Economia

subministrament d'aigua

L’aigua de Vilajuïga tornarà a brollar aquest estiu

La presentació del renaixement de la marca es farà en el marc del Festival de Peralada

Grifols, nou propietari, ultima els treballs de renovació de la planta

El renaixement de la marca Aigua de Vilajuïga es farà visible al juliol amb una presentació emmarcada en el Festival de Peralada. “Serem l’aigua oficial del festival”, avança Joan Fornós, nou director general d’Aigües Minerals de Vilajuïga SA, que des del grup Grifols dirigeix la reactivació de la planta embotelladora. El fet d’escollir el Festival de Peralada per presentar la nova imatge de la marca obeeix a la voluntat de fer visible l’aposta de Grifols pel producte. “Hi haurà nou disseny, perquè s’inicia clarament un nou cicle, amb la sensibilitat de Grifols i noves maneres d’expressar-se, però sense desnaturalitzar res, des del respecte per la història de la marca, perquè volem que l’aigua mineral de Vilajuïga torni a l’aparador amb orgull”, diu Fornós. Alhora, el directiu explica que es vol mostrar la voluntat de Grifols per teixir complicitats al territori, i la coincidència de plantejaments amb el Festival de Peralada ha estat idònia en aquest sentit.

Rehabilitació d’edificis

Grifols SA, la multinacional catalana del sector farmacèutic, va adquirir l’empresa Aigües Minerals de Vilajuïga pocs dies després de l’anunci del cessament de l’activitat a la planta, el mes de juny del 2017. Des del desembre passat, les obres van a bon ritme: a la part de l’embotelladora, se substitueixen les antigues instal·lacions per maquinària nova, més eficient i sostenible. A la resta d’edificis, s’hi habiliten el magatzem i les oficines, i es rehabiliten parts antigues com ara la fusteria, amb sala de voltes, que podria donar cabuda a l’espai museístic.

Producte gastronòmic

La façana original es rehabilita tal com era el 1904, així com la zona on antigament es venia a buscar l’aigua amb garrafa. Un antic pou de l’època fundacional, pensat per ser un balneari però que no es va concretar mai, es podria convertir en un edifici singular amb un petit auditori. Un parell d’edificis seran per a usos interns del grup Grifols, però alhora es podran obrir per fer-hi actes públics o privats externs. Després de la presentació del juliol, les previsions són que la distribució comenci entre agost i setembre, essencialment en restaurants, hotels i algunes botigues de referència, en la línia d’un producte relacionat amb la gastronomia de qualitat. L’enjardinament i la resta de treballs no indispensables per a la producció haurien d’estar acabats a finals d’any. A la planta, es preveu que hi treballi una plantilla similar a la que hi havia originalment, d’entre set i onze persones, algunes de les quals seran antics treballadors de l’embotelladora.

LES DATES

07.1904
Es crea l’embotelladora,
i el 2001 la compra el grup Copcisa fins al cessament de l’activitat el juny del 2017.

LA FRASE

07.2018
La nova imatge
de la marca Aigua Mineral de Vilajuïga, ara en mans de Grifols, es presentarà en el Festival de Peralada.
Aquesta planta serà modèlica i exemplar: una planta senzilla, però amb qualitat farmacèutica
Joan Fornós
director general d’Aigües Minerals de Vilajuïga SA
Aigua mineromedicinal

La planta de Vilajuïga es va crear l’any 1904

Amb el grup Grifols, l’aigua mineral de Vilajuïga torna als orígens, ja que només s’embotellarà una línia de producte: l’aigua amb la gasificació natural que ja porta quan s’extreu dels pous del recinte de la planta. En l’última etapa, el grup Copcisa –que va adquirir la planta el 2011– havia posat al mercat una segona línia amb gasificació afegida, que ja no es farà. La declaració d’aigua mineromedicinal de l’aigua de Vilajuïga es va produir el 15 de juliol del 1904. Sis famílies empordaneses es van unir, empeses per Ramon Margineda, per crear Sociedad Civil de Aguas Minerales de Vilajuïga, Martí Badosa y Cía, per comercialitzar una aigua mineral que van elogiar Salvador Dalí i Josep Pla.

Multinacional catalana

Filials en 30 països i 14.700 treballadors en plantilla

Amb filials pròpies en 30 països i una plantilla de 14.700 persones (un 73% de les quals als Estats Units), la companyia catalana Grifols és una multinacional líder en el sector de la investigació, el desenvolupament, la fabricació i la comercialització de medicaments derivats del plasma, sistemes de diagnòstic clínic i especialitats farmacèutiques d’ús hospitalari. El 2015, el grup tenia una facturació de 3.934,6 milions d’euros, amb més del 94% dels ingressos generats en mercats internacionals, sobretot als Estats Units i al Canadà, on es generen el 64% de les vendes. Un 17% del negoci és a la UE i un 16%, en altres zones. Creada el 1940, Grifols cotitza a la borsa des del 2006.

“Un projecte cultural i comercial alhora”

E.C

No hi ha relació directa entre un grup farmacèutic i una aigua mineral, però Joan Fornós ho matisa. La companyia Grifols es va crear el 1940, però té una trajectòria que arrenca a principis del segle XX, la mateixa època en què va néixer Aigües Minerals de Vilajuïga. Van ser uns anys en què les primeres activitats científiques s’obrien camí, però encara es confonien, per exemple, amb les qualitats curatives que s’atribuïen a les aigües “mineromedicinals”, com la de Vilajuïga, que es comercialitzaven a les farmàcies. Segons Fornós, però, aquest no va ser el motiu pel qual Grifols es va interessar per Aigües Minerals de Vilajuïga. “Tot es va activar amb la notícia del tancament. Això ens va despertar un interès que es va consolidar veient la trajectòria d’una planta que existeix des del 1904 i que forma part de l’ànima i de la història d’aquest poble, de l’Empordà. A Grifols aquest projecte sedueix; totes les àrees s’hi impliquen i s’ho agafen seriosament”, diu el director. Fornós també recalca la “cordial complicitat” dels veïns i l’Ajuntament de Vilajuïga, no tant per l’impacte econòmic que pugui suposar el projecte, sinó pel que significa per a la història del poble. Quan li preguntem si Aigües de Vilajuïga és la quota “altruista” de Grifols o si es ve aquí per fer negoci, Fornós respon que és una mica tot, “un projecte cultural i comercial alhora”. I quin pressupost suposarà aquesta inversió per a Grifols? “Un pressupost entusiasta”, es limita a indicar –amablement, però amb clara voluntat de discreció– el directiu. El negoci de Grifols és el que és i està consolidat; venir a Vilajuïga és un experiment nou per a la multinacional i un projecte que tothom té molt d’interès que funcioni bé pel que fa a la gestió, al producte i a l’assentament al territori. “Som una indústria farmacèutica; estem avesats a aquesta mena d’instal·lacions i tenim unitat d’enginyeria pròpia. Des del punt de vista d’una indústria farmacèutica, és una feina senzilla, i estem acostumats a fer les coses bé. Volem recuperar l’esperit de fa cent anys per projectar l’empresa cent anys més”, diu Fornós.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.