Economia

OceanAlmond ja exporta les ametlles de cultiu intensiu

La collita d’enguany ha arribat als 700.000 kg provinents de 1.000 ha

Ocean Almond, un productor de nova generació d’ametlles de Lleida, s’ha iniciat enguany en l’exportació amb només set anys de vida i una collita de 700.000 kg. La companyia, que forma part del holding hoteler i immobiliari OD Group d’Eivissa, disposa de 1.042 hectàrees de terreny a les localitats lleidatanes d’Alcanó i Almenar, i a l’aragonesa de Binaced, i l’objectiu és arribar a les 4.000 en els pròxims anys, amb l’ambició de situar-se com un dels grans productors europeus d’ametlles.

Marc Rahola, màxim responsable executiu i fundador d’OD Group, explica que les noves tecnologies i les noves tècniques de cultiu estan disparant la productivitat i fent de l’ametlla un producte molt rendible quan es passa del secà al regadiu. Després d’emprendre en el sector turístic (té dues cadenes d’hotels) i immobiliari (ha impulsat una promotora i una constructora), Rahola es va deixar seduir per un projecte liderat per enginyers de l’IRTA (l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries) que busca maneres de rendibilitzar el canal Segarra-Garrigues i que va posar els ulls en el cultiu intensiu de l’ametlla tal com es fa als Estats Units i a Austràlia, el dos principals productors, seguits de l’Estat espanyol. Rahola va veure la lògica econòmica del projecte: es tracta d’un mercat en creixement (cada cop consumim més ametlles), en un entorn de risc controlat (el perfil dels països productors evita que els preus tinguin una gran volatilitat) i un gran marge per fer les coses bé. Cal pensar que l’ametller en secà (el 86% de la superfície del cultiu a l’Estat ho és) produeix un centenar de quilos d’ametlles per hectàrea. Aplicant noves tècniques intensives en regadiu, s’obtenen 2.700 o més quilos per hectàrea (als EUA se superen els 3.000). “La calor intensa a l’agost, el fred d’hivern i l’aigua del canal Segarra-Garrigues fan de Lleida un indret ideal per produir ametlla”, explica Rahola. De fet, a més d’Ocean Almond, altres productors han començat projectes similars a la zona.

Hi ha un abisme amb els procediments tradicionals. El miler d’hectàrees d’Ocean Almond està totalment monitoritzat i els arbres, geolocalitzats a través de GPS; s’elaboren mapes del terreny, de la climatologia i es projecten models agronomètrics per fer un seguiment en temps real i reaccionar al moment.

Els 700.000 kg d’ametlla de la collita d’aquest any són el resultat d’aplicar aquest sistema en ametllers que es troben en diverses etapes de maduració. El fruiter assoleix la màxima capacitat de producció a partir dels cinc anys; els que en tenen tres, només arriben al 60% de la seva potencialitat. El principal client és l’Estat espanyol, però enguany han començat a exportar.

L’empresa també té previst produir a Califòrnia, bressol de l’ametlla als Estats Units.

OD GROUP

Facturació
70 M€
Treballadors
500
Any de fundació
2006
A més dels negocis d’hosteleria, immobiliari i agricultura, OD Group també té enginyeria i font de capital per captar diners per invertir: “Són negocis satèl·lits que giren al voltant dels altres”, diu Rahola.

Cercant oportunitats hoteleres a Barcelona

F.M

Tot i les limitacions que estableix el pla d’hotels de Barcelona sobre nous desenvolupaments hotelers en determinades zones, OD Group té sobre la taula diverses opcions que li han de permetre créixer a la capital catalana en les seves dues ensenyes.

Actualment, la presència del holding eivissenc es limita a l’OD Barcelona, l’antiga seu de Carburos Metálicos a la confluència dels carrers Aragó i Roger de Llúria, reformat i inaugurat el 2017. “OD Hotels són establiments tipus boutique, ben ubicats i amb un disseny obert i orientat a viure al màxim la ciutat i a treure’n el màxim profit”, diu Marc Rahola. OD Hotels té tres establiments a Eivissa i un a Mallorca; el 2020 n’obrirà un altre a Madrid i un a Saint-Tropez (França), i caldrà esperar dos anys per a la inauguració d’un altre hotel de la cadena a Miami (EUA), ja que tot just s’acaben d’adjudicar les obres.

Ryans, l’altra cadena d’establiments d’OD Group, respon a un perfil de públic diferent, més jove i informal. Rahola recorda que la idea va néixer a Barcelona, al barri del Born, on un amic tenia un pub irlandès. “Volíem traslladar aquell esperit de lloc de trobada alegre i animat a un hotel”, diu el fundador d’OD Hotels. El banc de proves va ser un primer establiment a Eivissa, on ha crescut. “Ara ens agradaria tornar a l’origen: Barcelona”, diu Rahola.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.