Economia

Passar la frontera per recollir visitants

El comerç de Perpinyà qüestiona l’autobús gratuït de Figueres que recull visitants al Rosselló

Dos dies a la setmana un bus s’omple de turistes francesos cap a Figueres

No limi­tar-se a atraure visi­tants, sinó anar-los a bus­car a l’ori­gen, pas­sant la fron­tera si cal; aquest és l’objec­tiu que s’ha fixat l’Ajun­ta­ment de Figue­res aquest estiu i la prova està fun­ci­o­nant. Dos dies a la set­mana, els dimarts i dijous, un autobús gratuït recull a les plat­ges del Ros­selló (Sant Cebrià, Canet), i a Per­pinyà, les per­so­nes que vul­guin visi­tar Figue­res i els torna al final de la tarda. Després d’un inici incert al juliol, l’èxit de la fórmula ha obli­gat a ins­tau­rar reser­ves prèvies i ja s’ha hagut d’afe­gir auto­bu­sos suple­men­ta­ris.

Fun­ci­ona tan bé que ine­vi­ta­ble­ment també han sor­git crítiques a l’altra banda de la fron­tera. No hi hagut cap queixa for­mal, però el diari ros­se­llonès L’Indépen­dant s’ha fet ressò del males­tar de càrrecs elec­tes i repre­sen­tants d’agru­pa­ci­ons comer­ci­als. “No ens han infor­mat del pro­jecte, no sabem si les com­pa­nyies d’autobús tenen les auto­rit­za­ci­ons cor­res­po­nents. No puc impe­dir aquesta com­petència però em pre­gunto si és la bona manera d’actuar, en plena tem­po­rada d’estiu i sense comu­ni­cació [entre els con­sis­to­ris]”, diu Pierre Oli­vier Barbé, regi­dor per­pi­nyanès encar­re­gat de turisme, a les pàgines de L’Indépen­dant.

En el mateix arti­cle, Isa­be­lle Ber­trand, pre­si­denta de l’asso­ci­ació de comer­ci­ants del barri Clémen­ceau a Per­pinyà, és molt més con­tun­dent: “Hi ha un sen­ti­ment de ràbia, és una apro­pi­ació de cli­en­tela, no és un sis­tema euro­peu. Tot és molt més barat allà [a Figue­res]. És recu­pe­ració i no ho neces­si­tem tenint en compte que ja és prou com­pli­cat per a nosal­tres”, diu la comer­ci­ant al diari per­pi­nyanès.

“Crec que ens hem d’espa­vi­lar tots i on hi ha un pro­blema cal bus­car solu­ci­ons”, res­pon Lluís de Anguera, pre­si­dent de Comerç Figue­res. En aquest cas segons De Anguera, la solució a les crítiques dels comer­ci­ants de Per­pinyà seria molt fàcil: uti­lit­zar el mateix autobús, com­par­tir cos­tos i qui vul­gui anar de Figue­res cap allà també ho pugui fer. “Em sorprèn que es quei­xin però que no es bus­quin solu­ci­ons”, afe­geix De Anguera.

En el mateix sen­tit, Jordi Mas­quef, segon tinent d’alcal­dia a Figue­res, defensa una ini­ci­a­tiva que qua­li­fica de pio­nera: “La fina­li­tat és poten­ciar el comerç i el turisme, gene­rar riquesa, i en espera del balanç final, els resul­tats sem­blen molt posi­tius. No hi ha cap polèmica ni hem rebut cap queixa for­mal.” Mas­quef admet que pot enten­dre que a alguns comer­ci­ants del Ros­selló això no els faci cap gràcia, però recalca que hi ha un mer­cat i volen que Figue­res sigui un pol d’atracció. “A banda, ens agra­da­ria esta­blir siner­gies amb la Cata­lu­nya del Nord; hem de poten­ciar una àrea supra­mu­ni­ci­pal i per sobre de la fron­tera per crear un pol en bene­fici de tots ple­gats” diu el regi­dor.

