Economia

anàlisi

esteve vilanova

La universitat vol volar baix

Deia Step­hen R. Covey en el seu lli­bre Los 7 hábitos de la gente alta­mente efi­ci­ente que els pares han de donar necessària­ment dues coses als seus fills: “unes bones arrels i unes bones ales” i per extensió també, hi afe­gi­ria, aquesta res­pon­sa­bi­li­tat la té la comu­ni­tat edu­ca­tiva. Més que mai l’edu­cació –unes bones ales– és l’eina que per­met l’ascens social i la forma més clara de miti­gar les diferències soci­als. Tots ens omplim la boca per dir que estem en la soci­e­tat del conei­xe­ment i de vega­des els més res­pon­sa­bles a impar­tir-lo no estan a l’altura de la seva res­pon­sa­bi­li­tat. Pre­fe­rei­xen ales peti­tes i volar baix.

Fa uns anys, par­lant amb un pro­fes­sor de secundària, vam tenir un debat perquè ell em mini­mit­zava la importància de les notes, fins i tot sos­te­nia que no s’havia de sus­pen­dre ningú, perquè ja s’encar­re­ga­ria la vida de fer-ho, si és el cas. La dis­cussió va ser llarga i va deri­var en el fet que, segons ell, el mes­tre ha de ser un mes­tre bo abans que un bon mes­tre. Ràpida­ment li vaig pre­gun­tar si el dia que neces­sités una inter­venció quirúrgica difícil cer­ca­ria un cirurgià bo o un bon cirurgià (no són exclo­ents).

En el dar­rer con­sell interu­ni­ver­si­tari de Cata­lu­nya, els rec­tors lide­rats pels més crítics de la UAB i la UdG van forçar el govern a ajor­nar qua­tre anys l’exigència del nivell B2 de l’anglès. És cert que mal­grat la gran importància que té aquesta notícia, ha pas­sat sense pena ni glòria pels mit­jans de comu­ni­cació, i molt menys ha gene­rat un gran debat social, un fet que em pre­o­cupa molt per si aquest men­fo­tisme social és deri­vat d’un sen­ti­ment rela­ti­vista de la importància que avui té saber idi­o­mes i molt clara­ment saber anglès. I encara és més pre­o­cu­pant que les uni­ver­si­tats cata­la­nes, no totes, per cert, vul­guin endar­re­rir qua­tre anys aquesta exigència impres­cin­di­ble als seus alum­nes amb excu­ses que algu­nes són, per dir-ho suau­ment, impròpies de per­so­nes del món uni­ver­si­tari. Dir que apli­car aquesta obli­gació del conei­xe­ment del nivell B2 de l’anglès als alum­nes cata­lans seria una dis­cri­mi­nació amb els de la resta de l’Estat, em sem­bla tan deli­rant i tan fora de lloc que em pre­o­cupa que catedràtics uni­ver­si­ta­ris tin­guin aquesta mena d’argu­men­tació. El pri­mer que hauríem d’exi­gir als res­pon­sa­bles uni­ver­si­ta­ris és que cada uni­ver­si­tat doni el màxim de bona for­mació i eines als seus alum­nes perquè quan sur­tin al món labo­ral es tro­ba­ran amb un entorn molt com­pe­ti­tiu i amb l’exigència d’un alt nivell d’anglès.

Diuen els rec­tors que el pro­blema que els uni­ver­si­ta­ris no tin­guin bon nivell d’anglès és culpa de l’escola primària i sobre­tot la secundària. Segu­ra­ment tenen raó perquè encara en aquests nivells l’anglès és una mena de maria, però si ells l’exi­gei­xen veu­ran que ben aviat la resta de la cadena edu­ca­tiva s’esforçarà i els matei­xos alum­nes ho faran.

Just aquest any es com­pleix el 30è ani­ver­sari del pro­grama d’inter­canvi uni­ver­si­tari cone­gut com a Eras­mus, que és un gran èxit. La inter­na­ci­o­na­lit­zació dels estu­dis, del tre­ball i fins i tot de les rela­ci­ons per­so­nals és cada dia més gran i impa­ra­ble, i algú pensa que això s’hau­ria pogut fer sense un bon nivell d’anglès? Diu el pro­verbi que aquell que no vol fer una cosa sem­pre troba excu­ses, i els rec­tors i res­pon­sa­bles uni­ver­si­ta­ris con­tra­ris al nivell B2 s’excu­sen amb “l’admi­nis­tra­ti­visme”, com diu l’excon­se­ller Andreu Mas-Colell, un signe més del per­vers sen­ti­ment de fun­ci­o­na­ris que segresta massa sovint les refor­mes necessàries.

Les uni­ver­si­tats que vul­guin ser cap­da­van­te­res i inter­na­ci­o­na­lit­zar-se estic segur que exi­gi­ran, per la via dels fets, aquest conei­xe­ment d’anglès i no secun­da­ran l’ani­ve­llació, per baix, del dels seus alum­nes. De fet, ja seria hora que hi hagués com­petència entre uni­ver­si­tats perquè, com diu Tho­mas J. Peters, només hi ha una manera d’aug­men­tar la qua­li­tat: amb com­petència i amb exigència dels cli­ents, que en aquest cas serien els alum­nes, que ben segur no volen volar baix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.