Arrenca el desplegament de la marca de territori Empordà
El tret de sortida serà al novembre, amb un acte a Torroella de Montgrí
Els dos consells comarcals, de l’Alt Empordà i el Baix Empordà, són cotitulars de la marca, amb registre d’àmbit europeu
La marca de territori Empordà es començarà a desplegar aquesta tardor. El tret de sortida, amb la presentació del manual d’ús i condicions, tindrà lloc en un acte previst per al 14 de novembre a Torroella de Montgrí. La marca, de titularitat conjunta entre els dos consells comarcals, de l’Alt Empordà i el Baix Empordà, ja està inscrita a l’Oficina d’Harmonització del Mercat Interior (OHMI) de la UE. Els dos consells estan ultimant els detalls d’aquest desplegament sota la coordinació dels dos consellers comarcals de Turisme, Agustí Badosa (Alt Empordà) i Xavier Dilmé (Baix Empordà). L’ús de la marca i del logotip serà gratuït per facilitar-ne la màxima difusió i el podran sol·licitar les persones físiques o jurídiques que desenvolupin una activitat a l’Empordà, independentment del sector al qual pertanyin. S’hi preveuen camps tan diversos com ara l’educació, la cultura, l’esport, el comerç, el turisme, l’administració i el sector privat.
Segons recullen les bases del manual d’ús, la marca no tindrà caràcter exclusiu i podrà ser utilitzada com a símbol secundari per distingir activitats o iniciatives representatives de la marca Empordà i els seus valors. No es podrà associar a productes o serveis que no hagin estat produïts a l’Empordà, que representin un servei o un indret fora de les fronteres administratives de les comarques de l’Alt Empordà i el Baix Empordà o que promoguin qualsevol tipus de comportament que vagi en contra “dels drets humans fonamentals o dels valors de la marca Empordà: pluralitat, progrés, creativitat i qualitat”.
Per fer ús d’aquest logotip, les persones o entitats hauran de presentar una sol·licitud a través d’un formulari que es podrà trobar en el portal socemporda.com, que s’activarà amb la presentació oficial d’aquest mes de novembre. Una comissió de seguiment s’encarregarà d’atendre les sol·licituds i tindrà potestat per retirar el dret d’ús de la marca si es detecten casos d’incompliment.
Sense “els déus”
El manual d’identitat corporativa, que s’està ultimant, ha anat a càrrec de l’empresa de comunicació Neorg. L’únic canvi significatiu respecte al logotip que s’havia presentat el 2015 –i que havia estat concebut per un equip de la Universitat de Vic– és que desapareix el lema Tocat pels déus. S’ha considerat que aquesta frase complicava el desplegament gràfic del logotip i, a més, era una trava per a l’exportació de la marca perquè era difícilment traduïble. Els dos consellers comarcals estan polint els darrers serrells de la tramitació i de la presentació a Torroella, que es farà amb els presidents dels dos consells i de la qual es vol fer partícips els actors econòmics i turístics del sector privat.
“Anar a l’una”
Badosa i Dilmé són conscients que es tracta d’una fase d’arrencada i avancen que s’aniran afrontant els dubtes que es plantegin a mesura que es vagi desplegant la marca.
Un dels aspectes que s’hauran de resoldre és si cal que els dos consells comarcals dediquin una partida pressupostària a aquesta iniciativa. El que sí que queda clar és el convenciment que Empordà és un concepte potent, amb pes i solvència –que, de fet, ja s’utilitza–, i que els dos consells volen superar les divisions administratives per donar-hi un nou impuls.
LES DATES
LES FRASES
Encallats pel ramal de Riudarenes
L’estnes.
Sis anys d’un llarg procés de concepció i tramitació
Una espiral en colors groc, verd i blau, que vol emular l’empremta dactilar dels déus que toquen l’Empordà, i que a la vegada simbolitza la terra, el vent de tramuntana i el mar, colors que predominen a l’Empordà. Per molt lògica i evident que sembli avui la idea de promoure amb una marca única el concepte “Empordà”, superant la divisió administrativa de les comarques, ha necessitat el seu temps. L’encàrrec és va formalitzar al 2013 a Figueres. En aquell impuls inicial a més dels dos consells comarcals també hi ocupava un paper destacat l’Ajuntament de Figueres, i més concretament Manuel Toro que va ser un defensor incansable d’aquesta iniciativa.
Avui sembla que tothom dóna per fet que els protagonistes del desplegament de la marca ha de quedar a mans dels dos Consells amb l’evidència que se’n beneficiaran també les capitals de comarca i el conjunt del territori. Per concebre la marca es va encarregar la feina a un equip del departament de comunicació de la Universitat de Vic, que va coordinar Jordi de San Eugenio. La idea era que la marca Empordà ja té vida pròpia: l’exemple més significatiu és que hi ha sectors com el del vi o l’oli, o rutes de senderisme o ciclo-turisme, que ja es promocionen sota el paraigua de productes empordanesos independentment de si s’elaboren a una o altra comarca. Només es tractava de concebre un concepte gràfic que tothom pugui utilitzar indistinctament.
Va ser un procés de dos anys que es va iniciar amb una fase de diagnosi, prospecció, debats i enquestes. Fruit d’aquest treball 2015 es va presentar al jaciment d’Empúries una imatge gràfica. Encara faltava però, la tramitació i el registre de la marca. Ha costat però la tramitació ara sembla que arriba a terme. Només faltarà que els empordanesos, actors públics i privats, es facin seus la marca, el logotip i la voluntat de compartir un mateix concepte. Els dos consellers comarcals de turisme tenen clar que només es pot anar a la una, i que a més aquest pot ser un primer pas per més col·laboracions entre les dues comarques.