L'empresa Samar't fabrica 13 milions de matrícules per a una trentena de països
La indústria de Vilafant va començar fent vàlvules per a bicicleta i actualment és el principal fabricant mundial de plaques
Una característica dels de Samar't que la diferencia d'altres empreses del mateix sector, és que tot el procés de producció dels articles se la fan ells i, fins i tot, es construeixen la majoria de màquines. Només han de comprar la primera matèria: l'alumini. A partir de la col·locació de les bobines d'aquest material a l'inici de la cadena de producció –que comença amb el tractat i rentat de la matèria primera–, la resta del procés està totalment automatitzat. «Podem dir que la placa no la toca ningú», expliquen els responsables de l'empresa. Samar't pot fabricar tots els tipus de plaques de matrícula que hi ha: solid foil, doble placa i hot stamping, El sistema que s'utilitza a l'Estat espanyol és el més comú, el solid foil. A la major part de països (90%) les matrícules són d'alumini, encara que també n'hi ha de plàstic (10%) com és el cas de Gran Bretanya, Mauritània o Portugal. El format més freqüent és el rectangular, però també alguns llocs, com Líbia, a on utilitzen plaques quadrades. Cada minut, a l'empresa Samar't, es fabriquen una setantena de plaques.
L'empresa empordanesa és l'única que fabrica matrícules a Catalunya. A la resta de l'Estat espanyol n'hi ha tres més. «L'evolució de les plaques consisteix, principalment, a millorar la resistència i, sobretot, la seguretat», explica el director comercial i màrqueting, David Mallen. Per això, els responsables de l'empresa donen molta importància a la oficina tècnica per innovar en aquests aspectes que fan que, en països on no hi ha lliure mercat, puguin aconseguir la concessi dels productes. El procés d'homologació que han de passar molts dels productes és molt complexa ja que són articles –com ara les matrícules o les plaques dels guals– que requereixen quotes de seguretat importants, principalment, contra les falsificacions.
LA FITXA
Matrícules catalanes
El govern de Catalunya ha fet una petició al govern de l'Estat per la modificació de les plaques de matrícula dels cotxes catalans de manera que, seguint el model francès, s'incorpori un distintiu del país i del territori. Els de Samar't estan molt atents del resultat d'aquesta negociació política ja que, si s'accepta, suposaria un negoci important. Ja fa anys que el distintiu de les matrícules catalanes és un estira-i-arronsa que hi ha sobre la taula que fins ara sempre ha topat amb la posició del govern de l'Estat espanyol. L'empresa empordanesa ja ha fet algunes proves amb un disseny català, propi, on s'incorpora el nom i l'escut de la comarca o la vegueria a la matrícula, si finalment s'acaba tirant en davant la divisió territorial que elabora el Departament de Governació i Relacions Institucionals de la Generalitat, a partir de l'Estatut que es va aprovar el 2006.
Europa i el Magreb amb matrícules empordaneses
L'empresa Samar't fabrica plaques de matrícula que es distribueixen a una trentena de països. Els més importants són: l'Estat espanyol, França, Andorra, Portugal, Bèlgica, Irlanda, Alemania, Croàcia, Estònia, Finlàndia, Noruega, Turquia, Suïssa, Azerbaijàn, Benín, Níger, Guinea Equatorial, Gabón, Marroc, Mauritània, Egipte, Moçambic, Uruguai, Líbia, Algèria, Nigèria, Mèxic, Puerto Rico, Argentina, Bolívia, Xile, Colòmbia i Veneçuela. La majoria de països, especialment els d'Europa, el mercat és lliure i només cal la homologació per part dels respectius governs, però n'hi han d'altres, com Líbia, que s'ha de passar un concurs públic i l'empresa guanyadora és qui fàbrica en exclusivitat totes les matrícules. El mateix passa amb els guals d'aparcament que també hi han ajuntaments que fan una concessió després d'un concurs públic. En els darrers tres anys Samar't ha renovat les plaques dels guals de Madrid.
«La filosofia és fer-ho tot nosaltres i no dependre de tercers»
J. PUIGBERTAmpliar les instal·lacions a Vilafant i a l'estranger
La frase «val més intentar la perfecció i fallar que buscar la imperfecció i encertar» figura a la part superior de l'entrada a la nau de producció de Samar't. Hi és des de pràcticament l'any 1942, quan el figuerenc Fernando Sánchez –pare del propietari actual– va fundar l'empresa. En la gestió ara ja hi ha implicada una tercera generació familiar. Inicialment es va dedicar a la fabricació de vàlvules de rodes de bicicleta, que en aquell moment era el mitjà de locomoció més estès. El salt qualitatiu, però, es va fer als anys seixanta, quan va ser la primera empresa que va fabricar cinturons de seguretat. Aquesta va ser l'entrada en el sector de l'automoció, que quedaria refermada, al cap de nou anys, amb l'inici de la producció de plaques de matrícula.
Les instal·lacions principals de Samar't són al Pont del Príncep (Vilafant), al costat de l'N-II, on hi ha la fàbrica principal, de 17.000 m². Actualment s'han iniciat els tràmits amb l'Ajuntament per ampliar-la en uns terrenys de 30.000 m², on també es faria un centre logístic. A més de les instal·lacions de Vilafant, disposen d'un magatzem de 5.000 m² a Vilamalla i una empresa Siil Industrie a París, que s'ocupa del mercat francès. A Bombai (Índia) també tenen una altra fàbrica per al mercat local i a Casablanca (Marroc) disposen d'un terreny de 6.000 m² per fer-hi una fàbrica i un centre logístic per al Magrib i l'Àfrica.