El grup Transcoma integra TGL i es reorganitza per fer un salt
El ‘holding’ empresarial no descarta noves adquisicions per guanyar dimensió i sumar nous mercats a l’exterior. La innovació serà una de les palanques del creixement
La firma catalana de serveis marítims, transitaris i logístics Transcoma Grupo Empresarial està abordant la reestructuració del seu conglomerat d’empreses (una dotzena) i de serveis amb la intenció de simplificar-los. Alhora, estudia oportunitats de nous negocis per créixer horitzontalment i verticalment. La intenció és preparar el holding per fer un salt d’escala els pròxims anys i guanyar més protagonisme tant en el mercat espanyol com en l’internacional.
El propòsit té lloc poc després de la compra de TGL Worldwide, una firma de serveis transitaris, que en el passat havia compartit alguns dels accionistes amb Transcoma fins que van seguir camins diferents. L’adquisició del 100% de la companyia posa fi a una situació estranya que generava algunes confusions perquè les dues societats reivindicaven el nom Transcoma.
En qualsevol cas, la consolidació dels comptes dona com a resultat un grup que el 2019 va facturar 220 milions d’euros (la previsió és arribar als 250 aquest any) i que té una plantilla total de 320 treballadors. L’activitat es desenvolupa en tres àrees principals. La dels serveis marítims, que és el 45% de la facturació; amb àmbits d’especialització com ara el proveïment de les plataformes petrolieres; creuers i vaixells de carburants, i la consignació de vaixells. Un altre 45% de les vendes són els serveis transitaris, que es veuen reforçats amb la compra de TGL. Per acabar, la logística, amb la marca Logispoint, suposa el 10% restant. A més, el grup té un peu en el consell d’administració de quatre societats (terminals, agències consignatàries, etc.) de les quals no té el control, però que proporcionen sinergies interessants.
Alfonso Cordero, màxim executiu del grup, explica que la nova Transcoma pot oferir des de serveis molt especialitzats i segmentats fins a paquets de serveis complexos en un mercat cada cop més globalitzat i consolidat. Les gestores de fons d’inversió han entrat amb força en aquest sector promovent la creació de grans firmes: “Nosaltres som una empresa familiar (la família Cryns va muntar el negoci fa uns dos-cents anys) i la intenció és continuar sent-ho per generar riquesa al territori”, diu.
Una de les palanques del creixement futur serà la innovació. Cordero diu que se sent inspirat per la figura transgressora del cuiner Ferran Adrià, i aspira a que Transcoma sigui un laboratori de generació d’idees i de talent per transformar un sector poc permeable als canvis: “Es poden fer moltes coses que no s’estan fent.”
L’altra palanca és l’ambició: “Per què ens hem de conformar que vinguin empreses de fora? Hem d’aspirar a implantar el nostre model arreu”, afirma.
Així doncs, la intenció és desenvolupar un producte innovador i exportable arreu. En l’actualitat, el grup té oficines en catorze ciutats espanyoles i cinc d’internacionals, a Houston, Miami, Milà, Buenos Aires i Marsella. Cordero preveu noves implantacions amb filial. El focus està a l’Amèrica Llatina, Àfrica i Àsia, a més de consolidar-se als Estats Units.
L’objectiu final és guanyar dimensió, i en aquest sentit s’exploraran vies per créixer horitzontalment, incorporant noves línies de negoci, i verticalment, augmentant la quota de mercat en cada activitat, ja sigui per via orgànica o mitjançant l’adquisició d’altres empreses. “Com més es globalitza el mercat, més intensa és la consolidació empresarial, i això genera grans oportunitats per als proveïdors de serveis sempre que tinguem una determinada grandària i oferim qualitat”, diu.
Paral·lelament, Transcoma treballa en una nova marca que acompanyi aquest canvi i que simplifiqui el galimaties d’ensenyes que hi ha ara.
D’altra banda, està construint una nova terminal a Canàries de granel i serveis offshore, amb un cost de 4 milions d’euros.