Economia

Energia

Les noves fonts

Pas al gas vehicular

Nedgia, la distribuïdora de Gas Natural Fenosa, lidera a Espanya el projecte ECO-GATE per dotar el territori de gasolineres que subministrin gas natural vehicular

S’han projectat tres ‘gasineres’ a Catalunya, amb establiments a la Jonquera i Barcelona i un total de deu a l’Estat espanyol

El gas natural vehicular permet grans estalvis

Els principals fabricants de cotxes ja disposen de més de 50 models de vehicles de GNV al mercat

Encara poc popular, tot i existir des de fa dècades, però cada cop més estès, el gas natural vehicular (GNV) demana pas i pista lliure. No només pels beneficis mediambientals i econòmics que representa –molt importants, no obstant això. Només en combustible, l’usuari d’un vehicle que empri aquesta tecnologia s’estalvia, ja d’entrada, entre el 25% i el 50% del combustible fòssil que faria servir amb un vehicle convencional. I els fabricants asseguren que no hi ha grans diferències de preus de compra en els vehicles amb GNV. A banda, però, s’hi poden afegir estalvis en impostos, peatges i estacionaments. De manera que la butxaca i la cartera, és clar, se’n poden beneficiar.

Combustible alternatiu de què s’ha desenvolupat ja molta tecnologia, les empreses que produeixen i distribueixen el gas natural vehicular i diferents administracions treballen ara per aconseguir un salt qualitatiu important que en permeti el desenvolupament més massiu. Mostra d’això és, per exemple, el lideratge que la companyia Nedgia, l’empresa de distribució de gas natural del grup Gas Natural Fenosa, ha pres dins el programa europeu Eco-Gate, que contempla el desenvolupament de gasineres que facin possible una còmoda implantació. El programa Eco-Gate, que té finançament de la Unió Europea, consisteix, entre d’altres, a promoure la construcció de gasineres en diferents rutes capitals a l’Estat espanyol i altres països implicats en el projecte. En el cas d’Espanya i de Catalunya en concret, el projecte permetrà fer fins a tres gasineres noves a Catalunya i deu a tot l’Estat. A Girona, n’hi ha una de prevista a Gers-Hostalets (a prop de la Jonquera) i també es contempla una instal·lació a Barcelona. El projecte Eco-Gate prevu construir fins a 20 gasineres en els corredors Atlàntic i Mediterrani de la xarxa de carreteres de l’Estat espanyol, l’Estat francès, Alemanya i Portugal, de manera que el desenvolupament que es pugui fer a l’Estat espanyol serà important. Actualment, el parc de vehicles que fan servir aquesta tecnologia a l’Estat és de 8.471 unitats, però l’any 2010 era de només 2.962.

Cal tenir en compte que el gas natural vehicular (GNV) permet millorar la qualitat de l’aire i complir amb els compromisos mediambientals, ja que redueix a nivells gairebé zero els contaminants de referència a l’hora de mesurar la qualitat de l’aire: elimina gairebé el 100% de les emissions d’NO2 i el 96% de les partícules volàtils, segons alguns estudis. A més, el seu ús ja està estès en alguns mercats, entre què destaquen alguns països de l’Amèrica Llatina però també a Itàlia (amb un milió de vehicles que fan servir aquest combustible) i Alemanya (mig milió de vehicles).

Els principals fabricants del sector de l’automoció, marques com ara Seat, Audi, Fiat, Iveco, Lancia, Volvo, Volkswagen, Renault, Scania, Skoda i Opel, ja disposen de més de 50 models de vehicles de gas natural vehicular, entre cotxes, furgonetes, camions i autobusos.

De fet, companyies com ara Seat fa anys que treballen en aquest camp i el president de la companyia, Luca de Meo, va anunciar recentment que el centre tècnic que té la marca a Martorell, amb més d’un miler d’enginyers, desenvoluparà la tecnologia de gas natural comprimit (GNC) per al conjunt del grup Volkswagen internacionalment. De Meo va definir aquesta energia com “una alternativa sostenible i rentable enfront dels combustibles tradicionals i el vehicle elèctric” i va apuntar com a avantatges que el temps de recàrrega dels vehicles és ràpid i es fa de manera neta i que el preu dels vehicles és similar als cotxes de gasolina o gasoil. “El GNC no és només una tecnologia pont, sinó una alternativa real a llarg termini”, va assegurar.

Matèria primera amb aplicacions

Tant en la seva forma comprimida (gas natural comprimit o GNC) com en la forma líquida (gas natural liquat o GNL), el gas natural vehicular és la mateixa font d’energia (gas natural) que fem servir a casa per cuinar o escalfar l’aigua, tot i que amb unes condicions específiques de pressió i de temperatura que facilita la seva càrrega als vehicles. El gas natural liquat (GNL) s’empra principalment en vehicles pesats o de transport i el gas natural comprimit (GNC), a què es referia Luca de Meo, té la seva aplicació en vehicles particulars, taxis, vehicles comercials, autobusos i flotes de recollida urbana, entre d’altres.

Tant Gas Natural Fenosa com Nedgia insisteixen en els beneficis mediambientals d’aquest tipus de combustible, més net si es compara amb els tradicionals: permet la reducció del 100% de les emissions de diòxid de nitrogen (NO2), agent responsable de múltiples malalties respiratòries i al·lèrgies; redueix fins a un 85% les emissions d’òxids de nitrogen; redueix en més del 95% de les partícules sòlides PM10; es redueixen les emissions de diòxid de carboni (CO2) en un 30% i no s’emet diòxid de sofre (SO2). A més, també es contribueix a pacificar les ciutats, perquè els motors de gas natural produeixen fins a un 50% menys d’emissió sonora i vibracions si es compara amb els motors tipus dièsel.

Un consum a l’alça.
El parc de vehicles propulsats per gas natural vehicular era, a finals del 2017, de 8.471 unitats i el consum de gas, de 2.682 GWh (gigavats hora) a l’any.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.