JORDI NOGUERA
PRESIDENT DEL GREMI D’HOSTALERIA DEL MARESME
“La proximitat amb Barcelona i Girona és un al·licient més”
Amb la temporada ja arrencada, el president dels hotelers fa una valoració positiva de les perspectives un cop superats els moments difícils derivats de l’1-O a la comarca
Com es presenta la temporada d’estiu?
Bé, la línia d’ocupació segueix la tendència prevista. Fa dos anys que tenim uns índexs força alts al Maresme i, tot i l’inici d’any fluix, comencem a remuntar amb una ocupació més alta. La situem al voltant del 80%. En els mesos de juliol i agost esperem arribar al màxim.
La situació dels darrers mesos els perjudicarà?
Quan hi va haver els atemptats de Barcelona i Cambrils semblava que això podia distorsionar el ritme normal d’ocupació i de comercialització, però la situació es va superar ràpidament. Posteriorment, amb els fets de l’1 d’octubre, les incidències dels establiments que van allotjar cossos de seguretat van crear una imatge distorsionada del Maresme, però de mica en mica tot això s’ha recuperat.
El fet d’haver allotjat forces de seguretat els va perjudicar?
De manera immediata la imatge va quedar molt confusa, sobretot en el mercat de proximitat. No podem dir que no ens afectés, vam passar uns moments delicats. Sort que va ser a final de temporada, quan molts establiments estaven a les portes del tancament.
Quin és el perfil del turista que tria el Maresme?
Depèn de l’època. Per Setmana Santa hi ha molts campionats que ens porten un turisme esportiu familiar. A principi i final de temporada es compagina amb un turisme més sènior. Bàsicament en la temporada alta som una destinació de turisme familiar, sobretot els quatre municipis de l’Alt Maresme que tenen la certificació de destinació de turisme familiar.
Serveix per desmarcar-se del que es coneix com a “turisme de borratxera”?
Nosaltres hem donat suport a iniciatives per frenar aquest tipus de mercat perquè distorsiona molt tots els esforços del nostre sector. Algun cas particular hi ha pogut ser, però donem suport a l’administració perquè prengui les mesures i això no vagi a més.
Quin percentatge de turistes són estrangers?
Som una destinació amb un ampli ventall de nacionalitats i cada cop més oberta a altres mercats amb els canvis en els sistemes operatius de comercialització. L’arribada d’internet ha representat l’obertura de la comercialització al món. Si tradicionalment ens adreçàvem a mercats com l’alemany, el francès, l’holandès o el britànic, ara estem oberts a altres mercats com el rus o l’americà.
És l’Any Internacional del Turisme Cultural. Què pot oferir el Maresme?
Hem encetat l’any amb la iniciativa de l’entrada del Maresme en la Via Marina del Camí de Sant Jaume, que enllaça una part de la Costa Brava amb Barcelona pels nostres passeigs marítims. Si això es treballa bé, és un punt de partida molt important per al turisme cultural de proximitat, que vol conèixer l’entorn i que es pot allotjar als nostres establiments, menjar i comprar a la zona.
Els turistes busquen al·licients més enllà del sol i la platja?
Tot i que la nostra destinació és de sol i platja, no hem de perdre de vista que nosaltres estem molt a prop de Barcelona i ben comunicats. La proximitat amb Barcelona i Girona és un al·licient més. Barcelona és un punt de referència per al turisme internacional i això té molt potencial de cara a la promoció entre els clients que per preus no poden accedir als hotels de Barcelona.
Els preocupen els apartaments turístics irregulars?
Evidentment, perquè és una competència deslleial si no estan reglamentats. Nosaltres paguem impostos i creiem que s’han d’establir mesures per regular l’oferta no reglada.
N’hi ha molts al Maresme?
En zones turístiques hi ha apartaments de segona residència de propietaris de proximitat. Quan s’ha fet el salt generacional, els fills no continuen en aquests apartaments, busquen alternatives i es crea aquesta oferta submergida.
Hi actuen els ajuntaments?
S’hi està treballant. En el cas de Calella es va fer una moratòria d’un any. Calella és el referent i els altres municipis l’han anat seguint per vetllar pels interessos econòmics del sector.
El sector s’ha posat al dia?
El boom turístic del Maresme comença als anys seixanta, quan es construeixen els primers edificis. Han passat més de quaranta anys i hi ha necessitats de reforma i de posar-se al dia. L’evolució de les millores que s’estan fent és molt notable.
Quins són els reptes de futur?
Anar consolidant el producte. Millorar-lo al costat de les administracions perquè nosaltres podem arreglar els nostres espais però l’administració ha de seguir apostant pel sector i fer-ho de forma mancomunada.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.