Economia

El sector turístic, pendent de la fallida de Thomas Cook

Uns 5.000 turistes afectats per vols suspesos i un mínim de 10 milions d’euros d’impacte en l’hostaleria, balanç provisional

El govern gestiona alternatives i els hotelers donaran tot el servei

Uns 5.000 turistes afectats en vols cancel·lats i al voltant de deu milions d’euros d’impacte en la indústria turística catalana eren el balanç provisional i d’urgència de la fallida de l’operador britànic Thomas Cook. Fonts de la Generalitat van confirmar ahir les dades, tenint en compte els acords amb allotjaments i empreses turístiques en general a la Costa Brava i la Costa Daurada per part del grup que ahir va entrar en suspensió de pagaments i va aturar tota la seva activitat després del fracàs de les negociacions amb els accionistes i els creditors per mirar de superar les seves pèrdues milionàries.

“L’última liquidació que Thomas Cook va fer a Catalunya és de finals de juliol, tot el mes d’agost i setembre no han estat liquidats”, alertava la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, que no descartava que la xifra final acabi sent més alta.

Quant als passatgers que van quedar a terra en espera dels seus avions als aeroports de Reus i Girona, la consellera va comentar que la preocupació era relativa, ja que la majoria d’aquests turistes, provinents sobretot del Regne Unit, Holanda i Bèlgica, ja disposaven de vols alternatius. Concretament, els vols que sortien avui de Reus cap a Manchester, Glasgow i Belfast han estat substituïts per altres, i els següents vols s’han programat per al dia 26 des de Reus i el 27 des de Girona.

Chacón va afirmar que a banda del retorn d’aquests viatgers, la principal preocupació ara són les desenes d’empreses catalanes que encara esperen pagaments per serveis que han prestat a Thomas Cook durant l’agost i el setembre. La consellera va mantenir contactes amb el consolat anglès, ConfeCat, ACAVe i amb representants del sector turístic de Salou, Vilaseca i Cambrils per analitzar la situació. Avui també assistirà a la reunió que el govern espanyol ha convocat per abordar les conseqüències que tot plegat tindrà en la indústria turística a l’Estat, sobretot amb altres territoris afectats com les Illes Balears i les Canàries. La responsable catalana d’Empresa i Coneixement va prometre que el govern treballarà per defensar els interessos dels empresaris catalans “al màxim” però va recordat que “cada negoci té una situació legal i jurídica diferent”. “Pot afectar petits hotels que s’hagin quedat amb un deute pendent de 50.000 euros o d’altres més grans a qui els deuen un milió d’euros”, va puntualitzar.

L’hivern a Alguaire

Pel que fa a l’aeroport d’Alguaire, que també rebrà l’impacte de l’aturada de l’activitat de l’operador britànic, responsable de portar-hi bona part del turisme d’hivern, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, va recomanar no ser “alarmistes”. Thomas Cook era el proveïdor de la companyia Neilson, és a dir, que li subministrava avions i serveis aeronàutics per operar a l’aeròdrom del Segrià. Des del govern, esperen que Neilson aconsegueixi operar amb un altre operador turístic abans que comenci la temporada d’hivern i poder seguir amb normalitat l’activitat prevista.

Altres xifres, encara provisionals, conegudes ahir eren la vintena d’hotels de la Costa Daurada afectats per la insolvència de Thomas Cook. El càlcul el feia ahir la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de Tarragona (FEHT), que va remarcar que, mentre es van confirmant les dades, en cap cas deixaran turistes al carrer i cobriran totes les estades que hi ha contractades.

Hi ha hotels que patiran per 50.000 euros i d’altres als quals deuen un milió
Àngels Chacon
Consellera d’empresa i coneixement
El client és intocable i el protegirem fins que torni a casa seva
Enric Dotras
president del Gremi D’Hotelers de Lloret de mar
No cal ser alarmistes respecte a Alguaire, ja que es pot buscar un altre operador per al turisme d’hivern
Isidre Gavín
Secretari d’infraestructures

Tranquil·litat i tensa espera a Lloret de Mar

Lloret de Mar vivia ahir amb calma però amb intriga i un xic de nervis l’anunci de fallida de l’operador de viatges britànic, que aquesta temporada preveia traslladar 13.200 turistes a les comarques gironines. Els viatgers asseguraven estar “tranquils” perquè el consolat els havia assegurat que trobaran alternatives per repatriar-los en la data prevista de fi de les vacances i tenen l’allotjament garantit als hotels. L’operador va cancel·lar catorze vols a l’aeroport de Girona des d’ara i fins a l’11 d’octubre, quan acaba la temporada. La principal incertesa es troba ara entre els hotelers. El president del Gremi d’Hotelers, Enric Dotras, va afirmar que l’impacte econòmic serà “important” per a aquestes habitacions compromeses que finalment quedaran penjades i les vacances que, en alguns casos, potser encara no s’han cobrat. Tanmateix, Dotras va fer una crida a la serenor ja que l’agència de consum britànica els va assegurar que es farà càrrec de “totes les despeses” fins que els turistes tornin a casa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.