Economia

El grup d’enginyeria BAC es fa un lloc en el món

Obrirà delegació enguany a Gran Bretanya, i als Balcans i el Carib, el 2018. La capacitat d’inversió pública, clau per entrar en nous mercats

Aborden els nous mercats a través de contractes concrets per aplicar després tot el seu potencial

L’empresa d’enginyeria multidisciplinària BAC és la matriu d’un grup format per Inpasa (dedicada a ponts i autopistes), Boma (del món de l’edificació), Formilab (control de qualitat dels materials) i CICSA (obra pública). Va néixer el 2009 de la mà de Joan Franco, CEO de la matriu, amb la idea de crear un grup multidisciplinari en les activitats de l’enginyeria, que actués en el món de l’edificació, de l’obra pública i industrial, i que tingués caràcter internacional. Les quatre empreses que van donar plena confiança a aquesta idea inicial s’hi van sumar fent intercanvi accionarial o bé a través de la venda d’accions.

“Volia conjugar les diverses activitats de les empreses del grup en una matriu de columnes i fileres, situant a les columnes les activitats i a les fileres, els territoris, de manera que en els encreuaments entre aquestes no hi figurés el número zero. És a dir, si decidíem obrir un territori era per actuar-hi en totes les activitats de les quals som capaços”, explica Franco. Un esquema aparentment senzill i que ha posicionat BAC en un lloc destacat entre les empreses d’enginyeria multidisciplinària internacionalitzades del nostre país.

A hores d’ara, BAC és a Colòmbia, Costa Rica, Bolívia, Perú, Xile, Brasil, Armènia, Algèria i Qatar, a més de Catalunya i l’Estat, i tenen, com apunta Franco, “diversos fronts oberts en diverses direccions”. En aquest sentit, anuncia que actualment s’està treballant per entrar al Regne Unit, on obriran seu abans que acabi l’any, i els Balcans i el Carib, on apunten delegacions pel 2018. El Brexit no el fa patir. “Determinats fets polítics no ens poden condicionar massa en el que és la nostra estratègia empresarial”, assegura.

Destaca que allò que es busca a l’hora d’entrar en un mercat internacional és “estabilitat jurídica i política, i capacitat d’inversió del país en allò que necessitem”. Confessa que “la internacionalització sempre fa por “perquè és un camí cap a allò desconegut i això, en el món dels negocis, genera certa inseguretat, tot i que aquest és un tret inherent a la pròpia activitat empresarial”.

Un camí gens fàcil.

Néixer enmig de la crisi no va ser senzill. “A Catalunya i l’Estat no s’estava fent res i s’havia de sortir a fora, però això no és fàcil. Cal projecte, decisió, diners i temps que, per a l’empresa, també són diners”, explica. Primer va ser Colòmbia, país que els van recomanar “perquè hi havia suficient seguretat jurídica i estava prevista molta inversió”, i Algèria, “on vam ser adjudicataris d’un contracte important, tot i que és un país que en general ens costa a tots”. Algèria no està responent com esperaven, però “hi ha compromisos i els compromisos i els contractes s’han de respectar”, rebla.

Molt del desenvolupament internacional els ha arribat de la mà de companyies constructores espanyoles que ja els coneixien. Sovint entren en un país per un contracte determinat i després intenten desenvolupar el conjunt d’activitats que ofereixen, omplint totes les columnes de l’esquema. “Ara ens estem focalitzant en els Balcans i el Carib. Anem a competir en concursos que treuen organisme internacionals, als quals tenim accés a través d’Acció. Si els guanyem, estudiem si té sentit establir-hi una delegació.” Nicaragua i Sèrbia, molt probablement, acolliran les noves delegacions.

Amb un 70% de la seva facturació procedent del negoci internacional, BAC atorga molt de pes al 30% restant, procedent d’actuacions a Catalunya i arreu de l’Estat, tant d’inversors públics com privats. Enguany preveu arribar als 19 milions.
Facturació
15,5 M€
Treballadors
300
Any de fundació
2009
Al servei de les persones

Enginyers i financers

BAC va ser un projecte molt disruptiu en el seu moment, agrupant quatre empreses de diferents disciplines per abordar mercats exteriors, en uns anys força delicats de l’economia. Joan Franco reivindica l’enginyeria com a disciplina que “facilita la vida de les persones, millorant les connexions, la mobilitat, l’economia, l’intercanvi de coneixement i les relacions socials”. Plany, però, que sovint les empreses hagin d’actuar de financeres: mentre el deute del grup no supera els 3,5 milions, el dels clients és de 8 milions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia