els darrers quatre anys hem completat un pla de comerç consensuat i participatiu, amb debat, estudis i enquestes, i seria convenient fer el mateix amb el pla de turisme, però des del meu punt de vista caldria que tothom hi digués la seva, disposar d’objectius i, aleshores, si cal, trobar una figura que executi un encàrrec concret”, argumenta l’edil.
Nou model
El consistori i l’Adem coincideixen que calen canvis i una actualització de la marca. Per Canadell, hi ha molts exemples a prop en què emmirallar-se, i no només tallats pel mateix patró. Hi confronta Eivissa, per l’oci, i Formentera, pel paisatge. I creu que al municipi i rodalia hi ha elements per renovar una oferta equilibrada.
En la recepta de l’Adem, creuen que es pot donar més visibilitat als nuclis, com ara s’Agaró –amb el patrimoni de la urbanització de Rafael Masó i els Ensesa i el camí de ronda–, a Castell d’Aro, amb el nucli històric BCIN i activitats ja existents, com ara el mateix pessebre vivent, o a iniciatives més recents, com ara el parc dels Estanys, on es conjuga l’estada d’ocells i la seva observació amb exposicions periòdiques d’escultura.
Pel que fa a activitats, a més de la imminent Platja d’Aro in love –vegeu la peça adjunta– i el balanç positiu de les novetats de Nadal –amb la pista de gel, el túnel de llum amb música i el Nadal Shopping–, estudien tornar a treure les botigues al carrer al maig, amb un nou Primavera Shopping, i tendir a “la programació de grans activitats cada mes, sostingudes en el temps”. També volen analitzar l’evolució urbana, amb un previsible creixement de residents als Estanys, l’eixample de Castell o l’oest de Sant Pol, que hi fixi població tot l’any amb la tendència al teletreball. I fenòmens com el lloguer turístic o les autocaravanes, que també poden fer créixer l’afluència desestacionalitzada de visitants.
LES FRASES
Més múscul amb nous associats
Un altre dels objectius de l’Adem, a curt i mitjà termini, és créixer en associats, després d’anys per sota dels dos centenars. L’entitat ha quedat força inscrita al nucli de Platja d’Aro, però Canadell creu que hi ha marge “per com a mínim doblar la xifra d’adherits” en els pròxims anys, sumant-hi nous negocis, potenciant les sinergies amb s’Agaró i Castell d’Aro i recuperant alguns escèptics que es van desmarcar de l’associació.
El president de l’entitat defensa que amb la nova manera de treballar, amb diverses comissions i les primeres idees que s’han dut a terme, s’ha generat expectativa: “Hi ha gent que ve a preguntar o amb interès per associar-se.” I també exploraran accions de salut, estètica i benestar per atraure negocis d’estètica, perruqueria, gimnasos, spa o el segment de l’alimentació natural i les teràpies alternatives. Entre les preocupacions també hi ha estabilitzar els preus de lloguer dels locals, que s’han disparat per l’aterratge de franquícies, però l’entitat creu que són un aliat necessari, que atrau el seu públic. Malgrat això, Canadell sosté que l’atractiu de l’oferta no ha de raure només a replicar el paisatge de qualsevol centre o nucli comercial d’altres grans ciutats. I pel que fa als preus dels lloguers, augura que la coincidència de locals buits afavorirà la competència i un escalat de preus més ajustat. També defensa que hi ha la segona línia, de locals a les galeries pendents de reformar, de dimensions més modestes i amb lloguers més assequibles. I pel que fa a les contribucions que hauran d’assumir els propietaris, argumenta que faran els vials més amables i atrauran més visitants, amb millors expectatives de negoci per als inquilins.
‘Platja d’Aro in love’, nova campanya al voltant de Sant Valentí
Comerços de l’associació engeguen, a partir de demà, dia de Sant Valentí, una nova iniciativa, Platja d’Aro in love, una novetat que evoca també els anys daurats de l’esclat turístic de la població i el concurs El amor se cita en Playa de Aro, en què sortejaven estades pagades a la població a parelles acabades de casar o que celebressin el 25è aniversari de noces, un reclam senzill però que va calar i va contribuir a atraure públic i molts segons residents a la zona.
En aquest cas, però, el punt de partida té poc a veure i és modest, però no deixa de ser una adaptació moderna de la campanya. Demà hi haurà activitats al carrer i engegaran tallers a Ved&Fruit, cada matí prèvia reserva al local. Amb vista al cap de setmana, divendres a la tarda (19.30 h) llegiran les cartes d’amor a s’Agaró, al Gastrobar La Terrassa del nucli. I dissabte al migdia hi haurà una visita guiada romàntica pel camí de ronda Josep Ensesa, amb sessió de fotos i record gratuït en forma d’imatge al templet-glorieta als enamorats que hi vulguin participar, gentilesa de Fotografia Julian.
Al vespre, l’hotel Costa Brava oferirà una activitat amb cartes d’amor i les relacions sentimentals de músics romàntics, amb opció de sopar romàntic per 25 euros. I diumenge, a les 10.30 h, hi haurà una visita guiada per Castell d’Aro que finalitzarà al migdia a l’antic casino, un recital gratuït de música romàntica.
Per Canadell, la primera edició servirà com a prova “amb la idea que creixi i la inspiració de Verona”, ciutat bressol de Romeu i Julieta on aquests dies esperen una afluència massiva. En aquesta línia, esperaran a veure les reaccions i l’impacte dels visitants en les xarxes socials per definir el futur, però creuen que pot ser un al·licient per consolidar un esdeveniment atractiu enmig d’un mes que tradicionalment, i amb permís del carnaval, és el més fluix en negoci de tot el calendari anual.
El president de l’Adem destaca que el ventall de possibilitats futures, si més negocis s’hi impliquen, “pot tenir molt de recorregut”, amb més activitats i una durada més llarga, de tota una setmana.