Economia

Com assaborir la xocolata en “verd”

Chocolates Solé aferma entre els consumidors la seva proposta de xocolata ecològica, que també està obtenint acceptació als mercats exteriors

L’exportació va ajudar l’empresa a superar la crisi econòmica

De fortes conviccions poden sorgir, i materialitzar-se, projectes empresarials com el de Chocolates Solé, que després d’una llarga singladura -es va fundar el 1946- l’any 1999 va decidir comprometre’s en l’elaboració de xocolata ecològica, havent aconseguit des d’aleshores ençà una posició sòlida al mercat, amb una notable presència als mercats internacionals.

Com explica el director de l’empresa, Alessandro Baldassarri, va ser la circumstància familiar la que va determinar abocar-se a la producció ecològica i esdevenir pioners: “Va ser una qüestió de filosofia personal, ja que la meva mare, que havia aprofundit en el món dels aliments macrobiòtics, ha aconseguit que la consciència sobre la necessitat d’una alimentació natural sempre fos present a casa.” L’empresa s’hi va llançar quan ja era possible trobar al mercat cacau, sucre i altres matèries primeres amb certificació ecològica. “En aquell moment no hi havia mercat, però teníem clar que volien oferir això, sense tenir la certesa que el consumidor ho triaria.”

Tot el procés.

Però com remarca Baldassarri, “vam voler anar molt més enllà, fer un producte que fos ecològic de forma integral, des de la formulació i els ingredients a l’embolcall, que ha de ser biodegradable i elimina la làmina d’alumini”. Aquesta exigència es manifesta, per exemple, en el fet que aquestes xocolates no porten lecitina, no pas perquè sigui nociva, sinó per dotar de més puresa el producte, elaborat amb sucre de canya sense refinar o amb xarop d’agave. També n’han estat eliminats productes com la soja i el gluten.

Pel que fa als proveïdors, Chocolates Solé cerca la matèria primera principal, el cacau, a la República Dominicana: “Es recull de plantes salvatges que creixen a les finques de petits agricultors. Una cooperativa controla que es mantinguin escrupolosament els requisits de producció ecològica i la qualitat exigible quant al gra, fermentació i assecatge.”

La producció de xocolata ecològica d’aquest elaborador de Barberà ja s’eleva a les 90 tones anuals, tot constituint entre el 70% i el 80% de la producció. De les vendes de l’empresa, que se situen en els 2,5 milions d’euros, un 15% ja es destina a mercats de l’exportació com ara Portugal, França, Bèlgica, Dinamarca, Txèquia, Alemanya, Romania, Polònia, Emirats Àrabs Units, Corea del Sud, Japó o Xile. Com diu Baldassarri, “l’esforç exportador ha d’anar a més en els pròxims anys”. Com afegeix, “haver-nos iniciat en l’exportació en els anys anteriors a la crisi ens va permetre superar-la”. Alessandro Baldassarri es vanta d’haver pogut entrar a mercats tan exigents com el del Japó “per la qualitat, deixant en un segon terme el preu.”

La distribució de la xocolata, que assumeix directament l’empresa, es desenvolupa a botigues gurmet, dietètiques, de productes biològics o tradicionals o en cadenes de supermercats que allotgen productes de qualitat, com ara Bon Preu o Esclat.

El catàleg de Chocolates Solé és prou variat, amb 19 varietats de xocolata de rajola, a les quals cal afegir productes en pols, a la tassa i productes per a la pastisseria i la indústria. Com diu Baldassarri, “els pastissers cada vegada més prenen consciència que cal anar a l’ecològic per aprofundir en la qualitat del seu producte.” El projecte de l’empresa és afegir al seu ja ric catàleg dues o tres línies més de productes, que ara s’estan desenvolupant.

Una cultura ben rica i complexa

El món de la xocolata és curull de sorpreses per al millor gurmet. Així ho podem comprovar al catàleg de Chocolates Solé, ben variat per correspondre al gust de cadascú. Xocolata negra al 56%, 73%, 86% i 100%; amb ametlles, gerds, taronja, canyella, gingebre, oli d’oliva... Tantes possibilitats com gustos hi pugui haver, i és que, com diu Alessandro Baldassarri, “és bo per a la marca tenir una gran varietat de producte”. Baldassarri es pren molt seriosament el fet que la primera empresa europea productora de xocolata fou fundada a Barcelona, cosa que imprimeix caràcter als xocolaters de casa nostra.

“Tenim prou flexibilitat per inventar productes nous i fer coses prou innovadores, com maridatges amb vi.” Si hem de parlar de quines tendències es porten en el consum de xocolata, hauríem de parlar de la cerca d’intensitat. “Ara la tendència és cap a consumir xocolates de percentatges de xocolata negra molt alts, forts, perquè el consumidor vol trobar-hi tots els matisos i qualitats”, explica el director de Chocolates Solé.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia