«Pedalant de l'Algars al delta de l'Ebre»

L'Ins­ti­tut per al Desen­vo­lu­pa­ment de les Comar­ques de l'Ebre (Idece) ha edi­tat una guia de rutes en bici­cleta des dels Ports fins al delta de l'Ebre titu­lada Peda­lant de l'Algars al delta de l'Ebre. «Hem seguit el mateix model de guia que amb Vogant per l'Ebre, de rutes flu­vi­als, i ara pro­po­sem tra­jec­tes entre l'Algars i la desem­bo­ca­dura», ha expli­cat la direc­tora de l'Idece, Geno­veva Mar­ga­lef. Con­cre­ta­ment, la guia inclou dotze rutes, que han estat pen­sa­des per al turisme fami­liar. Si es fan totes de cop, com­pre­nen una distància de 227 quilòmetres i s'hau­ria d'estar peda­le­jant durant 28 hores, però la guia pro­posa fer petits tra­jec­tes d'entre 7 i 40 quilòmetres. «L'objec­tiu és que el turista gau­deixi dels parat­ges natu­rals dels Ports i el Delta», ha afir­mat Mar­ga­lef.

La rutes en bici­cleta han estat dis­se­nya­des per l'empresa d'acti­vi­tats turísti­ques Esgambi d'Horta de Sant Joan, que ofe­reix pro­duc­tes turístics tant a les Ter­res de l'Ebre com al Matar­ra­nya. De fet, Esgambi està fent una guia amb rutes en bici­cleta per encàrrec del Con­sell Comar­cal del Matar­ra­nya, que com­ple­men­ta­ran les rutes que pro­posa l'Idece. «Els dar­rers cinc anys, la demanda de rutes en bici­cleta a la via verda s'ha incre­men­tat», ha mani­fes­tat el res­pon­sa­ble d'Esgambi, que ha deta­llat també que un 75% dels turis­tes que uti­lit­zen els seus ser­veis són cata­lans.

La pri­mera de les rutes de Peda­lant de l'Algars al delta de l'Ebre comença a l'església d'Arnes i voreja el riu Algars fins a l'estació de la via verda. Acaba 7,3 quilòmetres més enda­vant, a la plaça de Cata­lu­nya d'Horta de Sant Joan. Les següents rutes de la guia de l'Idece acos­ten el visi­tant fins al riu Ebre, on el pai­satge s'huma­nitza i es passa dels cul­tius de secà als de cítrics. Seguint l'Ebre s'arriba fins a la desem­bo­ca­dura.

L'Ebre torna a ser navegable

Una petita embarcació netejarà la façana fluvial dels pobles riberencs
LURDES MORESO

La directora de l'Idece, Genoveva Margalef, ha explicat que enguany s'han presentat cinc empreses al concurs per al manteniment de la via navegable i que el servei s'ha adjudicat a Copisa, la mateixa empresa que se n'ha fet càrrec en els darrers anys. Aquesta temporada s'incorpora una petita embarcació al manteniment de la via navegable que permetrà netejar les ribes del riu. «La neteja de les façanes fluvials és una demanda dels ajuntaments, però amb l'embarcació de què disposàvem fins ara no ens podíem acostar als marges fluvials», ha assenyalat Margalef, en referència a l'embarcació que retira els macròfits d'enmig del riu per evitar que s'enganxen a les hèlices de les embarcacions.

També està previst el dragat puntual d'alguns trams de riu a la Ribera d'Ebre per facilitar el pas d'embarcacions amb motor, tot i que la temporada passada va créixer de manera molt significativa (un 58%) el nombre d'usuaris d'embarcacions sense motor, especialment de piragües. La temporada de navegabilitat que comença demà dijous durarà fins a l'1 de novembre. «Encetem una temporada marcada per la continuïtat», ha manifestat la directora de l'Idece. Pel que fa al cabal del riu, serà d'entre 300 i 400 metres cúbics per segon en els pròxims dies, segons les dades de la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE), un cabal que permet la navegació sense problemes. La temporada passada, la via navegable va registrar un total de 20.005 usuaris.

Millores als ports

L'Idece ha detallat que enguany es milloraran dos dels ports riberencs, d'una banda el de l'Escorxador de Tortosa i de l'altra, el d'Amposta. «Tenim redactada la memòria del projecte per fer accessible l'embarcador de l'Escorxador i estem pendents de l'autorització de la CHE», ha assenyalat Margalef. Pel que fa a l'embarcador d'Amposta, les obres les executa Ports de la Generalitat i consisteixen a substituir el paviment de la infraestructura, arranjar les escales d'accés a primera línia de moll, renovar les xarxes de serveis i col·locar nova senyalització horitzontal i vertical a la zona. A més, es dotarà d'un punt d'electricitat i d'aigua l'embarcador per donar servei a les embarcacions. També s'incorporarà una àrea de rentat per als vaixells que accedeixen al riu. Finalment, es crearà un nou accés per als vianants per tal de segregar el fluxos d'entrada i sortida de l'oficina de turisme que hi ha en aquesta mateixa zona. Pel que fa al cost de les obres, és de 124.000 euros.

«Lo Sirgador»

D'altra banda, una de les novetats d'aquesta campanya de navegació serà la posada en funcionament del primer llagut turístic, Lo Sirgador. L'embarcació tindrà capacitat per transportar 53 passatgers i incorporarà elements museogràfics per recordar als turistes aquelles embarcacions que entre final del segle XIX i principi del XX navegaven per l'Ebre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.