La “gran Igualada” busca sòl industrial
Els municipis de la conca d'Òdena s'alien per crear un polígon de grans parcel·les
Torna a estar damunt la taula el projecte que impulsava la Zona Franca
Els empresaris anoiencs van presentar, fa dues setmanes, les conclusions d'un treball de diagnosi en què van participar durant l'any passat empreses de diversos sectors i territoris de l'Anoia. Una de les conclusions ja fa alguns anys que va en boca del sector econòmic: l'oferta de sòl industrial no s'ajusta a la demanda.
Tot i que hi ha polígons industrials com el de Castellolí i el de Santa Margarida de Montbui on encara no s'ha ubicat cap empresa, en general a la comarca hi ha sectors amb massa fragmentació de parcel·les. Els empresaris alerten que s'estan perdent inversions perquè fan falta àrees superiors als 25.000 metres quadrats.
El president de la Unió Empresarial de l'Anoia, Blai Paco, considera que “cal més coordinació entre les administracions de la conca d'Òdena per adaptar l'oferta de sòl industrial a la demanda, amb parcel·les més grans, bona provisió de serveis energètics i de telecomunicacions, i una comercialització organitzada”.
En aquest darrer punt volia incidir l'Oficina de Captació d'Inversions de la Conca d'Òdena, inaugurada el 2014, però que va quedar sense el gerent i únic treballador un any després. L'objectiu era oferir com un únic espai la conurbació i establir mecanismes de compensació per tal que tots els municipis sortissin beneficiats de les noves implantacions, però no hi ha hagut cap fruit conegut.
Igualada, sense terreny
Igualada, amb un terme municipal de només vuit quilòmetres quadrats i gairebé esgotat, necessita els seus veïns per créixer. L'any 2014 va planificar un polígon per a les empreses del sector del cuir i la marroquineria en un dels seus últims espais lliures, però ara ha de ser en un altre terme municipal on es plantegin els grans espais industrials que es demanen.
L'alcalde d'Igualada, Marc Castells, convocarà una reunió extraordinària de la Mancomunitat per posar fil a l'agulla de cara a un projecte amb la Generalitat i l'Incasòl que permeti dotar la zona de grans parcel·les per generar activitat econòmica.
Ningú vol avançar on es faran aquests nous polígons. De fet, segons l'alcalde d'Òdena, Francisco Guisado, “el més important no és tenir sòl, sinó una massa crítica amb lideratge”, un paper que el batlle celebra que assumeixi Igualada. Guisado considera que ara toca “buscar tot el consens” que necessiten com a territori amb l'objectiu de “buscar noves oportunitats per a una comarca que ho està passant molt malament”.
L'alcalde odenenc reconeix que no tanquen les portes al projecte de polígon de Can Morera, un sector de 370 hectàrees que el Consorci de la Zona Franca preveia a Òdena. Un dels projectes que, segons l'alcalde, “revifen i es tornen a pensar” amb la recuperació econòmica.
LES FRASES
Un controvertit projecte de polígon a Òdena
El Consorci de la Zona Franca de Barcelona va fer públic, l'any 2005, un projecte per crear un polígon destinat a activitats industrials i logístiques a Òdena, en una zona coneguda com a Can Morera.
La ubicació obeïa al traçat previst per un ramal de mercaderies del projecte d'eix ferroviari transversal, que preveia fins i tot una estació en aquest punt.
Durant aquella època, es redactava el pla director urbanístic de la conca d'Òdena, que va ampliar aquesta zona industrial de les 180 hectàrees inicials fins a les 318,4 en l'aprovació definitiva, el desembre del 2008. La meitat de les finques eren propietat de la família de l'empresari Josep Singla, i part de l'altra les havia adquirit l'Incasòl.
A principis del 2009, es va iniciar la redacció del POUM d'Òdena per encabir aquest nou polígon, un procés que va evidenciar una divisió de la població al voltant del polígon i del creixement residencial previst.
L'octubre del mateix any, l'empresari Josep Singla va ser detingut pel cas Pretòria i va sortir a la llum que havia signat un conveni amb l'Ajuntament d'Òdena i el Consorci de la Zona Franca segons el qual finançaria l'elaboració del POUM a canvi que els terrenys de Can Morera s'incloguessin en l'ordenament.
El setembre del 2011, Urbanisme suspèn el POUM perquè no incorporava la resolució de la memòria ambiental. Urbanisme, a més, no permetia convertir en sòl industrial la meitat del polígon fins que no hi arribés el tren. El POUM no s'ha refet i, per ara, el polígon no surt al mapa.