Economia

Territori

La Generalitat activa el vial ciclista entre Lleida i Girona

L’empresa pública Infraestructures.cat posa a licitació el primer tram d’obres, l’enllaç entre Lleida i Cervera

La via cicloturística InterCatalunya vol ser un actiu per potenciar el turisme sobre dues rodes sense motor

El projecte per unir Lleida i Girona amb un vial ciclista ha fet un pas endavant. L’empresa pública Infraestructures.cat, adscrita al Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda, ha tret a concurs les obres de construcció de l’enllaç Lleida-Cervera del projecte batejat com a via cicloturística InterCatalunya. El primer tram d’aquest corredor ressegueix 67 quilòmetres en línia i creua dotze municipis de Ponent: Lleida, Alcoletge, Bell-lloc, Sidamon, Palau d’Anglesola, Vila-sana, Castellnou de Seana, Bellpuig, Vilagrassa, Tàrrega, Granyanella i Cervera.

Aquest corredor ciclista transversal consta d’un total de 298 quilòmetres i, segons el projecte inicial, ha de discórrer aprofitant carreteres amb baixa intensitat de trànsit, camins rurals i vies urbanes. L’eix transversal ciclista està en un fase embrionària però Infraestructures.cat ha començat a moure fitxa i recentment ha tret a licitació les obres pel tram que va de Lleida a Cervera. El plec de condicions fixa un pressupost, sense IVA, de 61.780 euros i fixa que les obres com a màxim poden allargar-se per espai de tres setmanes. El 6 de setembre és el dia límit del termini per a presentar les candidatures i serà entre mitjan setembre i mitjan octubre quan se sabrà quina empresa és l’adjudicatària de l’obra.

La via cicloturística InterCatalunya s’integra en un paquet de propostes cicloturístiques que el Departament de Territori i Sostenibilitat busca impulsar en col·laboració amb els patronats de turisme. Inspirant-se en el model francès, on només al canal del Migdia el cicloturisme deixa un impacte econòmic de setze milions d’euros l’any, es vol desenvolupar una xarxa cicloturística per unir diversos punts de Catalunya. En el cas de la via InterCatalunya se seguiria una ruta molt similar a la que dibuixa l’Eix Transversal (la carretera C-25). D’aquesta manera, Lleida i Girona queden connectades per un itinerari que també creua per Tàrrega, Cervera, Calaf, Manresa i Vic. El fet que l’Eix Transversal hagi propiciat el descens de trànsit de vehicles per carreteres locals o comarcals es vol aprofitar per redirigir-hi les bicicletes. La connexió es completa amb vies ferroviàries en desús, trams de via verda, vies urbanes i camins rurals.

A més, la Generalitat manté que les poblacions principals del recorregut permeten la intermodalitat de la ruta amb el transport públic col·lectiu. La ruta és compatible amb el camí de Sant Jaume promogut per la direcció general de Turisme, amb trams comuns principalment entre Lleida i Cervera, i d’altres puntualment entre Manresa i Vic. A les comarques gironines connecta amb la ruta del Ter i la via Pirinexus. A l’àmbit de Lleida es pot continuar cap a l’Aragó seguint el camí de Sant Jaume.

LES XIFRES

298
quilòmetres ressegueix la via cicloturista InterCatalunya, que creua el país d’est a oest
615
milions d’euros és l’impacte econòmic anual del que es coneix com a “ciclisme d’alforges”

Un turista mogut i gastador

El turisme associat a la bicicleta (el cicloturisme) genera un negoci de 615 milions d’euros cada any. El cicloturista gasta, de mitjana, entre 63 i 76 euros cada dia durant les seves excursions.

Són dades que surten del Baròmetre de la Bicicleta, un estudi avalat pel Departament de Territori i Sostenibilitat i que analitza el negoci al voltant de l’activitat ciclista a Catalunya. L’informe posa de manifest que a Catalunya el negoci de la bicicleta passa per un moment de forma òptim: genera un impacte anual de 1.300 milions d’euros i suposa 2.100 llocs de treball. Més de la meitat dels catalans, un 55% de la població, disposa d’una bicicleta.

En aquest context de puixança de l’activitat ciclista, com a modalitat de lleure però també com a activitat econòmica, el Departament de Territori ha anunciat un paquet d’inversions de quaranta milions d’euros en tres anys per arranjar carrils bici i millorar la xarxa ciclista. La meitat dels diners prové de fons europeus. La conselleria que comanda Josep Rull s’emmiralla en els països del nord d’Europa, cas d’Holanda o Dinamarca, per articular una xarxa ciclista que sigui útil i eficient.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.