Economia

Salgot té a punt la nova gamma de productes vegetals

Qualitat. Hamburgueses de bolets i d’espinacs formaran part de la nova oferta vegana i vegetariana de la firma

Diferenciar-se per la qualitat va ser l’aposta de futur de la segona generació, i encara perdura

L’empresa d’embotits Salgot llançarà al mercat a finals d’aquest any una gamma de productes vegetals formada per hamburgueses de bolets i d’espinacs, entre altres productes vegetarians i vegans. “El nostre departament d’R+D ha treballat durant temps per buscar textures i sabors de qualitat, que no semblin trossos de suro quan te’ls posis a la boca”, comenta Valeri Salgot, director general de la firma.

La innovació forma part de l’ADN de la família Salgot des que l’avi va crear la firma, enguany fa noranta anys. Premiada en nombroses ocasions per aquesta tasca, Valeri Salgot, la tercera generació de la nissaga, ha portat a l’empresa a ser membre, des del 2010, de la comunitat RIS3CAT d’Alimentació Innoàpat, des d’on es promou el desenvolupament tecnològic, la innovació i la investigació de qualitat, i també ha estat inclosa en diverses actuacions del Programa de Desenvolupament Rural de Catalunya (PDR).

D’altra banda, Valeri Salgot ha estat un dels fundadors del Clúster Gurmet Catalunya, que va presidir durant sis anys, i forma part des de l’inici de la seva junta directiva, a banda que també és membre de la de la Federació Catalana d’Indústries Càrnies.

L’empresa familiar continua a la plaça Major d’Aiguafreda, a la mateixa casa pairal on l’avi Antonio va crear Antonio Salgot, Embutidos y Conservas, després de formar-se com a mestre xarcuter al mercat de la Boqueria, de Barcelona. Durant la postguerra, la firma es va convertir en fabricant amb escorxador industrial propi, i va importar des d’Anglaterra els primers porcs de la raça Large White, que donen més carn que la raça local.

Darrere dels 33 metres de façana de la casa pairal es troba l’obrador, des d’on surten els productes frescos i cuits, mentre que els curats es fan als assecadors de Sant Miquel de Balenyà, a Seva.

El pare, Pere Salgot, va passar a dirigir l’empresa el 1953 i va introduir la premissa de la qualitat per sobre de la quantitat, una línia de treball que va continuar el seu fill Valeri quan va agafar les regnes, el 1994.

“El meu pare va ser president de l’Associació Catalana d’Indústries Càrnies. Era un enamorat de la professió, i des del primer moment va apostar per la diferenciació i la qualitat, a diferència d’Emiliano Revilla o de Jaume Casademont, a qui coneixia, i que sempre havien dit que volien ser fabricants grans. Ell els deia que volia ser un gran fabricant”, explica.

Identitat pròpia.

Format en administració i direcció d’empreses (ADE), i en l’elaboració de productes carnis a l’IRTA i al Gremi de Xarcuters, Valeri segueix l’estela del pare.“Em portava 40 anys amb ell, que és una diferència generacional important, però combregàvem en filosofia i diferenciació de marca. Sempre m’he sentit molt identificat amb un posicionament de l’empresa diferenciat, amb identitat real i transparent.” Aquesta és la raó de l’últim lema: Vivim com mengem.

Arrel de la pandèmia de febre porcina del 2009, Salgot va decidir crear la primera granja de porcs ecològics visitable de l’Estat, on a més es fa recerca. Encara és única. Inaugurada a principis del 2010, es troba ubicada a Aiguafreda, al peu del Parc Natural del Montseny. “A l’ecogranja, el benestar animal és prioritari. Tant és així, que l’estructura i la disposició de les naus es va dissenyar de manera que els porcs puguin gaudir de llum solar directa i confort natural en totes les fases de la cria. D’allí surten els nostres productes ecològics”, explica.

L’espai és sostenible des del punt de vista ambiental, per la gestió que es fa dels residus, l’aprofitament i reciclatge de l’aigua i la generació d’energia amb biomassa i plaques solars. És el projecte vertebral de l’empresa del qual surten entre 900 i 1.000 porcs l’any per a l’autoconsum. El 2017, l’ecogranja va suposar el 8% de la facturació de l’empresa.

Salgot ha fet enguany una forta inversió per obtenir el certificat de la La International Food Standard (IFS). “Aquesta certificació és important per a nosaltres, per la mida que tenim i perquè és com un aval mundial de qualitat. Esperem rebre enguany la certificació de la IFS per a l’obrador de curats i el 2019, per al de cuits”, assenyala Valeri.

Salgot destina el 80% de la seva producció al mercat català i la resta es distribueix en l’arc mediterrani i Madrid.

SALGOT

Facturació
10,4 M€
Treballadors
70
Any de fundació
1928
L’ecogranja acollirà aviat un nou projecte per als divendres, dissabtes i diumenges: la visita combinada a les instal·lacions amb un menú de productes ecològics Salgot, que es podrà degustar en una casa mil·lenària d’Aiguafreda.
Internacionalització

Anar-hi anant, sense pressa

Valeri Salgot reconeix que la internacionalització és un tema pendent. “Estem fent coses, però la xarcuteria està molt regionalitzada a Europa, i no és senzill introduir productes nous”, explica. Considera una “anècdota” que els llardons de la firma es puguin trobar als magatzems Harrods de Londres. Tot i això, de productes Salgot se’n venen també a Bèlgica, Dinamarca, Suècia i Alemanya. I l’empresa sempre està present a les tres fires més importants del món del sector: Anuga (Colònia), Sial (París) i Alimentària (Barcelona).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.