Economia

Cortina de metall amb glamur

Kriskadecor, el fabricant de cortines metàl·liques per al disseny d’interiors, troba als EUA el seu principal mercat

Noms importants de l’arquitectura i el disseny recorren a Kriskadecor

Un any i mig després d’haver constituït la seva filial en el mercat dels EUA, a Phoenix (Arizona), Kriskadecor, el fabricant de cortines metàl·liques per a interiorisme, té prou dades per comprovar que la iniciativa ha prosperat amb un augment de les vendes, arribant així a una facturació de 2,5 milions d’euros.

Val a dir que l’empresa de Montblanc (Conca de Barberà) ja feia deu anys que conreava el difícil mercat nord-americà, amb resultats prou encoratjadors, quantitativament, i des del punt de vista qualitatiu. El toc especial que donen a un interior aquestes cortines de disseny el podem trobar a les oficines de Google i PayPal, a Silicon Valley; al Novotel Hotel ubicat a Times Square, a Nova York; al Hard Rock Cafè de Minneapolis, o com a part de l’attrezzo en films produïts a Hollywood.

Phoenix, amb aquesta filial de 1.000 m², ha esdevingut de fet el centre d’operacions del principal mercat de l’empresa de Montblanc, amb un 10% de les vendes. Cal fer avinent que a la filial de l’estat d’Arizona es completa el procés de fabricació de les cadenes que procedeixen de la planta de Montblanc i que esdevenen malles metàl·liques decoratives.

Com explica Josep Maria Sans, gerent d’aquesta empresa familiar, “l’obertura de la delegació de Phoenix ha suposat un gran esforç de coordinació, però ha valgut la pena”. L’èxit global de Kriskadecor, que es reflecteix en el 70% de les vendes que es materialitza als mercats exteriors, Josep Maria Sans l’atribueix al fet que aquestes cortines que han esdevingut una eina d’interiorisme són “un producte particular que permet a arquitectes i interioristes deixar volar la imaginació”. Com argumenta, “hem anat a cercar els millors, oberts a explorar i experimentar amb nous materials i que arriben a fer-se responsables de grans projectes”. Estem parlant de noms de solvència contrastada, com ara l’espanyola Patricia Urquiola i el francès Philippe Stark. Acompanyar prescriptors de renom és fonamental: “El nostre millor anunci és el projecte d’un gran dissenyador que inclou les nostres cortines metàl·liques i que es publica en una revista especialitzada de prestigi.”

Josep Maria Sans també està convençut que els ha beneficiat “el tipus de disseny que s’estila als EUA, al Regne Unit o fins i tot a Dubai, més visual i agosarat, que pot recórrer a imatges icòniques, per guanyar en atractiu”.

A més a més, tampoc no hi ha gaires productes comparables en el mercat: “Hi ha substitutius, altres menes de teixits metàl·lics o teixits genuïns.”

Sense deixar de seguir sent company de viatge de grans firmes de l’arquitectura i el disseny, Kriskadecor té previst lliurar al mercat dissenys propis, adreçats també al mercat del contract, així com crear nous productes, com ara paravents i làmpades. “Són nous usos per a la cadena que fabriquem que pensem des del nostre departament d’R+D.” Aquest enriquiment de l’oferta s’engloba en “una reflexió estratègica”: “Ens interessaria augmentar en volum, per tenir capacitat de vendre més.”

Insistir als eua.

En els pròxims anys, la singladura internacional de l’empresa de Montblanc seguirà tenint el focus als EUA, atès l’èxit que s’ha assolit, però es vol fer una aposta clara pels Emirats Àrabs i per mercats europeus com ara Alemanya i el Regne Unit.

Val a dir que Kriskadecor també ha obert mercat al Japó –“Un mercat complicat, però on hem aconseguit fer coses”–, la Xina –“Hi ha molt perill que et copiïn el que fas”–, Hong Kong, Singapur, Austràlia i Nova Zelanda, entre altres. Un reguitzell prou ampli de mercats exteriors, els que van permetre en el seu moment “capejar la crisi”: “Si bé en algun moment es va alentir la nostra activitat, perquè la crisi va afectar el sector de la construcció a diversos països, la recuperació allà es va iniciar més aviat. Va ser una sort que ens agafés creant nous mercats arreu del món.”

D’aturar les mosques als Oscar

Poc podia pensar Josep Maria Sans Amill, avi de l’actual gerent, que les cortines metàl·liques contra mosques i mosquits que va començar a fabricar a la dècada dels anys vint esdevindrien en el segle XXI peces essencials del disseny de restaurants de Barcelona, de discoteques alemanyes o de la cerimònia dels Oscar. O que es podria arribar a fabricar una cortina gegant, de 40 metres, per a un hotel de Dubai. “El tomb del negoci –rememora el net del fundador, Josep Maria Sans Esplugas– el vam fer l’any 2002, quan vam veure que el nostre producte podia ser objecte de l’interiorisme, perquè els mateixos dissenyadors ens ho demanaven. Així doncs, ens va tocar fer més colors, un millor sistema de reproducció, d’ancoratge, etcètera.” Val a dir que les màquines que es fan servir a Kriskadecor són tan especials que les dissenyen els mateixos tècnics de l’empresa de la Conca de Barberà. A més a més, la companyia ha hagut d’anar desenvolupant al llarg dels anys una gran tasca d’assessorament als prescriptors per entendre millor la cortina metàl·lica com a objecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.