Economia

Economia

Automoció

25 anys de Seat a Martorell

La planta de la companyia automobilística celebra el seu primer quart de segle amb prop de 10 milions de cotxes fabricats i 12.000 treballadors directes

Es prepara per a la nova revolució industrial apostant per la tecnologia

El 22 de febrer de l’any 1993 Seat inaugurava a Martorell unes noves instal·lacions que modernitzaven i ampliaven la capacitat productiva que fins aleshores la companyia automobilística havia tingut a la Zona Franca. S’hi havien fet obres per valor de 244.500 milions de pessetes (1.470 milions d’euros) que s’havien allargat durant 34 mesos. Tot plegat, per traslladar la producció 30 quilòmetres enllà: des de l’any 1953 i fins llavors, Seat havia fabricat els seus vehicles a les instal·lacions de la Zona Franca de Barcelona. El trasllat, tot i ser de pocs quilòmetres, va suposar un salt qualitatiu important.

La companyia disposa a Martorell d’una superfície total de 2.800.000 metres quadrats, que es fan difícils d’acabar, i la planta ocupa tant com 400 camps de futbol posats l’un al costat de l’altre. Dona feina avui dia a més de 12.000 treballadors directes i és una de les fàbriques d’automòbils més feminitzada, amb un 21% de dones a la plantilla, quan la mitjana espanyola se situa en l’11%.

Actualment hi fabrica prop de 2.300 vehicles diaris, la qual cosa suposa un rendiment del 95% de la capacitat d’ús de la planta. Segons expliquen des de Seat, de Martorell surt un cotxe nou cada trenta segons. Les dades del 2017, any de rècord, ho corroboren: amb més de 455.000 vehicles fabricats, des de l’any 2009 la producció ha crescut més del 50%, i la de Martorell és la planta que més automòbils fabrica d’Espanya –el segon país que més cotxes produeix d’Europa i el vuitè del món– i una de les de més volum d’Europa. Si un de cada quatre vehicles construïts a Espanya es fa des de Catalunya, és perquè Seat hi té molt a veure.

A les seves línies de producció s’han acoblat gairebé tots els models de la marca, fins a un total de 39. Martorell va engegar màquines l’any 1993 amb la segona generació del Seat Ibiza i el Córdoba, els primers models a sortir de les línies a 1.500 unitats diàries. D’altra banda, s’hi han fet el Toledo, l’Inca, l’Arona, l’Altea i les successives generacions del Seat Ibiza i el Seat León. A més, ha produït i fabrica per a altres marques del grup Volkswagen: entre els anys 1995 i 2003 es van fer els models Polo i Caddy, i el 2011 va guanyar la producció de l’Audi Q3, el primer vehicle de la gamma prèmium fabricat a l’Estat i que, el segon semestre d’enguany, cedirà espai a la nova generació de l’Audi A1.

Per al president de la companyia, Luca de Meo, “parlar de Martorell és parlar de progrés i creixement”. De fet, Seat s’està preparant per a les noves exigències i la pròxima revolució industrial, la del 4.0, que es basa en una producció intel·ligent, digitalitzada i connectada. La companyia ja fa servir eines com ara la realitat virtual, els robots col·laboratius, la realitat augmentada i la impressió en 3D. I, entre altres projectes singulars, té en marxa les obres del centre logístic automàtic més alt que hi haurà a l’Estat espanyol. Es tracta d’un edifici de 43,7 metres d’alçària que podrà gestionar fins a 119.000 caixes de components i que es posarà en marxa el darrer trimestre del 2018. Luca de Meo insisteix en la importància de “complir 25 anys en un dels millors moments de la planta” gràcies als nous models que han llançat de l’Ibiza i l’Arona, “la inversió en R+D i, sobretot, gràcies als empleats, que fan la feina amb compromís i il·lusió”.

Deu milions de cotxes i 39 models
En aquests anys, de les línies de producció de la companyia automobilística han sortit gairebé 10 milions de cotxes d’un total de 39 models, gairebé tots els de la marca. L’Ibiza, el Córdoba, el Toledo, l’Arona i l’Inca han portat el segell “«made in Martorell»”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia