AKO defineix un pla a tres anys per augmentar les exportacions
La firma de la indústria de la refrigeració vol potenciar la presència a Amèrica a través de la seva filial mexicana L’empresa del Garraf destina el 10% de la facturació a R+D
L’empresa AKO, que dissenya, fabrica i comercialitza equips electrònics i solucions per preservar i assegurar la cadena del fred a les instal·lacions de refrigeració, ha fixat un pla per incrementar el percentatge d’exportacions, sobretot al continent americà. La firma, a més, destina el 10% de les vendes al capítol d’R+D, perquè considera que “aquesta indústria camina cap a la programarització i l’usuari vol un equip connectat amb el mòbil les 24 hores del dia per si es produeix una alarma en la seva cadena de fred”, explica Josep Lluís Bescós, director general d’AKO.
En l’actualitat, la firma de Sant Pere de Ribes (Garraf) exporta per valor del 25-30% de la seva facturació. Ara, el pla preveu arribar al 40% en un termini de tres anys. L’Amèrica del Nord i del Sud seran els principals mercats per créixer, a través de la filial que ja tenen a Mèxic. En aquests moments Europa és el primer mercat, després ve la zona mexicana i en tercer lloc els Emirats Àrabs.
L’empresa de capital català destina els equips electrònics que produeix a assegurar la cadena de fred a les instal·lacions de refrigeració industrial, comercial i també per al transport refrigerat. “Assegurem la traçabilitat de la cadena de valor”, explica Bescós, que recorda que l’activitat que fan les empreses del seu sector és essencial per evitar el malbaratament dels aliments. Concretament, recorda que “el 20% dels aliments que es produeixen es perden per no estar ben refrigerats, una xifra que pot arribar fins al 40% als països menys desenvolupats”. En aquest sentit, també denuncia que moltes construccions on es guarden aliments no estan degudament construïdes, ni dotades amb els aïllaments necessaris, que evitarien un major estalvi energètic.
L’empresa, amb una plantilla de 105 treballadors, el 40% dels quals són enginyers, s’ha bolcat a millorar tot allò que fa referència a R+D. Ara hi destina uns recursos del 10% de les vendes. Per estar un pas al davant en el seu sector, AKO treballa en estreta col·laboració amb universitats, organitzacions, clients i proveïdors que ajuden a aportar solucions i millorar el seu producte. Té acords amb l’IRTA, la Universitat de Lleida o la UPF de Vilanova i la Geltrú. “Ens agrada que els nostres partners estiguin a la vora de les nostres instal·lacions”, sentencia el director general.
En aquesta mateixa línia, AKO, que va facturar 17 milions d’euros el 2019, ja té dues patents aprovades, tant per l’Estat espanyol com per a Europa. Una està focalitzada en l’estalvi energètic de les cambres frigorífiques i l’altra és una tecnologia desenvolupada per evitar fuites de gasos que poden ser lesius per al medi ambient. “Considerem que per avançar-nos als competidors hem de fer una inversió constant en talent, recerca i innovació”, rebla el director general de l’empresa del Garraf i membre del consell d’administració de la societat anònima laboral.
AKO té el seu origen l’any 1978, quan cinc persones emprenedores van decidir crear una cooperativa centrada, quatre dècades enrere, en les necessitats del sector del control i la regulació de la temperatura.
AKO
Cauen les comandes
Les comandes han caigut un 10% el mes d’abril per culpa de la crisi del coronavirus, explica Josep Lluís Bescós. Una baixada que no es va notar durant el mes de març. De fet, l’empresa del Garraf es troba en un 50% de la seva capacitat productiva per a aquesta conjuntura. A tall d’exemple, el 50% de la plantilla fa teletreball. Sobretot els departaments d’administració, comercial o direcció.