CASTELLÓ D’EMPÚRIES
Un maridatge entre natura, cultura i turisme
El municipi ha creat l’agència de promoció i turisme, que entrarà en funcionament a mitjans del mes vinent i que marcarà les línies a seguir i les eines de promoció que s’han de dur a terme per desestacionalitzar
Castelló d’Empúries és una destinació “mediambiental, cultural i familiar i esportiva”, segons explica l’alcalde, Salvi Güell. Aquestes tres parts en què es divideix la destinació tenen al municipi espais molt diferents: el mediambiental al Parc Natural dels Aiguamolls, el cultural al centre històric, i el familiar i esportiu a Empuriabrava. I Castelló d’Empúries és una combinació de tot plegat.
El municipi ara intenta trobar la fórmula per aconseguir que els turistes el visitin en temporada mitjana i baixa. Per això han creat l’agència de promoció i turisme que entrarà en funcionament a mitjan setembre i que “haurà de marcar les línies a seguir i mostrar les eines de promoció que hauríem de dur a terme a casa nostra”. A Castelló d’Empúries, com passa a la resta de comarques gironines, el turista hi fa estades curtes, i reserva a darrera hora. El principal turista és l’estranger: francès, alemany, holandès (aquest any no gaire), belga i algun rus, i de l’Estat espanyol el principal és el provinent del país basc i el català que sol sovintejar al mes d’agost.
El Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà és una de les tres parts en què es divideix la destinació i que comentava l’alcalde. En la seva major part correspon al municipi i està format per diferents estanys d’aigua dolça i dunes on hi ha la possibilitat de descobrir una reserva amb abundància d’espècies d’aus migratòries –unes 330 espècies– i flora característica de la zona. Al parc hi ha instal·lades una sèrie de llocs de guaita estratègicament disposats per no molestar els animals, permetent així que el visitant pugui veure de prop tota mena d’ocells i mamífers.
La “pota” cultural és la que es troba al centre històric de Castelló, que avui encara conserva importants elements medievals. Per destacar algun dels indrets que el visitant pot anar a veure, hi ha la basílica de Santa Maria, un edifici gòtic construït entre els segles XII i XV; el Palau dels Comtes fundat l’any 1317, la presó medieval i la cúria, on hi ha instal·lat el Museu d’Història Medieval, punt de referència per als amants de la història de la vila i del comtat d’Empúries durant l’edat mitjana.
El nucli antic de Castelló d’Empúries forma part de l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. El nucli es va articular al voltant de l’església de Santa Maria, i en origen estava emmurallat.
Tal com s’explica al web de l’Ajuntament, el centre històric presenta un entramat de carrers estrets, de recorregut irregular i disposats seguint el pendent del terreny. Molts presenten paviments de llambordes refets i d’altres, completament restituïts. Els noms dels carrers i les places i la seva distribució deixen veure l’agrupament gremial dels inicis de la vila: plaça de la Llana, de les Cols, del Vi o els carrers de les Peixateries Velles, de les Gallines o dels Jueus –al nucli medieval de Castelló d’Empúries hi havia diverses comunitats jueves que van tenir un paper crucial en el procés de convertir la vila en la important capital que va arribar a ser.
Empuriabrava
La promoció dels terrenys es va fer a Alemanya a través d’una empresa catalana que tenia vincles amb aquest país. “I la venda va ser fàcil, primer perquè les condicions eren molt bones i perquè els preus de les parcel·les i la construcció de les cases eren realment econòmics per als alemanys, que en aquells moments tenien una capacitat econòmica molt més elevada que els espanyols, i van veure que la marina tenia futur”, comenta.
Empuriabrava va créixer molt perquè “era una marina residencial i única al món”. “Vam arribar a ser un referent del turisme europeu gràcies a la singularitat que li donen els canals de la marina”, explica Martorell, que explica que en aquells moments hi havia un eslògan que deia: “Del mar a la porta de casa teva.”
Però si la idea va entusiasmar els alemanys, a casa, a Castelló, “molta gent no hi creia”. Els propietaris tenien terres fèrtils, però a les que estaven a tocar de la marina no els donaven cap importància perquè no rendien”. Però van anar canviant d’idea quan van veure que alemanys, francesos i també suïssos hi invertien.
De tot això ara fa 53 anys, i a Empuriabrava ja hi ha una segona generació de propietaris perquè una part dels que en aquell moment van comprar ja són molt grans i s’han venut la casa. I malgrat que tot no és perfecte, és “encara el motor de l’economia de l’Empordà perquè els serveis generen molts llocs de treball –hi treballen paletes, pintors i fusters, entre d’altres– ja que “estem en la segona fase de renovació”.
A parer de Josep Maria Martorell, ara és el moment de “conscienciar-nos, Ajuntament i propietaris, que tot el que no es va fer prou bé s’hauria de corregir”, com és el cas d’aconseguir una harmonia en el conjunt arquitectònic, que en molts casos no hi és, o les voreres. “Els veïns hauríem d’ajudar l’Ajuntament a tirar el carro endavant, a trobar iniciatives i idees perquè Empuriabrava torni a ser una marina capdavantera, diferent, singular i única”, comenta.
FITXA
Habitants: 10.820 Extensió: 42,30 km² Establiments hotelers: 11 Places hoteleres: 873 Càmpings: 5 Cases de turisme rural: 3 Apartaments: 2.676 habitatges d’ús turístic Platges: platja de la Rubina i platja d’Empuriabrava. Visites guiades: Ecomuseu Farinera. Enfarina’t. Visita guiada més degustació de Pa de la Tramuntana i cervesa Rufa de Blat. Dilluns en català i francès i dimecres en castellà i anglès. De sis a dos quarts de vuit del vespre. Exposicions: ‘Geografies compartides’. Fins al 6 d’octubre a l’Ecomuseu-Farinera. ‘Carles Fages de Climent. L’Arcàdia empordanesa’. Fins al 30 de desembre. Al Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó. Fonts: Idescat i Ajuntament.“El turista busca diversió i sensacions”
Jesús Valladolid Rebollar és soci de dues empreses a Castelló d’Empúries: Navegació i Turisme d’Empuriabrava SL i Canal Vahimar SL. La primera engloba dos vaixells de passatgers i la segona, el lloguer d’embarcacions.