Economia

Arròs Nomen modifica la recepta per créixer més

El setembre del 2017, Arrossaires del Delta de l’Ebre va culminar la segregació del negoci industrial de l’activitat agrícola per blindar la marca i projectar-la

La nova estructura els permet treure el màxim partit del màrqueting i l’R+D

El 60% de l’arròs que consumim és de marca blanca. De la resta, l’ensenya comercial més venuda a Catalunya és Nomen, que té al voltant del 20% de la quota de mercat i un 6% al conjunt de l’Estat. Propietat d’Arrossaires del Delta de l’Ebre des de l’any 2012, Nomen representa el 77% de l’arròs de marca que la cooperativa comercialitza, al davant de Bayo (17%), orientada a la restauració, i de Segadors del Delta (6%), per al consumidor de proximitat.

Conscients del risc que significa que en l’àmbit internacional l’arròs sigui tractat com una commodity, és a dir un producte sense valor afegit, el preu del qual el determinen els brokers, al Delta fa temps que treballen per escapar d’aquesta lògica de mercat reforçant els valors naturals i culturals d’aquest entorn privilegiat, on cada any es produeixen uns 120 milions de quilos d’arròs.

Però a Arrossaires del Delta de l’Ebre pensen que no n’hi ha prou i treballen amb innovació i màrqueting per fidelitzar el client. Amb aquest objectiu, l’1 de setembre del 2017 es va fundar Nomen Foods, una societat limitada propietat en un 90% de la cooperativa i dels productors de manera directa, ja que tenen el 10% restant després d’una ampliació del capital. La nova empresa assumeix la propietat de les marques, el 80% dels prop d’un centenar de treballadors i l’activitat industrial i de comercialització. Nomen disposa d’una de les fàbriques més grans i noves -es va estrenar el 2002- del sector a l’Estat; amb 84 sitges per 50.000 tones d’arròs, i es troba al 45% de la capacitat productiva.

Per la seva banda, la cooperativa, dirigida per un consell rector, manté la secció de crèdit i el focus en l’activitat agrícola i l’economia dels productors. “Aquesta separació crea unes condicions més favorables per créixer en el mercat, protegint la marca i generant més valor afegit gràcies al màrqueting”, explica Enric Batlle, director general de Nonem Foods. Així per exemple, la marca del Delta ha fet una aposta important per les xarxes socials per establir vincles directes amb els consumidors.

Pel que fa a la inversió en R+D, l’empresa té un pressupost anual de 200.000 euros (l’ebitda del 2017 va ser de 3,5 milions d’euros i la facturació, de 36 milions) que es destinen a investigar nous procediments de conservació, nous embalatges i les respostes a les noves tendències de consum. “Volem guanyar quota de mercat”, subratlla Raül Carles, director corporatiu.

Del departament d’R+D també ha sortit el licor d’arròs Segadors del Delta. La idea és posar en valor com més producció millor: actualment el 22% s’exporta a granel i un 14% va a altres indústries per fer, per exemple, cervesa. També s’investiga com treure el màxim partit dels subproductes (la clofolla per exemple), que són el 26% del total i que actualment es destina a les granges d’animals per fer pinsos o biocombustibles.

Arròs ecològic.

Nomen Foofs està ampliant la gamma d’arrossos per respondre als nous hàbits alimentaris. A la incorporació de varietats com el basmati o l’arròs per a risottos, s’hi ha afegit recentment l’arròs ecològic. Només s’hi han destinat 10 hectàrees de les 5.500 de cultiu de què disposa la cooperativa, però l’èxit comercial accelerarà l’objectiu de Nomen, que és que acabi sent el 10% de la producció.

Bones expectatives amb vista a la collita

Arrossaires del Delta de l’Ebre espera una bona collita gràcies a les abundants pluges i a les temperatures suaus. Si la campanya del 2017 va aportar 30,7 milions de quilos d’arròs en pela, enguany se’n preveu un 18% més. Una part creixent de la producció és d’arròs plantat en sec, una tècnica pensada per combatre la plaga del cargol poma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia