Economia

Societat

Amplien en 39 els punts de recàrrega de cotxes elèctrics

Són ja 126 les unitats al conjunt d’estacions que hi ha actualment a Catalunya

El govern preveu culminar l’any 2018 la instal·lació de la major part de la infraestructura de recàrrega

Cata­lu­nya dis­posa ja de 126 punts de recàrrega ràpida per a vehi­cles elèctrics al con­junt del ter­ri­tori, després de la ins­tal·lació dels dar­rers 39, inclo­sos en el pla estratègic per al des­ple­ga­ment d’infra­es­truc­tura de recàrrega per al vehi­cle elèctric a Cata­lu­nya 2016-2019 (Pir­vec), i que s’espera que entrin en fun­ci­o­na­ment en breu. La direc­tora de l’Ins­ti­tut Català d’Ener­gia (Icaen), Assumpta Far­ran, va asse­gu­rar ahir: “L’any que ve tan­quem.” De manera que s’espera avançar en gran mesura el pla de des­ple­ga­ment de la infra­es­truc­tura de recàrrega. L’apor­tació de la Gene­ra­li­tat a aquest pla ha estat aquest any de més de 514.000 euros i la par­tida pres­su­pos­tada per al 2018 és d’1,8 mili­ons, segons va expli­car Far­ran, que va indi­car que l’ins­ti­tut ha dema­nat també un avançament de vora un milió d’euros de la par­tida pre­vista per al 2019 per poder acce­le­rar la cober­tura. “Cal­cu­lem que fal­ten tres mili­ons per com­ple­tar la cober­tura”, va dir.

Els punts de recàrrega ràpida per­me­ten dis­po­sar d’una auto­no­mia de 120 quilòmetres en 20 minuts. El govern també ha des­ti­nat 200.000 euros a ampliar la xarxa de recàrrega acce­le­rada, que per­met recàrre­gues de 120 quilòmetres en una hora. L’Icaen indica que “l’interès demos­trat pels ajun­ta­ments fa pre­veure que es podrà asso­lir l’objec­tiu d’arri­bar a cobrir la recàrrega ràpida cada 50 quilòmetres a finals del 2018”.

Els 39 nous punts se situen en 13 noves esta­ci­ons de recàrrega ràpida a Tar­ra­gona, Figue­res i Olot (amb 6 punts cadas­cuna), i l’Hos­pi­ta­let de l’Infant, Mont-roig del Camp, Puig­cerdà, Mont­blanc, Van­dellòs, el Ven­drell i Santa Perpètua de Mogoda (3 punts). A banda, ja hi ha ins­tal·laci­ons a Bar­ce­lona, Reus, Girona, Lleida, Sant Cugat del Vallès, Amposta, Cabrera de Mar i a l’àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona.

Gestió dels ajun­ta­ments

La Gene­ra­li­tat s’encar­rega d’incen­ti­var i des­ple­gar la ins­tal·lació d’aques­tes esta­ci­ons, però la gestió és a càrrec dels ajun­ta­ments o de les cor­po­ra­ci­ons locals. Amb tot, hi ha zones encara pen­dents de des­ple­ga­ment, segons va expli­car Far­ran, que va asse­nya­lar les zones de Ponts, Sol­sona i Vie­lla, entre altres. “No és un tema de diners, amb dos mili­ons d’euros més hauríem pogut tenir un des­ple­ga­ment més gran, però la rigi­desa de l’ordre de sub­venció no ens ho ha permès”, va dir Far­ran.

La volun­tat és can­viar aquest any els paràmetres de la sub­venció amb l’objec­tiu d’arri­bar a cobrir les zones menys dota­des. De fet, el pres­su­post del 2017 ha pri­o­rit­zat la cober­tura a les zones de mobi­li­tat obli­gada que es pro­du­ei­xen habi­tu­al­ment dins la mateixa demar­cació.

Un únic carnet i ara, al telèfon

Gràcies a un acord entre l’Icaen i els diferents ajuntaments i corporacions locals, actualment tota la xarxa pública de recàrrega ràpida es pot operar amb una única targeta, vàlida per a tots els punts del país. Això evita que els usuaris s’hagin de donar d’alta a tots els ajuntaments on hi ha punts de recàrrega públics i facilita el desplaçament pel territori. A més, s’ha desenvolupat a Sant Cugat del Vallès un pla pilot per estendre arreu del país la validació a través d’una aplicació del telèfon o dispositiu mòbil.

Segons la seva capacitat, els punts de recàrrega poden ser convencionals, semiràpids o ràpids.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia