Economia

Economia

El magatzem d'Amazon al Prat funcionarà gràcies a una flota de 3.500 robots

El centre de Castellbisbal ja opera amb la robòtica més avançada, que acosta les prestatgeries als treballadors

Es crearan 600 llocs de treball afegits

Al centre logístic d'Amazon a Castellbisbal, prestatgeries farcides de tota mena de productes de primera necessitat es mouen amunt i avall, aparentment soles, fent una coreografia hipnòtica i aparentment caòtica, tot i que mai no hi ha incidents i respon a una estratègia perfectament dissenyada. No és màgia, és robòtica. Aquestes prestatgeries s'anomenen pods i, en realitat, son desplaçades per robots Es coneixen com a drives i, tot i que no aixequen un pam de terra, són capaços de sostenir i desplaçar fins a 1.300 quilos. Són la darrera innovació del departament de robòtica d'Amazon i ja n'hi ha 350 que estan operatius al centre logístic del Vallès Occidental, el tercer del continent on s'utilitzen. Són, però, una petita avançada dels 3.500 que hi haurà al centre logístic del Prat de Llobregat, que es preveu que comenci a operar la tardor vinent.

“Amb aquest sistema de prestatgeries mòbils, que ens permet emmagatzemar sense el tradicional sistema de passadissos, guanyem fins a un 50% de capacitat per metre quadrat. Per tant, més productes vol dir més enviaments i més treballadors per preparar-los”, explicava ahir Fred Pattje, director d'operacions d'Amazon a l'Estat i a Itàlia.

Així doncs, Amazon assegura que gràcies a aquesta tecnologia contractarà 600 persones més (ja n'havia anunciat 1.500), un centenar de les quals s'ocuparan únicament de l'apartat robòtic.

A Castellbisbal, els 350 robots mouen 2.000 pods per una superfície de 17.000 m². Les xifres al Prat, però, seran molt més aclaparadores: 3.500 drives per a 50.000 prestatgeries en 100.000 m².

El fet que les prestatgeries es moguin soles permet que els treballadors no s'hagin de desplaçar ni per situar el producte al seu lloc ni per recollir-lo quan preparen les comandes, de manera que s'estalvien entre 6 i 8 quilòmetres diaris i s'agiliten moltíssim tots dos processos.

Els robots es guien per un sistema d'intel·ligència artificial que combina una gran quantitat de variables: els objectes que conté la prestatgeria (es vol que siguin sempre variats), l'espai disponible, la situació al centre i respecte als altres i, fins i tot, la quantitat de bateria del robot que les guia. Tot i que els pods s'orienten per codis QR que hi ha al terra i tenen sensors per no topar, si mai cau algun objecte a terra el detecten, busquen camins alternatius per continuar amb la seva funció i avisen un equip (humà) que el recull.

El pròxim pas: un nou centre per a productes grans

Segons va confirmar ahir Amazon, el centre logístic del Prat de Llobregat funcionarà únicament amb aquest sistema de robots i prestatgeries mòbils, que ha estat dissenyat i creat íntegrament per Amazon Robotics. Això implicarà que no hi haurà el tradicional sistema de passadissos i prestatges on es podien guardar els paquets amb un gran volum. De fet, actualment Amazon emmagatzema aquesta mena de productes –neveres, televisors de gran format, etc.– en una nau d'una empresa subcontractada a Constantí (Tarragona). La decisió té força sentit, ja que actualment un 80% dels productes que ven la companyia tenen un pes inferior als 2,5 quilos de pes. En tot cas, segons va quedar clar ahir, la companyia ja té al cap la construcció d'un altre centre logístic especialment dedicat a objectes voluminosos, que podria concretar-se durant el 2018. En canvi, no hi ha intenció de dur la tecnologia robòtica al magatzem de Madrid.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.