Els altres dies de la set­mana la ini­ci­a­tiva també inclou un autobús que recull turis­tes a l’Escala, als càmpings de Sant Pere Pes­ca­dor i a Roses però amb molt menys èxit (mit­ja­nes d’entre qua­tre i dotze pas­sat­gers per viatge). També amb menys polèmica: a l’Escala s’inter­preta com una oferta més per als turis­tes esca­lencs. Des de l’àrea de Turisme de Roses defu­gen també la polèmica tot i que fan obser­var que s’ho han tro­bat fet, que ningú de Figue­res els ha con­sul­tat i qüesti­o­nen que aquesta manera d’actuar sigui la idònia. La cam­pa­nya es va ini­ciar el 9 de juliol i aca­barà el 31 d’agost.

Despesa mitjana d’entre 50 i 75 euros per persona

Els visitants de l’Estat francès que aprofiten el servei d’autobús gratuït per passar el dia a Figueres fan una despesa mitjana d’entre 50 i 75 euros per persona. És un dels primers elements que es destaquen de l’enquesta fa als visitants al final del dia. L’import el dediquen essencialment a la gastronomia, museus i compres, roba, tabac, i potser algun vi de l’Empordà. L’enquesta també revela que entre els 54 viatgers, una dotzena de persones de mitjana visiten el museu Dalí, alguns més descobriran el museu de l’Empordà, el del joguet. En canvi un 50% d’aquests usuaris sol fer la visita del castell de Sant Ferran. Els dijous pren força el mercat, que per als francesos és un atractiu important.

Majoritàriament es tracta de visitants francesos –només un 10% són turistes d’altres nacionalitats–. La major part són turistes de vacances al Rosselló, tot i que també aprofiten l’oportunitat alguns nord-catalans de Sant Cebrià, Canet i sobretot Perpinyà, on puja a l’autocar el gros de residents locals. La campanya Figueres, as you like! / Figueres, comme vous l’aimez, tindrà per a l’Ajuntament un cost de l’ordre de 30.000 euros. El dispositiu i el guiatge (vegeu peça) van a càrrec de l’empresa Gigs Girona/Turisme Imaginari. Hi col·laboren l’agrupació Comerç Figueres (que ofereix un val de consumició amb una guia de promoció del comerç local que s’entrega a cada visitant), i la DO Empordà, que ofereix un tastet de vins a la Casa Empordà com a acte de benvinguda a la ciutat per als visitants.

“On es pot menjar una paella bona i barata?”

E.C

Dimarts passat l’autobús procedent de la Catalunya del Nord aparca a Figueres a les deu del matí. Com ja passa aquestes últimes setmanes és ple, amb 54 viatgers. En el recorregut els ha acompanyat en Pol, el guia de l’empresa GIGS que els farà descobrir la capital de l’Alt Empordà. Després d’unes primeres explicacions davant de la Torre Galatea, el guia els acompanya fins davant del museu Dalí, on s’informa els visitants del preu d’entrada, horaris, etc. A continuació caminen fins a la Rambla, on hi ha el Museu del Joguet i el Museu de l’Empordà. Tot caminant surten les primeres preguntes i els tòpics no hi falten: “On es pot menjar una paella bona i barata?” L’itinerari acaba a l’oficina de turisme de Casa Empordà. Cada visitant recollirà un petit obsequi (una bossa per fer les compres), i documentació diversa, entre la qual un fullet de l’associació Comerç Figueres. Per rematar-ho un tastet de vins ofert per la DO Empordà. Són poc més de les onze del matí i fa calor, però tenint en compte els horaris europeus, el tastet té bona resposta. A partir d’allà els turistes van per lliure i els primers punts d’interès són els aparadors i les botigues de la ciutat. Qui vulgui pot presentar-se a les tres de la tarda a la parada d’autobús per anar còmodament a visitar el castell de Sant Ferran. A les cinc de la tarda sortirà l’autobús de retorn cap a l’altre costat de la frontera.

“És perfecte”, afirma un dels turistes, originari de la Bretanya, de vacances al Rosselló i que ha fet el viatge amb la seva parella i dos fills. “T’estalvies haver d’agafar el cotxe, buscar aparcament i perdre’t en una ciutat que no coneixes; una molt bona iniciativa, i no ens impedirà d’anar també a visitar Perpinyà”, conclou aquest usuari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia